• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95371
+
-

آمار را کفن‌فروشان می‌دانند!

آمار را کفن‌فروشان می‌دانند!

هوشنگ صدفی_روزنامه نگار

پاسکاری در حوزه فوتبال، یک کار تیمی مشترک است؛ البته این رویه کمتر در فوتبال ایران رایج است ولی پاسکاری خوب، اغلب منجر  به بازشدن دروازه حریف می‌شود. پاسکاری حوزه‌های سیاست‌، اقتصاد و مسائل اجتماعی نه‌تنها دروازه حریف را باز نمی‌کند بلکه موجب گسست اجتماعی و بالارفتن دیوار حاشا بین مردم و مسئولان می‌شود.  یکی از آخرین پاسکاری‌ها اعلام آمار تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان است.  به‌گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهور، آمار کشته‌شدگان آبان ماه «در اختیار پزشکی قانونی کشور است. در این حادثه رسانه‌های خارجی مبالغه عجیب و غریبی کردند. صد نفر صد نفر بالا بردند تا اینکه هزار نفر را رد کردند...»
هرچند رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای‌ عالی امنیت ملی کشور نگفت افراد جانباخته آبان‌ماه چه تعدادی هستند؟ تا ‌آمار غیر موثق جانباخته در رسانه‌های داخلی و خارجی بازنشر نیابد. رسانه‌های غیررسمی آمارهایی از قبیل 170نفر، 366نفر، 450نفر و نهایتا 1500نفر را در رسانه‌ها اعلام کردند. هنوز بعداز گذشت 3ماه مشخص نیست چند نفر از هموطنان ایرانی در اعتراض‌های آبان جان ‌باختند و تا زمانی که مسئولان ذیصلاح آماری در این‌باره اعلام نکنند، گمانه‌زنی اغراق‌آمیز جانباختگان در افکار عمومی و رسانه‌ها ادامه خواهد یافت. تاکنون پرسش رسانه‌ها از مسئولان انتظامی و امنیتی نتایج مثبتی درپی نداشته است. هرچند کواکبیان، نماینده مجلس، به جان‌باختن ۱۷۰نفر در آبان‌ماه اشاره کرد. درعین‌حال دادستان کل کشور، بیشترین آسیب‌ها در آبان‌ماه را متوجه نیروی انتظامی دانست!
بعد از سخنان رئیس‌جمهور درباره تعداد جانباختگان آبان توسط پزشکی قانونی، رئیس این سازمان گفت: براساس مصوبه شورای امنیت ملی وظیفه دولت است این آمار را اعلام کند. وقتی مسئولان رسمی پلیس، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و سایر مسئولان قضایی و ... ادعا می‌کنند این افراد با سلاح سازمانی کشته نشدند چرا تاکنون کمیته حقیقت‌یابی از سوی قوای سه‌گانه، به‌دنبال شفاف‌سازی‌ جان‌باختن افراد بی‌گناه نیست. مگر نه این است که قرآن در سوره مائده فرموده‌: «هرکس نفسی را بدون حق و یا بی‌آنکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته و هرکس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده...»
درباره اعلام آمار جانباختگان آبان دیگر نیازی به جدل کلامی بین قوای قضاییه و مجریه نیست. به‌جای این حرف‌ها می‌توان از اتحادیه کفن‌فروشان کشور استعلام کرد و نتیجه را به افکار عمومی اعلام کرد، چون هر جان‌باخته‌ای به‌جز یک کفن، چیزی با خود به‌همراه ندارد. در خاتمه نمی‌دانم مسئولان این نکته را می‌دانند به جز کفن و گفتار، کردار و پندار نیک چیزی دیگر به گور نمی‌برند؟! 

این خبر را به اشتراک بگذارید