• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94425
+
-

زم و همدستان

سخنگوی قوه قضاییه: اسامی افراد زیادی در پرونده زم مطرح است

روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه در نوزدهمین نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران درباره پرونده‌های مختلف قضایی پاسخ داد. غلامحسین اسماعیلی درباره وضعیت پرونده روح‌الله زم، سرشاخه کانال معاند آمدنیوز و تعداد متهمان مرتبط با این پرونده، گفت: هنوز زمان رسیدگی به پرونده تعیین وقت نشده، شاید امروز(سه‌شنبه) انجام شود؛ البته برای این پرونده وقت رسیدگی نزدیک تعیین می‌شود. اسماعیلی گفت: غیر از متهم اصلی، ۵ نفر در این پرونده در بازداشت هستند؛ البته هنوز کیفرخواست این افراد صادر نشده و شاید طی این روزها کیفرخواست‌شان صادر شود. اسماعیلی ادامه داد: افراد زیادی در این پرونده اسامی‌شان مطرح است و کار تحقیقات و راستی‌آزمایی در حال انجام است. وی افزود: خیلی‌‌ها در این پرونده خودمعرف و خوداظهاری داشته و اظهار پشیمانی نسبت به ارتباطات خود با شبکه را اعلام کرده‌اند که حتما مراعات قانونی با آنها می‌شود. اسماعیلی درخصوص علنی برگزار شدن جلسات رسیدگی، گفت: علنی بودن دادگاه نیز به تشخیص و از اختیارات رئیس دادگاه است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت عیسی شریفی، قائم‌مقام شهردار اسبق تهران و اخباری که درباره آزاد شدن وی به گوش می‌رسد، گفت: خبر آزادی این فرد دروغ است و به کسانی که چنین اخباری را منتشر می‌کنند، توصیه می‌کنیم که صحت خبر مورد نظرشان را پیش از انتشار بسنجند. وی گفت: درخصوص این فرد در دادسرا کیفرخواست صادر و رسیدگی به آن شروع شده و کار دادسرایش تمام‌شده و برخی جلسات دادگاه به‌صورت مستمر در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال برگزاری است.

سرنوشت 800 پرونده شهری و تایید صلاحیت قالیباف
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره تأیید صلاحیت قالیباف برای انتخابات مجلس با وجود پرونده وی گفت: ما به موضوعات شهرداری تهران و پرونده‌هایی که در آن حوزه و شخص قائم‌مقام شهردار بود، رسیدگی کرده و توضیح دادیم. وی ادامه داد: در مورد این کاندیدا باید بگویم که ایشان جزو متهمان نیست و کیفرخواستی ندارد و اینکه گفته شده ۸۰۰ پرونده در حوزه شهری است به آنها رسیدگی شده و پرونده قضایی برای برخی صادر و پرونده آنهایی که جرمی نداشتند  نیز مختومه شده است.
به گزارش همشهری، سخنگوی قوه قضاییه درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده علیرضا زیباحالت‌منفرد که به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی معروف شده بود، گفت: این فرد به جرم مشارکت در اخلال عمده در نظام کلان اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو از شرکت HK به ۲۵ سال حبس، استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و رد آن در حق شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت HK و پرداخت جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده محکوم شده است.

تأیید حکم اعدام جاسوس سیا
اسماعیلی در بخشی از اظهارات خود در نشست خبری دیروز، درباره دستگیری اخیر تعدادی از جاسوسان گفت: امیر رحیم‌پور که جاسوس سیا بود و دستمزدهای کلان می‌گرفت و تلاش می‌کرد بخشی از اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار سرویس آمریکایی قرار دهد، محاکمه و به اعدام‌ محکوم شده بود و اخیرا دیوان‌عالی حکمش را تأیید کرد و به‌زودی سزای عملش را خواهد دید. وی گفت: 2 نفر دیگر از جاسوسانی که در قالب بنیاد خیریه فعالیت می‌کردند و به جمع‌آوری اطلاعات برای کشور آمریکا اقدام می‌کردند هم محاکمه شده و به ۱۰ سال حبس به‌دلیل جاسوسی و ۵ سال حبس به جرم اقدام علیه امنیت محکوم شدند.

مفسده در قوه قضاییه را برنمی‌تابیم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری پیرامون وضعیت مبارزه با فساد درون قوه قضاییه و اینکه چه تعداد از افراد و قضات در این زمینه بازداشت یا برکنار شده‌اند، گفت: با وجود حجم بالای پرونده و وسوسه عناصر سودجو و فرصت‌طلب، اما در عزم و اراده قضات در احقاق حق تزلزلی ایجاد نشده است. اسماعیلی افزود: قضات دستگاه قضایی به‌صورت جهادی کار می‌کنند و در ۱۵ روز نیمه دوم دی‌ماه در برخی استان‌ها ۳۰ هزار پرونده معوق علاوه بر پرونده‌های قبلی رسیدگی شده است. وی با تأکید بر ضرورت قدردانی از قضات شریف خاطرنشان کرد: مفسده را در هیچ کجا برنمی‌تابیم؛ به‌ویژه در دستگاه قضایی کشور. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: هر کجا گزارشی از وقوع تخلفی به‌دست ما رسیده نسبت به قاضی و کارمند و در هر یک از دستگاه‌های تابعه اگر گزارشی شده به سرعت با آن برخورد کرده‌ایم. وی با اشاره به نحوه رسیدگی به صلاحیت قضات، گفت: یک نوع برخورد رسیدگی مجدد به صلاحیت قاضی است با اینکه عملکردش دارای وصف مجرمانه هم نباشد؛ مثلا با یک قاضی برخورد کردیم که ملکی را از یکی از اصحاب پرونده خریداری کرده بود؛ درحالی‌که پولش را داده بود و جرم هم حاصل نشده بود اما با او برخورد کردیم؛ زیرا جدیت در برخورد با مفاسد وجود دارد. اسماعیلی تأکید کرد: برخورد‌ها توسعه پیدا کرده است، من به  اعداد و ارقامی در ارتباط با ثبت، جلسه قبل اشاره کردم و بعد از آن باز معادل همان عدد و رقم و در ادامه آن عملیات، از پرسنل ثبت شناسایی و دستگیر شدند. درون دستگاه قضا هم مواردی داشتیم،  باید بدانید در برخورد با مفاسد جدیت وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :