• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95564
+
-

پیش‌بینی کدخدایی از مشارکت 50درصدی در انتخابات

منع قانونی برای اعلام عمومی ردصلاحیت داریم

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره میزان تأثیر شرایط اقتصادی بر مشارکت در انتخابات، گفت: تخصص من نیست ولی به‌طور کلی عوامل مختلفی در میزان مشارکت در همه انتخابات و در همه جوامع مؤثر بوده است. جامعه ایران دور از این قضیه نیست. پیش‌بینی ما این است که مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو داشته باشیم. میانگین مشارکت ما کمتر از ۵۰درصد نبوده است و این بار هم بالای ۵۰ درصد خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وی درباره رد صلاحیت اصلاح‌طلبان گفت: عملکرد شورای نگهبان پاسخ روشنی است که هیچ‌گاه شورا نگاه سیاسی نداشته و قانون را مدنظر داشته است و با چشمان بسته نسبت به جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کند. کدخدایی درباره پول‌های کثیف گفت: از مجلس تشکر می‌کنم برای قانون شفافیت. در بررسی صحت حوزه‌ها اگر گزارش‌هایی به‌دست ما برسد که هزینه‌های نامتعارف یا تخلفاتی در تبلیغات کردند قطعا شورای نگهبان می‌تواند ورود کند و نسبت به صحت انتخابات نظرش را بگوید. سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه چرا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت را اعلام نمی‌کند؟ گفت: ممنوعیت قانونی است و شورا نمی‌تواند آن را برای عموم منتشر کند. کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره اعلام 3 دلیل از مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت کاندیداها گفت: در ارتباط با بحث تخلفات 3‌محور را قبلا لحاظ کردم که در قوانین انتخاباتی به آن پرداخته شده است.‌ رد صلاحیت‌ها یا اقتصادی و سوءاستفاده مالی و اخلاقی و روابط نامتعارف و یا اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و حرکت در جهت مخالف حاکمیت جمهوری اسلامی است. وی درخصوص اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر ۴۴ حوزه غیررقابتی در انتخابات پیش رو گفت: نسبت به برخی حوزه‌ها که گفته شده شورای نگهبان هیچ‌گاه با نگاه حزبی و شرکت سهامی دانستن انتخابات عمل نمی‌کند و ما سهمی برای گروه‌ها درنظر نمی‌گیریم. این ۴۴حوزه آمار دقیق نیست چرا که بسیاری از کاندیداهای انتخابات مستقل هستند و در گروه‌های متعارف نمی‌گنجند. رئیس‌جمهور نامه‌هایی را به ما ارسال کرده‌اند که ما هم بلافاصله پاسخ‌ دادیم. سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اعلام اینکه تعداد نمایندگان فعلی رد صلاحیت شده ۷۵نفر است گفت: بیش از ۵۰درصد افرادی که تأیید شدند حدود ۷۲۰۰ نفر هستند و چیزی کمتر از ۵هزار نفر صلاحیتشان تأیید نشد و بخشی هم عدم‌احراز را داشتیم. من اطمینان می‌دهم که در همه حوزه‌ها رقابت بین افراد هست اینکه احزاب و گروه‌ها چه سهمی دارند باید دستگاه‌های دیگر آن‌ را بگویند.
وی درباره نامه اعضای شورای شهر و ارائه اسناد نسبت به تأیید صلاحیت چند نامزد به شورای نگهبان و اینکه آیا نامه به اعضای شورای نگهبان تحویل داده شده است گفت: در رابطه با همه افراد مدارک و مستندات دریافت شده و اگر مستندات دقیقی باشد در بررسی صلاحیت‌ها تأثیر‌گذار است. سخنگوی شورای نگهبان افزود: نامه شورای شهر واصل شد و دیدم و در اختیار اعضای محترم قرار گرفته و نظر قبل اعلام شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید