• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95660
+
-

بازیگری؛ شغل جدید آقای رئیس‌جمهور

فرانسوا اولاند پس از ریاست‌جمهوری چه می‌کند؟

بازیگری؛ شغل جدید آقای رئیس‌جمهور

سمیرا مصطفی نژاد_روزنامه نگار

نام: فرانسوا اولاند/ رئیس‌جمهور پیشین فرانسه از سال 2012تا 2017

بیوگرافی

فرانسوا اولانـــــد متولد1954 در شهر روآن فرانسه است. او در سال1972 در مقطع لیسانس رشته حقوق از دانشگاه پانتئون‌آسا فارغ‌التحصیل شد و سپس دوره‌های آموزش عالی خود را در دانشگاه اقتصاد HEC، مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و مدرسه ملی مدیریت گذراند و در سال1977 وارد ارتش و در سال1980 به‌عنوان مشاور دادگاه عالی حسابرسی مشغول به‌کار شد. پس از پیوستن به حزب سوسیالیست در سال1981 در انتخابات مجلس شرکت کرد و رقابت را به ژاک شیراک واگذار کرد. او از سال1997 تا 2012 به‌عنوان نماینده مجلس فرانسه و از سال1997 تا 2008 به‌عنوان دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داد تا در نهایت در16 اکتبر 2011 به‌عنوان نماینده حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد و با کسب بیش از 28درصد آراء از نیکولا سارکوزی جلو افتاد. در دور دوم انتخابات نیز اولاند با بیش از 51درصد آرا به پیروزی رسید تا به نخستین کاندیدای سوسیالیستی تبدیل شود که طی 17سال گذشته موفق به پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شده‌است.

رویداد‌ها
اولاند کمی پس از پیروزی در انتخابات درگیر افشاگری‌های متعدد درباره زندگی خصوصی‌اش شد و همزمان وزیر اقتصاد منتخب او به 600هزار یورو فرار مالیاتی متهم شد. اولاند در میان شایعات و حواشی‌ای که ریاست‌جمهوری‌اش را احاطه کرده‌بودند، در سال2013 توانست کنترل کشور «مالی» را پس بگیرد و در همان سال توانست با مداخله نظامی از نسل‌کشی مشابه آنچه در روآندا رخ داد، در آفریقای مرکزی جلوگیری کند. پس از مجموعه حملات تروریستی سال2015 که با حمله به مجله «شارلی ابدو» آغاز شد، اولاند با مدیریت قوی و حفظ اتحاد و مهار تنش‌های جامعه توانست بخشی از محبوبیت از دست‌رفته خود را بازپس‌گیرد. افزایش میزان معافیت مالیاتی با هدف رونق بخشیدن به سرمایه‌گذاری که با عنوان معاهده مسئولیت در فرانسه شناخته می‌شود را تنها دستاورد بسیار بزرگ اولاند در دوران ریاست‌جمهوری‌اش می‌دانند. امضای معاهده اقلیمی پاریس از دیگر دستاورد‌های مهم دوران اولاند به شمار می‌رود. با این همه او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش به یکی از نامحبوب‌ترین روسای جمهور فرانسه تبدیل شد.

وضعیت کنونی
 اولاند که سال به سال محبوبیت خود را در میان فرانسوی‌‌ها از دست می‌داد در دسامبر سال2016 اعلام کرد که در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نخواهد کرد و پس از انتخابات، از 14می ‌سال 2017 کاخ الیزه را به امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور منتخب فرانسه تحویل داد. پس از تحویل قدرت، اولاند با حفظ عضویتش در حزب سوسیالیست، فعالیت‌های متنوع و متفاوتی انجام داد که شاید یکی از مهم‌ترین‌های این فعالیت‌ها، انتشار کتاب «درس‌هایی درباره قدرت» باشد. اولاند در بخش‌هایی از این کتاب که در سال2018 منتشر شد، رئیس‌جمهور پس از خود، ماکرون را به باد انتقاد گرفت. او در بخشی از کتاب ماکرون را به تشدید نابرابری در جامعه فرانسه محکوم کرده‌ است درحالی‌که ادعا دارد در دوران ریاست‌جمهوری‌اش توانسته بود نابرابری را کاهش دهد. اولاند همچنین در سال2019 به‌عنوان شاهدی مهم در دادگاه رسیدگی به فساد مالی در برزیل در دوران حکومت دیلمروسف مورد بازجویی قرار گرفت و شهادت داد، درحالی‌که نیکلاس سارکوزی از شهادت در این دادگاه سر باز زد. دادگاه پرونده فساد مالی در رابطه با خرید جت‌های جنگنده گریپن توسط دولت برزیل را بررسی می‌کرد و اولاند باید در دفاع از لوئیز ایناچیو لولا داسیلوا شهادت می‌داد.
اما در کنار فعالیت‌های یادشده و اظهارنظرهای سیاسی گاه و بیگاه و مشارکت‌های اجتماعی، اولاند به تازگی به حرفه‌ای کاملا جدا از جهان سیاست وارد شده‌است. او در جولای 2019 در نمایشی در فستیوال تئاتر اَویگنون در نقشی 15دقیقه‌ای و البته در نقش خودش، بازی پیدا کرد. از آنجا که نقش بازی‌کردن معمولا یکی از قابلیت‌های کلیدی در حرفه سیاست به شمار می‌رود، اولاند به خوبی توانست با حضور غیرمنتظره خود روی صحنه تئاتر از پس ایفای نقش برآید و حتی با کنایه‌زنی به حزبی که عضویت آن را دارد، تماشاچیان را به خنده بیندازد. اولاند در این نقش همچنین مجبور بود با تاریک‌ترین لحظات دوران ریاست‌جمهوری‌اش، یعنی کاهش بی‌سابقه محبوبیت یک رئیس‌جمهور در تاریخ سیاسی فرانسه، مواجه شود. اولاند درحالی به‌صورت مقطعی، یا شاید دائمی، وارد جهان هنر شده‌است که یکی از دردسرهای بزرگ دوران ریاست‌جمهوری‌اش، شایعاتی درباره رابطه مخفیانه او با یک هنرپیشه مشهور فرانسوی بود.

اولاند در تئاتر
اولاند در نقش 15 دقیقه ای خود در فستیوال تئاتر اویگنون، در نقش خودش بازی کرد و مجبور شد با تاریک ترین لحظات دوران ریاست جمهوری خود، یعنی کاهش بی سابقه محبوبیت یک رئیس جمهور در تاریخ سیاسی فرانسه مواجه شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید