• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 28 بهمن 1398
کد مطلب : 95287
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0R82N
+
-

تغییرات جدید لایه دوم طرح ترافیک در راه است

ترددهای فزاینده در لایه دوم طرح ترافیک سرانجام، شهرداری را به اصلاح طرح برای کاهش ترافیک مجبور کرد

تغییرات جدید لایه دوم طرح ترافیک در راه است

سید محمد فخار _‌خبر‌نگار

لایه دوم طرح ترافیک که پیش از تابستان امسال با عنوان طرح زوج و فرد شناخته می‌شد، به‌زودی با تغییرات جدیدی روبه‌رو خواهد شد.

14سال اجرای موقت طرح زوج و فرد و بی‌اثر بودن آن در کاهش ترافیک و آلودگی هوا، شهرداری تهران را بر آن داشت تا شمایل جدیدی به آن بدهد، اما برخی مشکلات طرح جدید در اجرا یافت شده و باید هرچه زودتر اصلاح شود.
یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز در نخستین نشست خبری با خبرنگاران در این‌باره اعلام کرد: میزان تردد در حلقه دوم طرح ترافیک تهران، چند ماهی است که افزایش یافته است. در این طرح مردم می‌توانند 20روز رایگان در هر فصل تردد کنند که این انعطاف‌پذیری در استفاده از  روزهای رایگان باعث شد که مردم بعضا از خودرو بیشتر استفاده کنند. همچنین ارزان‌تر‌ شدن ورود به محدوده طرح زوج و فرد سابق نیز سبب بالارفتن تعداد خودروها شد و نهایتا باید بگویم تخفیف‌هایی که در مورد طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا ارائه شد در مجموع سبب افزایش تعداد خودروها در حلقه دوم شد که ما پیشنهاد دادیم نرخ ورود به حلقه دوم افزایش یابد. اما شورای شهر آن را نپذیرفت. اما در طرح ترافیک برای سال آینده یک تغییری ایجاد کردیم و آن هم این است که صاحبان خودرو حتما باید از قبل، روزهایشان را مشخص کنند و از آن جایی که سقف ورود به محدوده را مشخص کردیم، ورود خودروها به محدوده کنترل می‌شود که تعیین سقف ورود، نیازمند بررسی و تصویب شورای‌عالی ترافیک است که هنوز آن را مشخص نکردند. در سال 96درآمدمان 360میلیارد تومان و در سال 97نیز 300میلیارد تومان بوده است که درآمدهای حاصله به نوسازی تاکسی‌ها اختصاص یافت.

برگزاری هجدهمین کنفرانس مهندسی ترافیک
هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک 6اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود. به گزارش همشهری، 3محور مهم که قرار است برای این کنفرانس دستاوردی به همراه داشته باشد شامل پیگیری منابع حاصل از یارانه سوخت، تمایل به پیاده‌روی در شهرهای بزرگ و ایمنی تردد عمومی می‌شود. بدین ترتیب کنفرانس مذکور قرار است قدمی رو به جلو برای کاهش برخی مشکلات تهران باشد. سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دراین‌باره گفت: هجدهمین کنفرانس بین‌المللی با همکاری وزارت کشور و شهرداری‌های سراسر کشور اجرایی می‌شود و موضوعاتی همچون حمل‌ونقل هماهنگی، سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند، ایمنی، حمل‌ونقل پاک، مهندسی ترافیک، اقتصاد حمل‌ونقل، پی او دی و ... به‌عنوان محورها و موضوعات در این کنفرانس بررسی خواهد شد. او با بیان اینکه در حاشیه این کنفرانس بین‌المللی پنل‌های تخصصی برگزار می‌شود اظهار کرد: برای نخستین بار به موضوع استارتاپ‌ها در حمل‌ونقل عمومی توجه شده است؛ به‌گونه‌ای که یک پنل تخصصی را به حوزه استارتاپ‌ها در حمل‌ونقل اختصاص داده‌ایم. حجت با بیان اینکه اساتید و کارشناسان زیادی مقاله‌های علمی خود را برای ارائه به این کنفرانس ارسال کردند، گفت: 517مقاله دریافت شد که از این میان 137مقاله برای ارائه در پنل‌ها انتخاب و مابقی نیز به‌صورت پوستر در کنفرانس اکران خواهد شد. به گفته حجت، استارتاپی تحت عنوان «حمل‌ونقلی شو» در حاشیه کنفرانس فعالیت خواهد کرد تا کارشناسان و شرکت‌کنندگان ایده‌های خود را برای بهبود وضعیت ترافیک بتوانند ارائه کنند. او در مورد از سرگیری برگزاری این کنفرانس گفت: انتقاد عمده‌ای که در سال‌های گذشته به برگزاری این کنفرانس می‌شد این بود که این کنفرانس به سمت اقدامات لوکس پیش رفته بود وگرنه هیچ‌کس مخالف انجام مطالعات و تحقیقات علمی نیست، اما از آنجایی که این کنفرانس جنبه تشریفاتی پیدا کرده بود، سال گذشته برگزار نشد، اما تلاش کردیم که با کاهش تشریفات این کنفرانس علمی را برگزار کنیم. سرپرست معاونت حمل‌ونقل ترافیک با بیان اینکه برخی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا به جای برگزاری این کنفرانس اتوبوس و واگن نخریدید گفت: ما هیچ وقت از نظر علمی اشباع نمی‌شویم و این کنفرانس نیز پشتوانه علمی خوبی برای ماست. اما این کنفرانس هزینه‌ای ندارد و باید بگویم یک پنجم قیمت یک اتوبوس را صرف برگزاری کنفرانس کرده‌ایم که عدد قابل توجهی نیست.

لزوم تمرکز بر مترو
مترو و اتوبوس در اولویت کار ما قرار دارد، اما مترو به‌دلیل آنکه پاک است و ایمنی بیشتری دارد ارجح‌تر از اتوبوس است. سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این جمله تصریح کرد: احتمالا 30دستگاه اتوبوس و چندین دستگاه مینی‌بوس نیز تا پایان سال به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شود. حجت درخصوص کمبود پارکینگ در شهر نیز با بیان اینکه توسعه پارکینگ در شهر با شعار انسان محوری در تضاد است، گفت: اینکه ما به پارکینگ‌ها یارانه بدهیم تا مردم با قیمت کمتری بتوانند خودروهایشان را در پارکینگ‌ها نگاه دارند، برخلاف سیاست انسان محوری است. وی درخصوص سرانجام پرداخت یارانه سوخت از سوی وزارت نفت به شهرداری گفت: پرداخت وزارت نفت به حمل‌ونقل عمومی به‌علت کاهش مصرف انرژی است؛ چرا که به ازای هر مسافری که کمتر از حمل‌ونقل خصوصی استفاده می‌کند و به حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شود در مصرف انرژی و سوخت صرفه‌جویی می‌شود و وزارت نفت نیز براساس قانون می‌بایست مبلغی را به شهرداری‌ها بابت توسعه حمل‌ونقل عمومی بپردازد که ما آمارها را در اختیار وزارت نفت قرار دادیم.

    لزوم توسعه دوچرخه در تهران

تهران 4جهت شرق به غرب، غرب به شرق، شمال به جنوب و جنوب به شمال دارد که تنها در بخش جنوب به شمال آن دوچرخه‌‌سواری مشکل است و به‌عبارتی از 100درصد مسیرها در 25درصد مشکل داریم که البته می‌توان از مسیر سربالایی جنوب به شمال از اتوبوس و مترو در جهت  عکس که سرپایینی است نیز از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کرد.
سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره توسعه دوچرخه در پایتخت گفت: تجربه دوچرخه‌های اشتراکی در فرمت ابتدایی موفق بوده است. اما تلاش می‌کنیم دوچرخه‌های برقی و اسکوتر برقی را نیز داشته باشیم و البته این کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود و این وظیفه شهرداری نیست که به‌طور مستقیم دراین زمینه سرمایه‌گذاری کند. حجت همچنین در مورد استفاده از تاکسی هوایی گفت:‌ تحقیق و برنامه مشخصی در این زمینه نداریم. خیابان‌ها پر از آهن شده و نگرانیم که آسمان را علاوه بر زمین از دست بدهیم و این موضوع چندان موردنظر نیست. سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: می‌توان از الگوی شهرهای دیگر که موفق هستند در پایتخت استفاده کرد. برخی از شهرها مانند شیراز و مشهد در حوزه پسماند اقدامات مؤثری نسبت به تهران انجام داده‌اند و حتی در حوزه اتوبوس‌های بی‌آر‌تی و دوچرخه نیز گاهی جلوتر هستند؛ بنابراین نمی‌توان گفت که تهران تنها نقش الگو برای سایر استان‌ها دارد و هدف این است که تبادل تجربه و اطلاعات بین گروه‌ها انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید