• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95747
+
-

هیچ دوستی به‌جز چشمه!

یک سؤال درباره استقبال از کتاب بهروز بوچانی در ایران

هیچ دوستی به‌جز چشمه!

بهروز بوچانی بنا به جبر روزگار چند سال پیش ایران را به مقصد استرالیا ترک کرد و این آغاز راهی بود که از او نویسنده‌ای رنج‌دیده ساخت. بوچانی بعد از غرق شدن قایق مهاجران غیرقانونی از مرگ گریخت اما به‌دست گارد نیروی دریایی استرالیا دستگیر شد و همراه مهاجران دیگر به جزیره مانوس فرستاده شد. او در این جزیره که شبیه یک تبعیدگاه است، نوشتن کتاب «هیچ دوستی به جز کوهستان» را آغاز کرد. او خاطرات و تجربه‌هایش را در این رمان می‌نوشت و از طریق واتس‌آپ برای یکی از دوستانش می‌فرستاد و بالاخره این کتاب منتشر شد و اینگونه بود که ناگهان جهان از طریق ادبیات و کلمات فهمید چه بر بوچانی و دیگران رفته است چون کتاب برنده‌ جایزه‌ «ویکتوریا» شد. حالا بماند که دولت استرالیا اجازه نداد او برای دریافت جایزه‌اش از جزیره خارج شود اما فشار رسانه‌ها و ستایش نشریات معتبری چون نیویورک‌تایمز، گاردین و واشنگتن‌پست عملا کاری کرد که او بالاخره در اواخر نوامبر2019 از دوزخ مانوس آزاد شود و به نیوزیلند برود.
این قصه یک خلق ادبی است و یک نجات و احتمالا شما هم از آن بی‌اطلاع نبوده‌اید. موضوع جالب اما این است که اخیرا این کتاب در ایران منتشر شده است. روز 26بهمن‌ماه بنا بر اطلاع‌رسانی سایت‌های مرتبط، کتاب «هیچ دوستی به جز کوهستان» توسط نشر چشمه روانه بازار نشر شد. تا اینجا هم اصلا مشکلی نیست اما کافی است که کتاب را ببینید تا متوجه ماجرا شوید. کمتر از 3روز از انتشار کتاب شما فقط می‌توانید نسخه‌ای را در بازار رویت کنید که رویش نوشته شده:چاپ سوم. تیراژ کتاب را هم بد نیست بدانید که 2000نسخه ناقابل است. متوجه ماجرا شدید؟ یک اتفاق خارق‌العاده در بازار نشر ایران رقم خورده لابد که این موج مشتاق از کتابخوانان در 3 روز 6000نسخه از یک کتاب را مثل نبات خریده‌اند. این در حالی است که منابع آگاه به همشهری گفته‌اند مدیران نشر چشمه خبر همزمان 5 چاپ این کتاب با تیراژ ذکر شده را تأیید کرده‌اند. حالا ماجرای تطبیق نسخه‌های این کتاب که در ویراست انگلیسی حدود 350صفحه بوده و در چاپ فارسی 250صفحه است بماند برای فرصتی دیگر.
حرف آخر اینکه کاش بازار خرید و فروش کتاب در ایران همینقدر پررونق باشد و البته کاش این کتاب چاپ اول و دومی هم داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید