• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95690
+
-

92درصد ایرانی‌ها موسیقی گوش می‌دهند

حرف‌های وزیر فرهنگ و ارشاد در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

خبر روز
92درصد ایرانی‌ها موسیقی گوش می‌دهند

اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با تجلیل از 4 استاد و پیشکسوت عرصه موسیقی - هوشنگ ظریف، افلیا پرتو، عاشیق حسن اسکندری و نادر مشایخی - به ‌کار خود پایان داد.
به گزارش همشهری، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: موسیقی در تاریخ ملت ما، حافظه ادبیات بزرگ ایران بوده است. بخش قابل توجهی که در ذهن و روان ما از ادبیات فاخر ایران باقی می‌ماند، در فضای موسیقی شکل گرفته است. ما با زبان موسیقی امروز بخشی از زندگی روزمره‌مان را می‌گذرانیم. آمار‌های جاری نشان می‌دهد موسیقی در زندگی‌ها نقش قابل توجهی پیدا کرده است. طبق آخرین آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1398، 92درصد مردم ایران موسیقی گوش می‌دهند. همچنین میانگین روزانه گوش‌کردن موسیقی مردم ایران در رده سنی  15تا 22سال، 92درصد است. مردم ایران روزانه یک ساعت و 12 دقیقه و در 15تا 29سال 2 ساعت به موسیقی گوش می‌دهند. در واقع زندگی ما به‌گونه‌ای با موسیقی عجین شده است و اینگونه نیست که شنیدن موسیقی شامل حال طبقه خاصی باشد. موسیقی دارد در تار و پود وجود ما راه پیدا می‌کند و هر روز بیشتر از گذشته بر اهمیت آن افزوده می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ادامه داد: دیگر گوش‌سپردن به  موسیقی حاشیه نیست و همین موارد موجب می‌شود به رویداد‌هایی که به موسیقی تعلق دارد بیش از گذشته توجه نشان دهیم. جشنواره فجر فرصتی است که هر سال بهتر از سال قبل به آن بپردازیم. من از دست‌اندرکاران جشنواره سپاسگزارم، زیرا جشنواره امسال با نوآوری‌هایی همراه بوده است. اما ما با راهی که رفته‌ایم و راهی که باید برویم، فاصله بسیاری داریم. به همت شما استادان و جوانان این مرز و بوم، این راه را طی خواهیم کرد.
سپس ویدئویی از 4 پیشکسوت موسیقی که قرار بر تقدیر از آنها بود پخش شد. هوشنگ ظریف، به‌علت بیماری در این جشن حضور پیدا نکرد و شاگردش به جای او جایزه را دریافت کرد. همچنین افلیا پرتو، حسن اسکندری و نادر مشایخی در این مراسم تقدیر شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید