• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 10 اسفند 1398
کد مطلب : 96206
+
-

کره‌جنوبی؛ ‌دومین قربانی بزرگ کرونا

مراسم مذهبی، کره را درگیر کرد

ویروس کووید-19 در کره‌جنوبی به‌صورت مستقیم از شهر ووهان چین وارد شد. نخستین مورد ابتلا در کره‌جنوبی در بیستم ژانویه 2020 ثبت شد. به محض ورود این ویروس به مرزهای کره، دولت این کشور سطح هشدار عمومی را از آبی به زرد تغییر داد که این سطح دوم از 4 سطح هشدار ملی در کره‌جنوبی است.
 سطح هشدار امروز، ‌25فوریه به بالاترین و آخرین حد خود رسیده‌است. ستاد‌های تحقیق و جست‌وجو برای یافتن افرادی که با ناقل در تماس بودند آغاز به‌کار کردند و پژوهش‌های اپیدمیولوژیکی در این کشور آغاز شد. مقامات بهداشت در این کشور تجسس برای یافتن افراد دارای نشانه‌های ذات‌الریه در مراکز درمانی را تشدید کردند. همچنین اقدامات پیشگیرانه مانند راه‌اندازی مراکز قرنطینه و نظارت بر افرادی که از ووهان به کره سفر می‌کردند را افزایش دادند.
تا25فوریه 2020 از بیش از 977مبتلا به ویروس کرونا در این کشور دست‌کم 10نفر جان خود را از دست داده‌اند. کره‌جنوبی پس از چین و پیش از ایتالیا، از بالاترین آمار ابتدا در جهان برخوردار است. تنها در عرض یک روز، تعداد مبتلایان جهشی 84نفری داشت و به 1000نفر رسید. روز 24فوریه نیز آمار مبتلایان به کرونا در این کشور جهشی 161نفری داشته‌است. شهر دگو بیشترین آمار مبتلایان را در این کشور دارد، درحدی که بیمارستان‌ها نسبت به کمبود پزشک، پرستار و دیگر متخصصان برای رسیدگی به سیل مبتلایان و افراد در معرض خطر هشدار دادند. محله جنوبی چئونگدو نیز منطقه دیگری است که بیشترین تعداد مبتلایان را دارد.
عامل شیوع بیماری در شهر دگو، حضور جمعیت زیادی از مردم، (بیش از 150نفر) در مراسم مذهبی در کلیسای مسیحی شینچیونجی بوده‌است، جایی که فردی 61ساله که بیمار 31 نامیده می‌شود، در این مراسم حضور پیدا کرد درحالی‌که به ویروس آلوده بود. نخستین مرگ ناشی از ابتلا به کرونا در کره‌جنوبی در 20فوریه گزارش و پس از آن تمهیدات پیشگیرانه در این کشور تشدید شد.
پس از شناسایی بیمار 31، مقامات وزارت بهداشت کره‌جنوبی اعلام کردند تمامی افرادی که با این زن در تماس بوده‌اند را شناسایی و قرنطینه خواهند‌کرد. به شهروندان کره‌ای هشدار داده‌شد تا خانه‌های خود را ترک نکنند و خیابان‌ها و پیاده‌روهای شهرهای درگیر و مناطق اطراف آن به‌صورت مداوم درحال ضدعفونی شدن هستند. مقامات کره‌ای در نهایت اعلام کردند برای شناسایی افرادی که در مراسم کلیسا و به واسطه حضور نزدیکانشان در این مراسم در معرض ابتلا قرار دارند، باید بیش از 200هزار نفر از اعضای کلیسا را معاینه کنند. روز 24فوریه مقامات کره‌ای اعلام کردند بیش از نیمی از موارد جدید ابتلا به ویروس به شهر دگو مربوط هستند. همچنین مقامات کره‌جنوبی دستور داده‌اند به‌منظور جلوگیری از انتقال ویروس، کلیساها و مراکز مذهبی برنامه‌های خود را متوقف کنند. روند نظارت و مراقبت از حدود 28هزار شهروند شهر دگو که علائمی از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا از خود نشان داده‌اند نیز همچنان ادامه دارد.
جز 2شهری که بیشترین تعداد مبتلایان را دارند، در مابقی شهرهای کره‌جنوبی زندگی روال عادی خود را دارد، ‌اگرچه برگزاری 9فستیوال برنامه‌ریزی شده متوقف شده و تعدادی از فروشگاه‌های بزرگ درحال بسته‌شدن هستند. بخش نیروی انسانی ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد خدمت سربازی برای شهروندان شهر دگو به‌صورت موقتی ملغی شده‌است و مدارس این شهر نیز به‌مدت یک هفته تعطیل شدند. همچنین شرکت‌های هواپیمایی داخلی کره تمامی پروازها با مبدا یا مقصد دگو را به‌صورت موقت متوقف کردند.
بسیاری از مراکز آموزشی، ازجمله چندین مهد‌کودک‌ در دگو و چندین مدرسه در سئول تعطیل شده‌اند. تا 18فوریه 2020 بیشتر دانشگاه‌ها در این کشور اعلام کردند ترم بهاره خود را با تعویق آغاز خواهند‌کرد، ازجمله 155دانشگاه آغاز ترم را برای 2 هفته و 22دانشگاه آغاز ترم را برای یک هفته عقب انداختند. تا 23فوریه تمامی مهدهای کودک، مدارس ابتدایی، متوسطه و دبیرستان‌ها کره‌جنوبی اعلام کردند ترم تحصیلی خود را با یک هفته تأخیر آغاز می‌کنند.
دولت کره‌جنوبی برای پشتیبانی از طرح‌های پیشگیرانه 136.7میلیارد وون در اختیار دولت‌های محلی قرار داده‌است. همچنین سازماندهی توزیع ماسک‌ها و مواد شوینده و بهداشتی را خود به‌دست گرفته‌است. چان‌سی‌کیون، نخست‌وزیر کره‌جنوبی روز 22فوریه در واکنش به شیوع ویروس کرونا در این کشور اعلام کرد شیوع کرونا به مرحله خطرناکی رسیده است.
 به گفته او مهار ویروس کرونا در کره‌جنوبی نیازمند همکاری همه مردم این کشور است و از مردم خواسته‌است تا از شرکت در گردهمایی‌های بزرگ مانند مراسم مذهبی اجتناب کنند. همچنین دولت کره‌جنوبی اعلام کرد که با هرگونه کارشکنی در روند پیشگیری و مهار شیوع کرونا ازجمله احتکار ماسک‌های بهداشتی به‌شدت برخورد خواهد کرد. کره‌جنوبی مسافرت تمامی شهروندان چینی یا غیرچینی از استان هوبی را ممنوع اعلام کرده‌است؛ این ممنوعیت هنوز شامل دیگر استان‌های چین نشده‌است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید