• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95817
+
-

زلزله 5.7 ریشتری در قطور جان‌باختن 7نفر در ترکیه

داخلی
زلزله 5.7 ریشتری در قطور جان‌باختن 7نفر در ترکیه


زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.7ریشتر صبح دیروز منطقه قطور در شهرستان خوی را به‌لرزه درآورد و موجب مصدومیت 75نفر شد. این زلزله موجب جان‌باختن 7نفر در ترکیه شد.
به‌گزارش همشهری، این زمین‌لرزه ساعت9:22 صبح دیروز  بخش قطور شهرستان خوی را در شمال آذربایجان غربی لرزاند. مرکز زلزله در فاصله ۱۷کیلومتری قطور، ۳۱کیلومتری شهر خوی و ۳۲کیلومتری زرآباد بود و در عمق 6کیلومتری زمین اتفاق افتاد. بزرگی زلزله به‌حدی بود که ساکنان ارومیه و تبریز نیز آن را احساس کردند.

آغاز امداد و نجات
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز در این‌باره گفت: در این زمین‌لرزه روستاهای قطور، بلجوک، گرناویک، رازی، کوتان، یوسف‌آباد، حبش سفلی، گردیک، حصار، زری، مخین و چالیان در بخش خوی و روستاهای بورش خواران، گرماویچ و پته ویر در شهرستان سلماس متاثر شدند و به‌دنبال آن تیم امداد هوایی و ۱۵تیم عملیاتی برای امدادرسانی و تیم آنست از ستاد به مناطق‌ متاثر اعزام شدند.
سلیمی ادامه داد: در روستاهای حبش علیا، مخین، راویان و یوسف‌آباد شاهد ریزش آوار هستیم و ترک خوردگی در اکثر این روستاها مشاهده می‌شود. همچنین براساس لیست ارزیابی و دفترچه‌های امدادی، بارگیری در سه شعبه پشتیبان و انبار ستاد جهت انتقال اقلام امدادی در روستاها انجام شده است. 
با این حال با توجه به مرزی بودن برخی از روستاها و دسترسی سخت‌زمینی ارزیابی درباره خسارات احتمالی همچنان ادامه دارد.

تخریب 10 تا 100درصدی
از سوی دیگر امیر عباس‌جعفری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی در این‌باره به ایسنا گفت: در اثر وقوع این زمین‌لرزه به ۴۳روستای منطقه بین ۱۰ تا ۱۰۰درصد خسارت وارد شد. همچنین ترک خوردگی جزئی تا تخریب کامل در منازل روستایی خوی و سلماس را شامل می‌شود. وی ادامه داد: در جلسه مدیریت بحران با حضور استاندار دستورات لازم برای امداد رسانی صادر و مقرر شد تا چادر برای اسکان سکنه خانه‌هایی که بیش از ۵۰درصد خسارت دیدند، برپا شود. همچنین ۳کمپ نیز در منطقه برای اسکان افرادی که تا اتمام پس لرزه‌ها نمی‌خواهند در خانه‌های خود بمانند، راه‌اندازی شد.

مصدومیت 75نفر
هرچند در ساعت‌های اولیه شمار مصدومان حادثه انگشت شمار بود اما ساعتی بعد جمع‌بندی‌ها نشان داد در این زمین‌لرزه دست‌کم 75نفر مصدوم شده‌اند. مجتبی قمری اصل، رئیس فوریت‌های پزشکی خوی در این‌باره گفت: بر اثر وقوع زمین‌لرزه ۷۵نفر مصدوم شده‌اند که بیشتر این افراد با مصدومیت جزئی به مراکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کرده‌اند که فقط ۶نفر از آنان بستری شده‌اند. وی ادامه داد: بخش اورژانس بیمارستان «قمربنی هاشم» این شهرستان آماده پذیرش مصدومان است، اما در برخی از موارد آنان به سایر مراکز درمانی نیز مراجه می‌کنند.

7کشته در ترکیه
ساعتی پس از وقوع زمین‌لرزه بود که خبر رسید به‌دلیل نزدیکی کانون زلزله به ترکیه 7نفر در آنجا جان‌باخته‌اند. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در این‌باره گفت: بر اثر وقوع زلزله در ایران، 7شهروند ترکیه ازجمله 3کودک در استان وان جان‌باخته‌اند. همچنین این زلزله در باش‌قلعه احساس شده و دیوار برخی از ساختمان‌های آجری در این شهر فرو ریخته است. وی درباره تلفات این حادثه نیز گفت: در این حادثه 5نفر نیز مجروح و به بیمارستان انتقال منتقل شده‌اند و عملیات امداد و نجات ادامه دارد. وی ادامه داد: تیم‌های نجات سازمان آفاد به روستای زلزله‌زده اؤزپینار در وان رسیده و تلاش‌ها برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان در جریان است.


بیشترین خسارت در مخین

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با بیان اینکه زمین لرزه روز یکشنبه، خانه‌های ۴۳ روستا در قطور، خوی و سلماس را تخریب کرد به همشهری می‌گوید: میزان این خسارت‌ها از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد است و در میان آن‌ها، روستای «مخین» در منطقه قطور خوی بیشترین خسارت را دیده. امیرعباس جعفری با تاکید بر اینکه مورد فوتی بر اثر این زمین‌لرزه گزارش نشده و خسارت‌های انسانی در حد شکستگی‌های جزئی بوده است، می‌افزاید: گزارش‌های تکمیلی خسارت‌های این زمین‌لرزه پس از بررسی‌ تیم‌های ارزیاب اعلام خواهد شد.
همچنین محمد عابدی، فرماندار خوی با اشاره به زلزله دوم در این شهرستان که نسبتا شدید بود به همشهری می‌گوید: برآورد خسارت‌ها در حال انجام است،‌ اما در حال حاضر طبق اطلاعات رسیده 500 دام در شهرستان خسارت دیدند.  پس از مخین بیشترین خسارت‌ها در روستاهای قطور، بلجوک، درنالیک، رازی، گوگرد، حبش، حصار و هندوان از توابع شهرستان خوی و بوشحاران و گریاویج از توابع شهرستان سلماس گزارش شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید