• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96277
+
-

چاره‌اندیشی برای ادلب و کرونا

سران روسیه، ترکیه و قطر دیروز با روحانی گفت‌وگو کردند

چاره‌اندیشی برای ادلب و کرونا

در روزی که برخی کانال‌های خبری مدعی سفر ناگهانی حسن روحانی به عراق شده بودند، رئیس‌جمهور مشغول رایزنی‌های تلفنی با سران برخی کشورها بود. دستور کار مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر، بحران کرونا و بعد تحولات ادلب بود.

پس از انتشار خبر غیرواقعی درباره سفر روحانی به عراق، علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در توییتر نوشت: مکالمه رئیس‌جمهور با اردوغان، دقایقی پیش پایان یافت و روحانی اینک در دفتر خود و در حال مکالمه تلفنی با پوتین است. روحانی در تماس اردوغان با اشاره به اینکه متأسفانه شیوع بیماری کرونا در بسیاری از کشورهای جهان مشکلاتی را برای همه به‌وجود آورده است، گفت: ایران آمادگی دارد با اجرای سریع پروتکل بهداشتی مشترک میان 2کشور برای مقابله با این ویروس، زمینه را برای تداوم همکاری‌ها و تبادلات تجاری و رفت‌وآمد اتباع 2کشور فراهم کند. رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت بالای حل مسئله ادلب، تأکید کرد: موضوع ادلب با توجه به اجتماع تروریست‌های خطرناک و حفاظت از جان انسان‌های بیگناه ساکن در این منطقه بسیار پیچیده است‌ که از یک طرف باید جان انسان‌ها محفوظ بماند و از طرف دیگر تروریست‌ها باید ریشه‌کن شوند. روحانی با طرح پیشنهاد برگزاری اجلاس سه‌جانبه ایران، ترکیه و سوریه به میزبانی ایران، گفت: با توجه به توافق ما روی اصولی همچون حفظ تمامیت ارضی سوریه، ریشه‌کن‌کردن تروریست‌ها، حفظ جان انسان‌های بیگناه و حل‌و‌فصل سریع مسئله ادلب، می‌توان در این نشست اختلاف‌نظرها را برطرف کرد. رئیس‌جمهور ترکیه نیز درخصوص شیوع ویروس کرونا، گفت: ترکیه آماده هرگونه همکاری و کمک به ملت و دولت دوست و برادر ایران است و از ارائه هرگونه خدمات مورد نیاز دریغ نخواهد کرد.

اردوغان خواستار مساعدت و همکاری ایران در این زمینه شد.  رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تحولات اخیر ادامه داد: این وضعیت در ادلب نمی‌تواند ادامه داشته باشد و ما نگران دستاوردهای روند آستانه هستیم. ترکیه هفته قبل گفته بود دیگر به توافقات روند آستانه که بین ایران، ترکیه و روسیه حاصل شده بود، پایبند نیست. در روزهای اخیر ارتش ترکیه بارها مواضع ارتش سوریه را بمباران کرده بود و در روزهای اخیر تصاویری از شلیک موشک به یک بالگرد سوری توسط نیروهای ارتش ترکیه از یکی از مناطق صلح‌بانی در سوریه منتشر شده بود.
در ادامه التهابات در سوریه، روز جمعه بر اثر حمله هوایی به تجمع‌گاه تروریست‌ها در ادلب دست‌کم 30نیروی ارتش ترکیه کشته شدند و ترکیه یک روز بعد به پایگاه حزب‌الله لبنان در ادلب حمله کرد که تعدادی از نیروهای این جریان بر اثر این حمله به شهادت رسیدند. از سوی دیگر برخی منابع از شهادت یک نیروی ایرانی بر اثر حملات ترکیه به ادلب خبر داده‌اند. صبح دیروز هم سران ایران و قطر گفت‌وگو کرده بودند. روحانی در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر با وی، با بیان اینکه ویروس کرونا به یک مشکل جهانی تبدیل شده گفت: همه ملت‌ها و دولت‌های جهان باید در کنار هم بوده و با کمک به یکدیگر هرچه زودتر از این مشکل عبور کنند. او با اشاره به ضرورت همکاری‌های دو‌جانبه و منطقه‌ای میان همه کشورهای منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران درخصوص تبادلات تجاری و صادرات کالا در حال اجرای پروتکل‌های بهداشتی خاصی است و بر این امر اهتمام دارد.
رئیس‌جمهور افزود: همچنین برای رفت‌وآمد مسافران 2کشور هم پروتکل بهداشتی ویژه‌ای درنظر گرفته شده که با رعایت آن می‌توانیم پروازها را بین 2کشور به حالت عادی برگردانیم.

ادلب بهانه نشود

رئیس جمهور در گفت‌و گو با پوتین  با قدردانی از اعلام همکاری دولت و وزارت بهداشت روسیه در زمینه مقابله با ویروس کرونا در ایران، وضعیت ایران در این زمینه را کنترل کامل شرایط توصیف کرد و گفت: آمادگی اجرای سریع پروتکل بهداشتی مشترک بین دو کشور برای مبارزه با این ویروس را داریم.  روحانی با تاکید بر اینکه قابل قبول نیست بخشی از کشور سوریه برای سال‌ها در اختیار تروریست ها باقی بماند، تصریح کرد: همانطور که بارها تاکید شده ، راه حل معضل سوریه صرفا سیاسی بوده و از طریق گفت و گو حل  خواهد شد و نباید اجازه دهیم شرایط ادلب به بهانه ای برای مداخله و سوء استفاده آمریکایی‌ها از موضوع سوریه تبدیل شود. پوتین نیز با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه، گفت: این حق دولت سوریه است که برای مبارزه با تروریست ها در سرزمین خود عکس العمل نشان دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید