رنگهای ایرانی بر قواره لباسهای جهانی
سعید محلاتیراینی _ کارشناس مد
در آخرین روزهای هر سال، معمولا بازار رنگ و مد لباس بسیار داغ است. بسیاری از تولیدکنندگان صاحبنام پوشاک داخلی، هر ساله با ترکیب هنر و فرهنگ ایرانی سعی دارند تا مد تازهای را در زمینه لباس به بازار عرضه کنند. بسیاری از برندهای مطرح جهان نیز با پیشنهاد رنگهای مختلف برای هر سال تلاش دارند تا سلایق مشتریها را هر روز نو کرده و مدلهای مختلف لباس را با رنگهای مختلف درهم آمیزند. آنچه بیش از هر چیز در فرهنگ مد و لباس دارای اهمیت است تکیه بر مفاهیم بومی و فرهنگی هر منطقه است. تاکنون اگرچه بازار لباس متاثر از رنگبندیهای برندهای معروف جهانی بوده اما همیشه در داخل کشور تفاوتی اساسی در شیوه رنگبندی لحاظ میشد. یکی از مهمترین اتفاقاتی که طی سالهای گذشته در کشور رخ داده این بوده که همواره رنگ سال با تکیه بر الگوهای رنگبندی ایرانی تغییر قابلتوجهی داشتهاست. اگر رنگ سال در آن سوی مرزها صورتی بود، آن طیفی از رنگ صورتی در تولیدات داخلی بهکار گرفته میشد که بیشتر مبتنی بر فرهنگ این مرز و بوم بود.
حالا که برخی برندها برای سال آینده طیف رنگی سفید مرجانی را به مشتریانشان پیشنهاد کردهاند و بازار سال آینده مملو از لباسهایی با این طیف رنگی خواهد بود، تردیدی نیست که بخش عمدهای از طراحان و تولیدکنندگان داخلی با تکیه بر رنگهای بومی چنین طیف رنگی را در لباسها بهکار گیرند و مشتریان ایرانی را با عجایب فرهنگ ایرانی بیشتر آشنا کنند. رنگ سفید مرجانی زمینه بسیاری از رنگهایی است که در کاشیکاری ایرانی به وضوح قابل دیدن است.