• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95917
+
-

شهر در سیطره ویروس چینی

شهر در سیطره ویروس چینی

‌محمد جباری _‌خبر‌نگار

شهر در سیطره ویروس چینی است. بیمارستان‌ها وضعیت معمولی ندارند و هر روز بر تعداد بیماران و افراد مشکوک اضافه می‌شود. با نیمه تعطیل شدن شهر تهران، بسیاری از شهروندان راهی سفر شده‌اند. 
یعنی احتمال خطر بیشتر. هر چند بسیاری دیگر از شهروندان نیز در خانه‌ها و در قرنطینه خود خواسته مانده‌اند. با این حال اقدامات شهرداری برای افزایش ایمنی و همچنین کاهش احتمال شیوع کرونا بیشتر شده‌است. شهر این روزها خلوت‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد و با فرارسیدن موج بارندگی از امروز، سرمای هوا نیز شدت می‌گیرد. این سرما احتمال افزایش تعداد بیماران را بیشتر خواهد کرد. بنابراین پیروز حناچی، شهردار تهران از همه شهروندان خواسته تا در خانه‌هایشان بمانند و سفر غیرضروری انجام ندهند. شهرداری تهران نیز با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان تلاش می‌کند تا شهر را برای زندگی شهروندان آماده‌تر کند. کرونا ویروس بیشتر برای افرادی که دارای بیماری‌هایی همچون دیابت و دیالیز هستند خطرناک‌تر است. بنابراین لازم است شهروندانی که درگیر بیماری‌ هستند، از حضور در مراکز عمومی جلوگیری کنند. شهرداری نیز اقدامات متعددی را برای افزایش ایمنی شهروندان در دست دارد.

شهر هوشمند برای حل چالش‌هایی مانند ویروس کرونا‌ست
عضو شورای شهر تهران گفت: مفهوم شهر هوشمند و ابزارهای نوین برای چالش‌ها همانند ویروس کرونا‌ست که باید به برنامه اقدام‌محور تبدیل شود. الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در تهران و تمهیدات شهرداری تهران برای عدم‌سرایت آن به شهروندان گفت: ضدعفونی کردن منظم تجهیزات وسایل حمل‌ونقل عمومی، جمع‌کردن آبخوری‌ها و تعطیل‌کردن رویدادهای عمومی در دستور کار قرار گرفته است.  عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: تنظیم و تدارک گندزدایی مداوم مراکز و خدمات اجتماعی و ایجاد اتاق ایزوله در این مراکز مرتب در حال انجام است.  او افزود: مخازن محلول گندزدا در ورودی‌های ایستگاه‌ها، ساختمان‌های اداری شهرداری و مکان‌های عمومی تدارک دیده شده است.  فخاری با اشاره به تنظیم اصول بهداشتی در مکان‌های خرید عمومی مانند میدان‌های میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند، اظهار کرد: تغییر جلسه‌های کاری ازجمله جلسه‌های مدیریت بحران و هماهنگی از جلسه حضوری به جلسات ویدئو‌کنفرانس از دیگر تصمیمات است، چون نشستن روی صندلی‌ها اصلا مهم نیست، مهم حل مسئله، مدیریت بحران و نظارت بر روندهاست.  او با اشاره به اینکه طی 2هفته گذشته بسیاری از اعضای شورا و مدیران شهرداری در جلسات و فضاهایی بوده‌اند که افراد ناقل یا درگیر بیماری هم حضور داشته‌اند، اظهار کرد: همین موضوع خطر انتقال به دیگران را افزایش داده است.  فخاری گفت: مفهوم شهر هوشمند و ابزارهای نوین برای همین چالش‌ها باید به برنامه اقدام‌محور تبدیل شود و‌گرنه تنها صرف بودجه مطالعات و چند دورهمی همایشی است.

احتمال لغو طرح ترافیک با تصمیم شورای‌عالی ترافیک
این روزها که شیوع ویروس کرونا شماری از شهروندان را مبتلا کرده و استفاده شهروندان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تاحدی کاهش داده، خبرهایی مبنی بر احتمال لغو طرح ترافیک مطرح شده است؛ موضوعی که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با ضعیف دانستن احتمال آن، این مسئله یعنی لغو طرح ترافیک را منوط به مصوبه شورای‌عالی ترافیک عنوان می‌کند.
علی عالی، مدیر روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دراین باره به همشهری گفت: برخی مدیران شهری پیشنهاد‌هایی را برای کنترل این ویروس ارائه کرده‌اند که یکی از آنها لغو طرح‌‌های ترافیکی (حلقه اول و حلقه دوم) بوده است تا از این طریق، تردد مردم با ناوگان حمل‌ونقل عمومی کاهش پیدا کند.
او اضافه کرد: در این بازه زمانی که حساسیت‌ها روی ویروس کرونا زیادشده است، این دست پیشنهاد‌ها مطرح می‌شود، اما تا امروز پیشنهاد لغو طرح‌های ترافیکی مطرح نشده است.
عالی تصریح کرد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نهاد اجرا‌کننده مصوبات شورای شهر و شورای‌عالی ترافیک است و اگر این دست پیشنهاد‌ها بخواهد به مرحله اجرا برسد، باید ابتدا در شورای‌عالی ترافیک مصوب و سپس برای اجرا به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک ابلاغ شود، بنابراین من بعید می‌دانم بتوان این‌چنین پیشنهاد‌های ترافیکی را به مرحله اجرا رساند و برای پیگیری این امر باید موضوع از سوی شورای‌عالی ترافیک پیگیری شود.


