• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95938
+
-

حکم مقصران جان باختن فوتبالیست‌های یزدی قطعی شد

حکم مقصران جان باختن فوتبالیست‌های یزدی قطعی شد


19‌ماه پس از حادثه تلخ جان باختن 2فوتبالیست نوجوان یزدی در اردوی گرجستان، حکم مقصران این حادثه در دادگاه تجدید نظر قطعی شد.
به گزارش همشهری، مرداد‌ماه سال گذشته 12نوجوان 12ساله یزدی که همگی عضو مدرسه فوتبال آرمان کویر یزد بودند، از سوی مسئولان مدرسه فوتبال برای یک اردوی تفریحی راهی گرجستان شدند. 2نفر از فوتبالیست‌های نوجوان هنگامی که سرگرم بازی درکنار دریا بودند، برای آوردن توپ وارد دریا شده و هردو غرق شدند. پس از این حادثه مسئولان ورزش یزد اعلام کردند که برای این اردو با هیچ‌یک از نهادهای مسئول در استان هماهنگ نشده بود و فوتبالیست‌ها همراه یک زوج به این سفر برده شده‌ و علاوه بر اخذ ارز دولتی، مبالغی هم از والدین آنها تحت عناوین مختلف گرفته شده بود.
چند روز پس از این حادثه درحالی‌که اجساد قربانیان به ایران منتقل شده بود با شکایت خانواده 2قربانی، تحقیقات در این خصوص آغاز شد. متهمان پرونده مدیر باشگاه، مؤسس باشگاه و مسئول نقل و انتقال نوجوانان به کشور گرجستان بودند که پس از انجام تحقیقات مقدماتی پرونده اتهامی‌شان با صدور کیفرخواست به شعبه107 جزایی یزد فرستاده شد. هر 3متهم پس از محاکمه به حبس و پرداخت دیه محکوم شدند. براساس این رأی مدیر باشگاه ورزشی به‌دلیل اعزام ۱۲نفر از نوجوانان عضو باشگاه به خارج از کشور بدون همراهی مربی و یا مسئولی که بتواند از آنها مراقبت کند، به میزان ۵۰درصد مقصر شناخته شد. همچنین مؤسس باشگاه به‌دلیل عدم‌نظارت کافی بر عملکرد و نحوه فعالیت مدیریت باشگاه و افراد زیر‌مجموعه و تحت پوشش خود و همچنین به کارگیری تفویض اختیار کامل باشگاه به فردی که از لحاظ قانونی صلاحیت و رسمیت نداشته ۲۰درصد مقصر شناخته شده است. متهم سوم نیز که ۳۰درصد مقصر شناخته شده، همان فردی است که مسئولیت نقل و انتقال نوجوانان به کشور گرجستان را برعهده داشت.
در این شرایط بود که مدیر باشگاه از جنبه‌خصوصی جرم به پرداخت ۵۰درصد دیه کامل 2مرد مسلمان، مؤسس باشگاه به پرداخت ۲۰درصد دیه کامل 2مرد مسلمان و فرد همراهی‌کننده نیز به پرداخت ۳۰‌درصد دیه کامل 2مرد مسلمان محکوم شدند. آنها علاوه بر این باید یک سوم دیه کامل فوت در‌ماه حرام را نیز بپردازند. از لحاظ جنبه عمومی نیز ۱۸‌ماه حبس تعزیری برای مدیر باشگاه، ۱۲‌ماه حبس تعزیری برای مؤسس باشگاه و ۱۴‌ماه حبس تعزیری برای فرد همراه تیم در کشور گرجستان درنظر گرفته شد. با وجود این متهمان به این رأی اعتراض کردند و پرونده به دادگاه تجدید نظر استان یزد فرستاده شد. دیروز با گذشت 4‌ماه از صدور این رأی، رئیس‌کل دادگستری استان یزد از تأیید و قطعیت حکم دادگاه بدوی خبر داد. غلامعلی دهشیری گفت: رسیدگی در شعبه۱۲ محاکم تجدیدنظر استان انجام شد و با توجه به اینکه از ناحیه تجدید نظر خواهان و وکلای آنان ایراد و دلیل موجه و مدللی که موجب نقص اساس دادنامه را فراهم آورد، ارائه نشد، رأی دادگاه تجدید نظر طبق قانون با رعایت تشریفات دادرسی صادر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید