• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94647
+
-

نمایش قطعات پهپاد سرنگون شده MQ-4C

دسترسی ایران به کدهای پهپاد آمریکایی

حاجی‌زاده: به‌زودی اطلاعات جدیدی از حمله به عین‌الاسد منتشر می‌کنیم

دفاعی
دسترسی ایران به کدهای پهپاد آمریکایی

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه رونمایی از قطعات جدید کشف شده از پهپاد MQ-4C آمریکایی که اخیرا توسط نیروی دریایی سپاه از اعماق آب‌های جنوب کشور کشف شده است با بیان اینکه این پهپاد بزرگ‌ترین هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین جهان است، گفت: این هواپیما مشخصات منحصر به فردی دارد و به‌واسطه پرواز در ارتفاع خیلی بالا قادر است بدون محدودیت همه مسیرها را بدون تحت‌تأثیر قرار دادن مسیرهای هوایی پرواز کند، مثلا از آمریکا پرواز می‌کند و به خلیج‌فارس می‌آید.
یک فروند پهپاد جاسوسی MQ-4C آمریکا، در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه، ۳۰خرداد سال‌جاری، بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبه‌روی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.
شکار پهپاد گلوبال هاوک، در واقع نخستین مواجهه مستقیم نظامی جمهوری اسلامی ایران با آمریکا بود. ایالات متحده ابتدا ورود این پهپاد به حریم هوایی ایران را انکار کرد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اقدام ایران را «اشتباه بسیار بزرگ» خواند. اما چندی بعد، ترامپ طی نوشته‌ای در توییتر مدعی شده که در تلافی سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا قصد 3حمله نظامی به 3 نقطه از ایران را داشته اما به‌دلیل احتمال کشته شدن 150نفر، از آن منصرف شده است. اما نهایتا ترامپ در چرخشی جالب در مواضع خود، از ایران به‌خاطر هدف قرار ندادن هواپیمای سرنشین‌دار آمریکایی قدردانی کرد و گفت که آنها بسیار هوشمندانه عمل کردند! به گزارش فارس، حاجی‌زاده با بیان اینکه چون این هواپیما خیلی بزرگ است و همه گونه تجهیزات جاسوسی در آن تعبیه شده است، گفت: به‌دلیل برخورداری از مجموعه‌ای از سنسورها، دوربین‌ها، رادار SAR و سنسورهای جمع‌آوری الکترونیک، این هواپیما دارای یک سوپرکامپیوتر پیشرفته است که همه این داده‌ها را در لحظه، تجزیه، تحلیل و قابل بهره‌برداری می‌کند. سردار حاجی‌زاده ادامه داد: این هواپیما فوق‌العاده با ارزش است، اما دیگر یک خط قرمز باید روی آن کشید و دیگر برای ایران کارایی ندارد چراکه به تمام فرکانس‌ها، کدها و رمزهای آن آشنایی پیدا کردیم. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: نه اینکه از فاصله ۵۰، ۱۰۰ یا ۱۵۰کیلومتر، بلکه از همین تهران می‌توانیم تا چندهزار کیلومتر این هواپیما را ناکارآمد کنیم.

ناگفته‌ها از عین‌الاسد
وی با بیان اینکه یک عملیات کوچک جنگ الکترونیک در حمله به عین‌الاسد انجام دادیم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها یک سیلی کوچک جنگ الکترونیک از ایران خوردند، این هواپیما هم دیگر برای ایران کارایی ندارد. هرکدام از قطعات این هواپیما یک گنج است که اطلاعات زیادی از آن به‌دست ما خواهد رسید.
سردار حاجی‌زاده همچنین درخصوص اخبار جدید از حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد نیز، عنوان کرد: ناگفته‌ها و مطالب درباره این عملیات زیاد است و یک جلسه مستقل می‌خواهد تا مردم عزیزمان درباره این عملیات بیشتر بدانند؛ البته احتمال دارد که مدتی دیگر بگویند که چند تن از نظامی‌های آمریکایی دچار مرگ خفیف شده‌اند!

تجربه مهندسی معکوس پهپاد آمریکایی در ایران
اقدام ایران در شکار پهپاد جاسوسی MQ-4C و دسترسی به ابعاد تکنولوژیکی آن، یادآور شکار یک پهپاد RQ-170 آمریکایی در 13آذرماه سال1390 توسط نیروی هوافضای سپاه بود. این پهپاد که به «جانور قندهار» ملقب بود، پس از عبور از مرز افغانستان و حین ماموریت شناسایی بر فراز آسمان ایران، به دام پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه افتاد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا طی اظهاراتی رسما اعلام کرد از ایران خواسته که آن را به آمریکا بازگرداند اما مقامات ایران در پاسخ به این درخواست، صراحتا گفتند که هرگز این پهپاد متجاوز را به آمریکا پس نمی‌دهند.
یک سال پس از سرنگونی پهپاد RQ-170 فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از انجام کاری بزرگ در مجموعه سپاه خبر داد: «تمام اطلاعات RQ-170 رمزگشایی شد».
سپاه پاسداران تلاش برای «مهندسی معکوس» این پهپاد را پس از رمزگشایی تمام حافظه‌های آن، آغاز کرد تا اینکه 21اردیبهشت‌‌ماه سال93، فرماندهی معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کردند و در جریان این دیدار نمونه ایرانی این پهپاد رونمایی شد.

سرایت ضایعات مغزی به سیاستمداران کاخ سفید
سردار حسین دهقان، مشاور مقام معظم رهبری در صنایع دفاعی طی اظهاراتی با اشاره به موضوع معامله قرن که اخیرا از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به رسمیت شناخته شده است، گفت: ضایعات مغزی سربازان آمریکایی در عین‌الاسد به نوعی در موضوع معامله قرن به سیاستمداران آمریکایی هم سرایت کرده است و آنها متوجه نشدند که به رسمیت شناختن چنین جنایتی تنها سرعت محو شدن رژیم غاصب صهیونیستی را از منطقه افزایش خواهد داد. این اقدام تنها از ذهن معیوب ترامپ می‌توانست به جریان بیفتد و بنده معتقدم ترامپ و دولتش از هر دشمنی برای آمریکا خطرناک‌تر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید