• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95396
+
-

سفر برباد رفته ایرانی‌ها

دومین شرکت بزرگ خطوط هواپیمایی ترکیه ورشکست شد و ایرانی‌ها میلیاردها تومان از پول خود را از دست دادند

هواپیمایی اطلس گلوبال ترکیه ورشکست شد. این در حالی است که ایرانی‌ها  ‌میلیاردها تومان برای سفر به ترکیه با این خط پروازی در نوروز  بلیت خریداری کرده بودند.
به گزارش همشهری،  این خط هواپیمایی که 2‌ماه پیش نیز اعلام ورشکستگی کرده بود،  دومین خط پروازی بزرگ ترکیه پس از هواپیمایی ترکیش ایرلاین بود که روزانه 3پرواز از تهران و 6شهر دیگر ایران به مقصد شهرهای ترکیه انجام می‌داد.
خطوط پروازی اطلس گلوبال ترکیه در دولت دهم در ایران فعال شد و روز گذشته به‌دلیل ورشکستگی،  بدون اعلام قبلی پروازهای خود از مقصد ایران به ترکیه را کنسل کرد. مدیران این شرکت نیز به فعالان گردشگری و تورها اعلام کردند لغو پروازها به‌دلیل ورشکستگی صورت گرفته است.
پیگیری‌های همشهری نیز مشخص کرد، روز گذشته بسیاری از مسافرین ایرانی با در دست داشتن بلیت پرواز خریداری شده به مقصد ترکیه،  سرگردان شدند و در انتظار تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی اطلس گلوبال (اطلس جت سابق) ماندند.  بسیاری از چارترکنندگان این خط پروازی نیز که بلیت‌های پرواز به ترکیه این شرکت را فروخته بودند ‌،  متحمل زیان سنگین مالی شده‌اند.‌
پیگیری همشهری از شرکت‌های خدمات مسافرتی مشخص کرد که خطوط هواپیمایی اطلس گلوبال ترکیه به شرکت‌های مسافرتی ایران اعلام کرد، حتی مبالغ بلیت‌های فروخته شده را نیز نمی‌تواند مسترد کند.
تا عصر دیروز مسافرین و مدیران شرکت‌های خدمات گردشگری ایران با مراجعه به دفتر شرکت هواپیمایی اطلس گلوبال ترکیه نسبت به اقدام ناگهانی این شرکت در کنسل کردن پروازها به‌دلیل ورشکستگی اعتراض و خواستار بازگرداندن پول مالباختگانی که بلیت‌های این شرکت را  خریداری یا برای سفر نوروزی پیش فروش کرده بودند،  شدند که با پاسخ‌های غیرمسئولانه مدیران و کارکنان این خط هوایی مواجه شدند.
براساس گزارش‌های رسیده به همشهری، پروازهای فروخته شده آتی خطوط هواپیمایی اطلس گلوبال در ایران که عمدتا با هدف سفرهای نوروزی فروخته شد، ‌مجوز پرواز نداشته است. مدیران حاضر در دفتر شرکت اطلس گلوبال ترکیه در ایران نیز در پاسخ به اعتراض‌های روز گذشته شرکت‌های خدمات مسافرتی و مسافرینی که بلیت‌های این پرواز را پیش فروش یا خریداری کرده بودند اعلام کردند،  دفتر آنها در ایران تنها یکی از شعبات این ایرلاین ترکیه‌ای است و مسئولیتی در قبال مشکل پیش آمده ندارد.
براساس آنچه فعالان صنعت گردشگری کشور به همشهری گفتند، ‌ سازمان هواپیمایی کشوری در هماهنگی با این شرکت،  به شرکت‌های خدمات مسافرتی ‌توصیه کرده است تا وجوه بلیت‌های فروخته شده به مسافران را تسویه و حتی درصورت امکان،  بلیت‌های پروازهای آینده این شرکت را با شرایط ویژه پیش‌فروش کنند. این پیشنهاد درحالی ارائه شده که مدیران این خط هوایی به صراحت به مراجعان و معترضین به کنسل شدن پروازهای اطلس گلوبال از ایران به ترکیه اعلام کرده‌اند این شرکت ورشکست شده و تداوم پروازهای آن از ایران به ترکیه محال است.
حجم مسافران ایرانی و گردشگرانی که در نوروز با این خط هوایی از ایران به مقصد ترکیه جابه‌جا می‌شدند به حدود 4هزار گردشگر و مسافر می‌رسید. برای ایام نوروز قیمت بلیت پروازی این خط هواپیمایی در رفت و برگشت از تهران به استانبول رقمی بین 4تا 5میلیون تومان است.
دفتر هواپیمایی اطلس گلوبال در تهران به مسافرینی که در حال تماس با این شرکت برای استرداد مبلغ بلیت‌های فروخته شده هستند اعلام کرده  که هیچ پاسخی برای آنها ندارند.
خطوط هواپیمایی اطلس گلوبال در ایران یکی از پرحاشیه‌ترین خطوط هوایی بود که در چند مرحله مدیران ایرانی این شرکت به‌دلیل سوءاستفاده‌های اقتصادی و مالی از دولت و مردم، محاکمه شدند و حتی برخی از مدیران این شرکت از 3سال پیش تاکنون در زندان هستند.
براساس آنچه به همشهری ارسال شده است،  اطلس گلوبال توانسته است حتی از ارز دولتی برای فعالیت‌های پروازی خود در ایران بهره‌مند شود. این شرکت علاوه بر آنکه بلیت‌های فروخته شده به آژانس‌های گردشگری را با مبلغ ارزی محاسبه کرده است،  لیست بلیت‌های فروخته شده را نیز با قیمت ریالی به بانک مرکزی ارائه می‌کرد و مبلغ دلاری آن‌را از ارز دولتی دریافت می‌کرد.
در یک محاسبه معمولی با درنظر گرفتن این موضوع که اطلس گلوبال تنها در نوروز 4هزار ایرانی را با بلیت‌های 4میلیون تومانی پروازهای خود به ترکیه منتقل می‌کرد،  با اعلام ورشکستگی این شرکت و احتساب بلیت‌های پیش فروش شده و بلیت‌های فروخته شده تا پس از عید نوروز،  مبلغ 16میلیارد تومان از پول ایرانی‌ها به این شرکت واریز شده است. فعالان صنعت گردشگری به همشهری می‌گویند،  اطلس گلوبال 2ماه قبل اعلام ورشکستگی کرده بود و در این شرایط باید از فعالیت این خط هواپیمایی در ایران جلوگیری می‌شد و اجازه فروش بلیت‌های پرواز این شرکت را در ایران نمی‌دادند. اما آنها حتی پس از اعلام ورشکستگی اطلس گلوبال ترکیه به این شرکت اجازه فعالیت و فروش بلیت در ایران دادند و نتیجه آن هم متضرر شدن مسافران و گردشگران ایرانی و حتی آژانس‌های گردشگری شد که پیشتر بلیت‌های پروازی این شرکت را پیش‌فروش کرده‌اند.
پیگیری‌های همشهری مشخص کرد که از 2ماه پیش و به‌دلیل ورشکستگی شرکت هواپیمایی اطلس گلوبال ترکیه،  پروازهای این خط هوایی در ایران برای مدتی متوقف شد،  اما بار دیگر این شرکت اجازه فعالیت در ایران یافت و نتیجه آن نیز مالباختگی ایرانی‌ها  در آستانه سفرهای نوروزی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید