• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95658
+
-

تلاش برای دیده شدن

احمدی‌نژاد پس از ریاست‌جمهوری چه می‌کند؟

تلاش برای دیده شدن

نام: محمود احمدی‌نژاد/ رئیس‌جمهور پیشین ایران از سال1384 تا سال 1392

بیوگرافی
متولد آرادان گرمسار در استان سمنان. او در یک‌سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. در سال1354 در رشته مهندسی راه و ساختمان دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول به تحصیل شد. احمدی‌نژاد تحصیلات خود را در این دانشگاه تا دکتری عمران ادامه داد و در 1386 به عضویت هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران درآمد. فعالیت‌های سیاسی او درکنار حضور در انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها، با فرمانداری ماکو و خوی آغاز شد. از 1372 تا 1376 استاندار اردبیل بود و از سال1382 شهردار تهران شد و تا پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1384در این سمت باقی ماند.

رویداد‌ها
 اجرای طرح تحول اقتصادی و آغاز طرح سهمیه‌بندی سوخت، قطع یارانه‌های سوخت، آب، برق و مواد غذایی به‌صورت تدریجی و پرداخت آن به‌صورت نقدی به مردم، آغاز پروژه مسکن‌مهر، اولویت برقراری روابط با کشورهای در حال توسعه به جای کشورهای توسعه یافته و ‌تداوم اجرای برنامه‌های هسته‌ای ایران با وجود فشارهای بین‌المللی و اعمال تحریم‌های شدید‌ اقتصادی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و اروپا، از جمله دستاوردها و رویداد‌های دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بود. همچنین ده‌ها مورد اختلاس، تخلف و فساد مالی، ساخت وسازهای غیرقانونی و تقابل با کشورهای خارجی از دوران ریاست‌جمهوری او به یادگار مانده‌است.

وضعیت کنونی
 احمدی‌نژاد بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری 1396 نامزد انتخابات شد اما صلاحیت او در شورای نگهبان مورد تأیید قرار نگرفت تا با خیال راحت و فراغ‌بال در دادگاه‌های متعدد فساد مالی یارانش حضور پیدا کند و به اظهارنظر‌های بی‌پایان، ارسال پیام‌های عجیب و غریب مناسبتی و فرستادن نامه به رهبران جهان ادامه دهد تا به گفته بعضی از تحلیل‌گران، حضور خود در فضای سیاسی و اجتماعی کشور و شاید عرصه بین‌الملل را به این شکل حفظ کند. در دوران بازنشستگی از قدرت، احمدی‌نژاد در کنار حفظ برنامه صبحگاهی‌اش، یعنی گرفتن نامه و دادخواست از مردم نیازمند و درگیر مشکلات، در دادگاه‌های فساد مالی یاران غارش نیز حضور پیدا کرد و در دفاع از آنها اظهارنظر و اعتراض ‌کرد. احمدی‌نژاد در دادگاه‌های حمید بقایی برای رسیدگی به اتهاماتی مانند تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی در معاملات دولتی و دادگاه‌های اسفندیار رحیم‌مشائی برای رسیدگی به اتهاماتی همچون اجماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و سرانجام توهین به مقامات قضایی حضور پیدا کرد. بقایی 15سال حکم گرفت و مشائی 6سال. اتهامات مرتبط با فساد مالی گریبان خود محمود احمدی‌نژاد را نیز گرفت و دادستان دیوان محاسبات کشور در سال1396 از صدور 7حکم قطعی و در حال اجرا علیه او خبر داد. به گفته فیاض شجاعی، 7هزار میلیارد تومان برای واریز غیرقانونی به مجتمع‌های پتروشیمی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها، 4هزار و 600میلیاردتومان برای تعویض نفت خام با بنزین و میعانات دیگر، 16میلیارد تومان برای دانشگاه ایرانیان، 15میلیارد تومان برای پرونده سازمان هلال‌احمر و 600میلیارد تومان برای پرونده پتروشیمی، جریمه نقدی برای احمدی‌نژاد درنظر گرفته شده‌است که به‌دلیل نداشتن اموال کافی، ‌اجرای احکام عملا منتفی شده‌است.
از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه احمدی‌نژاد پس از ریاست‌جمهوری، فعالیت در توئیتر است. برخلاف سیاست غرب‌گریزش در دوران قدرت، او اکنون نسبت به کوچک‌ترین رویداد‌ها در کشورهای غربی، در فضای مجازی واکنش نشان می‌دهد؛ از تبریک به قهرمانی تیم بیسبال آمریکایی گرفته تا تسلیت مرگ ستاره بسکتبال آمریکایی، کوبی برایانت و تبریک سالگرد تولد مایکل‌جکسون خواننده آمریکایی در فضای توئیتر و اینستاگرام. احمدی‌نژاد در هر مناسبتی کاربران فضای مجازی را با پیام‌های غیرعادی و نامتعارف خود بهت‌زده می‌کند. احمدی‌نژاد در دوران پس از ریاست‌جمهوری‌اش با چرخشی عجیب و برخلاف سیاست گذشته خود مبنی بر عدم‌مذاکره با آمریکا، به‌صورت مداوم خود را خواستار مذاکره با این کشور نشان داده‌است و در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگار نیویورک‌تایمز در سال2019، ترامپ را مرد عمل و مذاکره توصیف کرده‌است. او در این مصاحبه گفته است:«همکاری متقابل ایران و آمریکا به نفع صلح، اقتصاد و فرهنگ جهانی خواهد بود». او همچنین به روال دوران ریاست‌جمهوری‌اش، پس از پایان دوران قدرت به نوشتن نامه‌های بی‌پاسخ و بی‌نتیجه به روسای جمهور پیشین و کنونی آمریکا ادامه داد. جدید‌ترین سرگرمی سیاسی محمود احمدی‌نژاد، ‌البته به‌صورت چراغ خاموش، حضور یارانش در انتخابات مجلس یازدهم است. گفته می‌شود تعدادی از یاران احمدی‌نژاد قصد دارند لیستی جداگانه از ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات ارائه دهند که افرادی مانند علی نیکزاد، محمدصابر شاهنوش، شمس‌الدین حسینی و تعدادی دیگر از نزدیکان احمدی‌نژاد در گروه تصمیم‌گیر این فهرست قرار دارند. در کنار تمامی این فعالیت‌ها، احمدی‌نژاد سنت سفرهای استانی دوران ریاست‌جمهوری خود را، پس از تحویل قدرت همچنان حفظ کرده‌است و در سال اخیر نیز به دفعات این سفرها افزوده‌است. او در سال98 به استان‌های مازندران، گلستان و ‌گیلان سفر کرده و در جمع طرفداران و مقامات محلی به سخنرانی پرداخته‌است.

چرخش عجیب
همکاری متقابل ایران و آمریکا به‌نفع صلح، اقتصاد و فرهنگ جهانی خواهد بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید