• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95663
+
-

حضور در پشت صحنه حکومت قطر

«امیر پدر» پس از کناره‌گیری از قدرت چه می‌کند؟

حضور در پشت صحنه حکومت قطر

نام: حمد بن خلیفه آل‌ثانی / امیر قطر از سال1995تا سال2013

 بیوگرافی
او پس از پایان تحصیلات در قطر راهی انگلستان شده و به تحصیل در دانشکده نظامی ساندهیرست کشور انگلستان مشغول شد. پس از بازگشت به قطر در سال1971، با درجه سرهنگ دومی به عضویت نیروهای مسلح قطر درآمد و به فرمانده گردان یک این کشور تبدیل شد. یک سال بعد با ترفیع مقامی از سوی شیخ پدر، به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح قطر برگزیده شد. حمد در سال1977 به‌عنوان ولیعهد و سپس وزیر دفاع قطر تعیین شد. او به‌تدریج در ارتش قطر پیشرفت‌هایی ایجاد کرد و آمار نظامیان ارتش را افزایش داد. در نهایت در سال1995، ‌زمانی که خلیفه پدر برای سفری به سوئیس رفته‌بود، در یک کودتای سفید، شیخ خلیفه بن حمد آل‌ثانی را از قدرت برکنار کرد و خود به‌عنوان امیر قطر قدرت را به‌دست گرفت. او یکی از ثروتمند‌ترین مردان جهان است و ثروت او بیش از 2میلیارد دلار برآورد شده‌است. حاصل 3ازدواج او 23 فرزند است که تعدادی از آنها در نهاد‌های کوچک و بزرگ قطر سمت دارند.

رویداد‌ها
پیش از رسیدن به قدرت، حمد بن خلیفه آل‌ثانی در ارتش قطر تحولات زیادی ایجاد کرد، مناصب نظامی جدیدی پدید آورد و پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی را برای ارتش قطر خریداری کرد. تاسیس شورای‌عالی جوانان و باشگاه‌های ورزشی در قطر از دیگر فعالیت‌های پیش از خلیفه‌گری حمد بن خلیفه آل‌ثانی به شمار می‌رود. تدوین قانون اساسی دائمی قطر، برگزاری نخستین انتخابات شوراها، برگزاری انتخابات مربوط به اعضای اتاق بازرگانی و انتخاب اعضای هیأت صنایع قطر، ‌افزایش آزادی مطبوعات در قطر و تلاش برای برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی در این کشور از جمله اقدامات مثبت پس از به قدرت رسیدن حمدبن‌خلیفه آل‌ثانی به‌شمار می‌رود. تلاش برای بهبود روابط با آمریکا و رژیم صهیونیستی، احداث بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در قطر، امضای توافق دوحه و میانجیگری اختلاف بین سودان و اتیوپی از رویداد‌های مهم زمان حکومت او بود. حمد بن خلیفه همچنین توانست در دوران حکومتش قطر را بر اساس سرانه میانگین درآمد به ثروتمندترین کشور جهان تبدیل کند.

وضعیت کنونی
حمد بن خلیفه آل‌ثانی در سال2013 به بهانه «روی کار آمدن نسل جدید و به‌دست گرفتن ابتکار عمل در حکومت» از تمامی مناصب قدرت کناره‌گیری کرد تا فرزندش تمیم بن حمد به قدرت برسد. بیماری و وضعیت بد جسمانی و همچنین افزایش مشکلات داخلی در قطر از دیگر دلایلی است که برای برکناری حمد بن خلیفه از امیری قطر عنوان می‌شود؛ اگرچه رهبران عربستان سعودی و امارات متحده‌عربی که روابط دیپلماتیک ستیزه‌جویانه‌ای با قطر دارند معتقدند «امیر پدر» همچنان حکومت را در دست دارد. تحلیل‌گران بسیاری معتقدند حمد بن خلیفه به شکل ظاهری از قدرت کناره‌گیری کرده‌است اما پیش بردن دیپلماسی قطر همچنان به‌دست او است و نیروی محرکه امیر جوان قطر به شمار می‌رود. در کنار این فعالیت‌های پشت پرده در جهان سیاست که به امیر سابق قطر نسبت داده می‌شود، به‌نظر می‌آید حمد بن خلیفه از سفر و وقت‌گذرانی با مقامات سابق و کنونی قطر در اوقات بازنشستگی‌اش لذت می‌برد. او بارها در مراسم غیررسمی در کنار شیخ حمدبن‌جاسم‌بن‌جبر آل‌ثانی (وزیر خارجه و نخست‌وزیر سابق قطر) دیده شده‌است. همچنین تصاویر زیادی از او در سفرهای خارجی و داخلی در کنار مقامات قطری در شبکه‌های مجازی منتشر شده‌است. برای مثال در جدید‌ترین تصویری که از امیر پدر منتشر شده، او در کنار وزیر خارجه سابق قطر در سفری به صحرای قطر دیده می‌شود. همچنین تصاویر مختلفی از حمد بن خلیفه در سفر به کشورهای اروپایی، مراسم ازدواج فرزندان مقامات عرب، بازدید از نمایشگاه‌های مختلف در دوحه، حضور در رقابت‌های اسب‌دوانی، سفر به عمان جهت تبریک به سلطان جدید و حضور در مراسم فارغ‌التحصیلی فرزندش در مدرسه نظامی ساندهیرست لندن منتشر شده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید