• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94618
+
-

حمله کرونا به استارتاپ‌های چینی

شیوع بیماری جدید در شرق دور، روند جذب سرمایه را کندتر کرده و به‌نظر می‌رسد افت شدیدی در انتظاراستارتاپ‌های این کشور است

حمله کرونا به استارتاپ‌های چینی

به خاطر شیوع ویروس کرونا، کار کردن در خانه دیگر یک ویژگی یا امتیاز محسوب نمی‌شود، بلکه اکنون یک ضرورت است. درحالی‌که ووهان به شهر ارواح تبدیل شده و تقریبا هیچ‌کس برای انجام کاری از منزل خارج نمی‌شود، مردم درحال پشت سر گذاشتن یک آزمایش جدی درخصوص دورکاری و عملیاتی کردن روند کارهای‌شان در فضای مجازی هستند. وب‌سایت بلومبرگ در این خصوص گزارشی تهیه کرده و به زوایای مختلف تغییر سبک زندگی در ووهان پرداخته است؛ سبک زندگی که بیش از پیش بر فضای مجازی تکیه دارد و در این میان البته می‌تواند برای استارتاپ‌ها با افت سرمایه‌گذاری توأم باشد.

دورکاری؛ بهره‌وری بالا یا افت کار؟
آلوین فو -مدیرعامل یک شرکت تبلیغاتی در شانگهای- می‌گوید: «فرصت خوبی به‌وجود آمده که ما کار را از خانه و در مقیاس بزرگ انجام دهیم. البته طبیعی است که برای یک آژانس تبلیغاتی خلاق این کار چندان آسان نیست». گروه‌هایی که از خانه کار خود را انجام می‌دهند، در حال تبدیل شدن به یک ارتش هستند. هم‌اکنون، بسیاری از مردم چین هنوز به مناسبت سال جدیدشان در تعطیلات هستند. اما با شروع به‌کار شرکت‌های چینی می‌توان بزرگ‌ترین دورکاری جهان را تجربه کرد. این بدان معناست که افراد بیشتری در تلاش خواهند بود تا جلسات، قرارهای کاری و کنفرانس‌های‌شان را از طریق برنامه‌های ویدئوچت انجام دهند. یک کارمند بانک در هنگ‌کنگ می‌گوید قصد دارد تعطیلاتش در خارج از کشور را تمدید کند، چراکه می‌تواند به‌وسیله لپ‌تاپ و تلفن، کارش را از هر نقطه‌ای انجام دهد. در عین حال برخی از مدیران نگران این هستند که دورکاری باعث کاهش بهره‌وری خواهد شد، ولی شواهدی وجود دارد که برعکس این نیز ممکن است واقعیت داشته باشد. انتشار نتایج مطالعه دانشگاه استنفورد کالیفرنیا در سال2015 نشان داد که بهره‌وری میان کارمندان مرکز تماس در یک آژانس مسافرتی چینی هنگام کار در منزل به‌دلیل استراحت کمتر و محیط کار راحت‌تر 13درصد افزایش یافته است.

تهدیدی برای پسرفت
درحالی‌که ویروس ممکن است فرضیه دورکاری را تقویت کند، اما در کل یک تهدید برای برخی مشاغل نوین هم محسوب می‌شود. دفاتر کار مشترک که در سال‌های اخیر در شهرهای بزرگ چین راه‌اندازی شده و باعث افزایش اجاره ملک شده و همچنین استارتا‌پ‌ها در حوزه فناوری ممکن است از سیستم دورکاری ضربه بخورند.

کاهش سرمایه‌گذاری استارتاپی
براساس گزارش CB Insights پس از اپیدمی سارس در سال2003 و زیکا در سال2016، بازار مناطق مربوط با این بیماری‌ها با افت شدید سرمایه‌گذاری و تامین مالی مواجه شدند. این قضیه طبیعتا می‌تواند برای چین در اپیدمی کرونا هم صدق کند، اما این موضوع موقتی بوده و پس از برطرف شدن خطر، شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت. در سال2019میزان بودجه جمع‌آوری شده توسط استارتاپ‌های چینی 44درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به 54میلیارد دلار رسیده است. درحالی‌که برنامه‌ریزی‌ها حول یک شروع خوب در سال2020می‌گشت، شیوع ویروس کرونا می‌تواند اوضاع را بدتر از این نیز بکند، چراکه با نگاهی به گذشته درمی‌یابیم که در سال‌های 2003و 2004بودجه شرکت‌های خصوصی آسیایی، به‌دلیل شیوع سارس، به‌ترتیب 27و 29درصد کاهش یافته بود.

سقوط
درحالی‌که برنامه‌ریزی‌ها حول یک شروع خوب در سال2020 می‌گشت، شیوع ویروس کرونا دردسرساز خواهد بود، چراکه با نگاهی به گذشته درمی‌یابیم، در سال‌های 2003و 2004 بودجه شرکت‌های خصوصی آسیایی، به‌دلیل شیوع سارس، به‌ترتیب 27و 29درصد کاهش یافته بود

این خبر را به اشتراک بگذارید