تدفین مبتلایان به کرونا با پروتکل ویژه

بررسی آمار درگذشتگان بهشت زهرا نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر ناشی از نارسایی‌های تنفسی در رده پنجم مرگ‌ومیر تهرانی‌ها قرار دارد. در واقع نارسایی‌های تنفسی در تهران با نرخ 4.3درصد پنجمین عامل مرگ‌ومیر را تشکیل می‌دهد. این روزها که ویروس کرونا در تهران جولان می‌دهد و بسیاری از بیمارستان‌های تهران نیز به حالت قرنطینه درآمده‌است، باز هم نارسایی‌ تنفسی سهم بالایی در میزان مرگ‌ومیر خواهد داشت. سازمان بهشت زهرا هم از لزوم شرایط ویژه برای تدفین قربانیان ویروس کرونا خبر داده‌است.
رئیس مرکز ارتباطات بین‌الملل شهرداری تهران گفت: مراسم تدفین متوفیان مبتلا به کرونا در نهایت احترام و امنیت خاطر خانواده‌ها انجام می‌شود.
غلامحسین محمدی، درباره شرایط تدفین فوت‌شدگان مبتلا به ویروس کرونا گفت: سازمان بهشت زهرای تهران براساس پروتکل‌های ویژه ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، مراسم تدفین فوتی‌های ویروس کرونا را انجام خواهد داد و در همین رابطه محل ویژه‌ای از بهشت زهرا(س) برای تدفین آنها درنظر گرفته شده است.
او ادامه داد: شهرداری تهران براساس چارچوب‌های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت و پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت(WHO) مراسم تدفین را برگزار خواهد کرد و این اطمینان را به خانواده‌های فوت‌شدگان می‌دهیم که این مراسم در نهایت احترام و امنیت خاطر خانواده‌ها برگزار خواهد شد.
محمدی تأکید کرد: بر این فرایند نظارت کاملی وجود دارد و سازمان بهشت زهرا در صیانت از احترام به جسم متوفی و خانواده‌های این عزیزان از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.
پیش‌تر ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت گفته بود: پروتکل مشخصی در مورد دفن، جنس تابوت، شست‌وشو و اینکه از چه موادی استفاده شود، در چه عمقی از زمین دفن شود وجود دارد. اخیراً اخبار منفی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه هیچ‌کسی جنازه را کاور نمی‌کند و ما خودمان دفن می‌کنیم. در زمینه دفن فوتی‌ها اجازه شرعی هم گرفته شده است.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران از آخرین اقدامات شهرداری تهران برای کنترل ویروس کرونا نیز خبر داد.
غلامحسین محمدی همچنین با بیان اینکه یکی از شایعاتی که متأسفانه در برخی محافل مطرح شده، عملکرد نامناسب شهرداری در زمینه تدفین متوفیان بیماری کروناست، بیان کرد: این موضوع را تکذیب می‌کنیم. سازمان بهشت زهرا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، تمام مراسم تشییع و ختم متوفیان را به شکل ویژه و براساس دستورالعمل‌ها انجام می‌دهد.
محمدی دربخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: همه تور‌های زیارتی و سیاحتی کارمندان شهرداری و همچنین فعالیت برج میلاد به‌دلیل گردش پذیر بودن در بازه زمانی مشخصی تعطیل می‌شود.
او اضافه کرد: همچنین شهروندان می‌توانند به‌صورت غیرحضوری (با اسنپ) از فروشگاه شهروند و سازمان میادین میوه و تره‌بار خرید کنند.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران تصریح کرد: برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و براساس دستورالعمل وزارت بهداشت اغذیه فروشی‌های خیابان‌های سی تیر و باب همایون تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.
او همچنین با اشاره به برخی شایعات درباره وخامت حال شهردار منطقه۱۳ گفت که با پیگیری‌های انجام شده، می‌توانم این را بگویم که حال او رو به بهبود است.

این خبر را به اشتراک بگذارید