• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 28 بهمن 1398
کد مطلب : 95344
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJp7r
+
-

پاسخ به سؤالات حقوقی

فرناز زرنگار- وکیل پایه یک دادگستری

اگر بخواهم از فردی که در شهر دیگری زندگی می‌کند شکایت کنیم، آیا باید به مرجع قضایی همان شهر مراجعه کنیم؟

در امور حقوقی برای اقامه دعوا اصولاً در محل اقامت خوانده باید طرح دعوا بشود؛ مثلا اگر خوانده مقیم شیراز است، دادگاه شیراز صالح به رسیدگی خواهد بود. البته این مورد در برخی موارد استثنائاتی دارد اما در امور کیفری مستند به ماده ۳۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری، متهم در دادگاهی محاکمه می‌شود که جرم در حوزه آن واقع شود. اگر شخصی مرتکب چند جرم در حوزه‌های قضایی مختلف شود، رسیدگی در دادگاهی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین جرم در حوزه آن واقع شده باشد. چنانچه جرایم ارتکابی از حیث مجازات مساوی باشد، دادگاهی که مرتکب در حوزه آن دستگیر شود، به همه آنها رسیدگی می‌کند. درصورتی که متهم دستگیر نشده باشد، دادگاهی که ابتدا تعقیب در حوزه آن شروع شده است، صلاحیت رسیدگی به تمام جرایم را دارد.
چند روز پیش با پدرم بگو مگو کردم و او از سر عصبانیت گفت که می‌خواهد اسم مرا از شناسنامه‌اش حذف کند. آیا این کار شدنی است؟
رابطه فرزندی، رابطه‌ای نیست که کسی بتواند آن را انکار کند و طبق قانون هیچ‌یک از والدین نمی‌توانند نام فرزند یا فرزندانشان را از شناسنامه خود پاک کنند.
مدتی است به‌دلیل ورشکستگی صاحبکارم من هم بیکار شده‌ام. می‌خواستم بدانم آیا می‌توانم از بیمه بیکاری استفاده کنم؟
برای تشکیل پرونده بیمه بیکاری و نیز دریافت مقرری بیکاری باید به اداره کار مربوط به آخرین محل کار خود مراجعه کنید. بیمه‌شدگان بیکار، در صورت احراز شرایط زیر استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند:
ـ مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشند.
ـ به‌صورت غیرارادی از کار اخراج شده باشند.
ـ تبعه کشور‌های خارجی نباشند.
ـ مستمری‌بگیر، بازنشسته یا از کارافتاده کلی نباشند.
بیمه شده باید قبل از بیکار شدن حداقل ۶‌ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. (درصورت اتمام قرارداد بیکار شدن حداقل یک سال سابقه نیاز است.) بیمه‌شدگانی که به‌علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش‌سوزی بیکار می‌شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، می‌توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند. بیمه‌شدگان باید در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که از سوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار می‌شود، شرکت و هر 2ماه یک‌بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تامین اجتماعی ارائه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید