
تهران-چالوس؛ یک ساعتونیم سریعتر
طلسم تهران- شمال شکست

سرانجام دیروز قطعه نخست آزادراه تهران- شمال به روی خودروها باز شد تا بعد از گذشت 2دهه از آغاز عملیات اجرایی این قطعه، ششمین مسیر اصلی دسترسی به شمال ایران نیز زیر بار ترافیک برود و مسافران بتوانند از مسیری امنتر، سریعتر و کوتاهتر به چالوس برسند. پیشتر 2جاده از سمت قزوین به رشت، یک جاده از کرج به چالوس در کنار جادههای فیروزکوه و هراز، در مجموع 5جاده اتصال پایتخت به شمال کشور را تشکیل میدادند.
به گزارش همشهری، 2روز پیش رئیسجمهور در مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب به وزارت راه و شهرسازی دستور داد تا رفتوآمد آزمایشی در این مسیر را برقرار کند تا مقدمات افتتاح رسمی آن در اوایل اسفندماه فراهم آید. مقامات وزارت راه و شهرسازی میگویند: از این دستور روحانی غافلگیر شدهاند؛ اما بلافاصله با برفروبی مسیر، آن را برای تردد آزمایشی مهیا کردهاند و پلیس نیز پیش از گشایش مسیر، ایمنی آن را آزموده است.
طبق دستور حسن روحانی، رئیسجمهور، ظهر دیروز، تردد آزمایشی از قطعه نخست آزادراه تهران- شمال، حد فاصل تقاطع بزرگراه شهید همت و آزادگان در تهران تا سهراهی شهرستانک آغاز شد و تا ساعت 14 ادامه پیدا کرد. خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با همشهری اعلام کرد، دوره تردد آزمایشی، 2روزه خواهد بود. یعنی امروز ظهر از ساعت 12تا 14 مسیر آزاد راه باز است؛ اما بعد از آن دوباره رفتوآمد از این قطعه، متوقف میشود و این توقف تا افتتاح رسمی توسط رئیسجمهور ادامه مییابد.
تهران - شمال؛ 1.5ساعت نزدیکتر
قطعه نخست آزادراه تهران - شمال 32کیلومتر طول دارد و فاصله 2نقطه تهران تا دوآب شهرستانک را 65کیلومتر نسبت به جاده چالوس کاهش میدهد. معاون وزیر راه و شهرسازی میگوید: با افتتاح این قطعه، زمان سیر از تهران تا چالوس و بالعکس تا ۱.۵ ساعت کمتر میشود. خیرالله خادمی در گفتوگو با همشهری میافزاید: عوارض تردد از این مسیر بهصورت الکترونیک و بدون توقف محاسبه میشود، اما هنوز مبلغ دقیق آن در کارگروه مسئول قیمتگذاری بر عوارض آزادراهها مشخص نشده است. البته آنگونه که خادمی میگوید: تردد آزمایشی ظرف دیروز و امروز از قطعه نخست آزادراه رایگان است و هرچند مشخصات خودروها را پلاکخوانهای عوارضی ثبت میکنند اما عوارضی بهحساب مالکان آنها منظور نخواهد شد. به گفته او، پیشنهاد شرکت آزادراهها برای عوارض قطعه اول آزادراه تهران- شمال 50هزار تومان بوده، اما کارگروه قیمتگذاری تلاش میکند برای تسهیل تردد از این مسیر مبالغ کمتری تعیین کند. او همچنین از بررسی اخذ عوارض بهصورت پیمایشی و متناسب با وضعیت تردد در مسیر خبر میدهد که البته هنوز جزئیات آن تدوین نشده است.
حداکثر سرعت؛ 80کیلومتر
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور میگوید: آزادراه تهران- شمال صعبالعبورترین مسیر آزادراهی کشور است که بخش عمده آن از دهلیزهای کوهستانی رد میشود و عبور از آن در بحث راهسازی پرچالش است. به گفته خادمی، نیمی از کل مسیر 32کیلومتری قطعه نخست آزادراه تهران - شمال را تونلها تشکیل میدهند، 3کیلومتر آن به پلها اختصاص دارد و 8کیلومتر آن نیز ترانشه و دیوارههای حائل بلند است؛ ازاینرو کل مسیر با محدودیت سرعت مواجه خواهد بود. او میافزاید: بهواسطه صعبالعبور بودن مسیر، سرعت مدنظر قرار گرفته برای طراحی آزادراه 100کیلومتر بر ساعت بوده اما برای ایمنی بیشتر، سرعت سیر خودروها در این مسیر 80کیلومتر تعیین شده که البته در تونلها به 70کیلومتر کاهش مییابد.
نظرخواهی برای اصلاح نواقص
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شخصا چندین بار مسیر قطعه اول آزادراه تهران - شمال را برای بررسی جزئیات رانندگی کرده است، میگوید: در جریان 2 روز تردد آزمایشی خودروها از این قطعه، چنانچه مردم مسئلهای در مسیر مشاهده کردند میتوانند به ایستگاههای پلیس و راهداری مستقر در مسیر یا دفتر شرکت آزادراهها در ورودی این قطعه منعکس کنند تا به آن رسیدگی شود. به گفته خادمی، نیروهای شرکت ساخت، پلیس و راهداری نیز وضعیت مسیر را رصد میکنند. او با اشاره به اینکه برای افتتاح این قطعه در نیمه اول اسفندماه برنامهریزی شده است، میگوید: تردد آزمایشی در این مسیر 2روزه است و بعدازآن تا روزی که بهرهبرداری رسمی از این قطعه با حضور رئیسجمهور آغاز شود، عبور و مرور در این مسیر ممنوع خواهد بود؛ زیرا وزارت راه و شهرسازی نمیخواهد بعد از افتتاح رسمی، انسدادی در مسیر ایجاد کند و تلاش میکند در زمان باقیمانده به بهترین نحو به تکمیل جزئیات مسیر بپردازد.
ترافیک سنگین برای افتتاح آزادراه
دیروز، در حالی قطعه نخست آزادراه تهران - شمال بهصورت آزمایشی زیر بار ترافیک رفت که حضور تعداد قابلتوجهی از تهرانیها برای ورود به این آزادراه، ترافیک سنگینی در انتهای بزرگراه شهید همت و بعد از خروجی دهکده المپیک ایجاد کرده بودند. گویی بعد از چندین بار خلف وعده در افتتاح قطعه اول آزادراه تهران - شمال، این بار شهروندان تهرانی ترجیح داده بودند برای اطمینان از افتتاح این قطعه، طول مسیر آن را رانندگی کنند و آن را بهعنوان یک رکورد تاریخی به ثبت برسانند.
آزادراه تهران- شمال، شامل 4قطعه و به طول ۱۲۱ کیلومتر است که اگرچه مراحل مطالعاتی آن از سال ۱۳۵۳ آغاز شده بود اما عملیات اجرایی آن به دهه 70برمیگردد. پیشازاین، قطعه 4این مسیر که آسانترین قطعه آن محسوب میشود در دولت دهم به بهرهبرداری رسیده بود اما پیچیدگی 3قطعه باقیمانده باعث شد وعده اجرا و افتتاح این قطعات بارها به تعویق بیفتد. حالا قطعه اول این آزادراه از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان در تهران تا منطقه دوآب شهرستانک تکمیل شده است. بخش این قطعه دارای ۲خط رفت و 2خط برگشت است اما مسیر در فرازهای تند بهصورت 3 خطه احداث شده است. طبق اعلام شرکت ساخت، حداکثر شیب طولی مسیر قطعه یک آزادراه تهران - شمال ۶ درصد و حداقل شعاع قوسها ۴۰۰ متر است. به گزارش همشهری، اگرچه بیش از 20سال از آغاز عملیات عمرانی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال میگذرد، اما حدود ۸۰درصد عملیات اجرایی این قطعه از سال ۱۳۹۴ تاکنون انجام شده و بهطور متوسط با فعالیت مستقیم ۵ هزار نفر نیروی کار عمرانی و ۱۲۰۰ دستگاه ماشینآلات راهسازی تکمیل شده است.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی:
آزادراه تهران- شمال از فردا، جمعه، دوباره برای آمادهسازی نهایی بسته میشود
ممنوعیت رفتوآمد در این مسیر تا افتتاح رسمی ادامه مییابد
آزادراه تهران- شمال نیمه اول اسفند با حضور رئیسجمهور بهطور رسمی افتتاح میشود