• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 بهمن 1398
کد مطلب : 94394
+
-

غافلگیرکننده مثل دوستان شرقی

غافلگیرکننده مثل دوستان شرقی

لیلی خرسند| تیم‌های ملی فوتسال‌ زنان چین و روسیه حاضر نیستند به ایران بیاید. طبق توافق قبلی قرار بود این 2تیم با تیم زنان ایران بازی دوستانه انجام دهند اما حالا اعلام کرده‌اند سفرشان لغو شده است.
سایت فدراسیون فوتبال هیچ خبری درباره لغو این بازی‌ها ندارد، در خبرهایی هم که خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند، توضیحی درباره دلیل این انصراف دیده نمی‌شود اما شایعات می‌گویند روسیه به‌دلیل ناامن‌بودن ایران و چین به‌دلیل شیوع بیماری کرونا از سفر به ایران منصرف شده است. شایعات دیگری هم مطرح است، اینکه ایران چون به حریفان تدارکاتی پولی نمی‌دهد، آنها هم حاضر به بازی نیستند. اما سارا عسگری، مدیر رسانه‌ای تیم ملی فوتسال زنان توضیحاتی به همشهری می‌دهد که با شایعات متفاوت است.
تیم ملی فوتسال زنان ایران تیر سال‌ آینده باید در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کند. کویت برای میزبانی اعلام آمادگی کرده است اما هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا این میزبانی را تأیید نکرده‌. ایران برای این بازی‌ها 2بازی دوستانه درنظر گرفت؛ یکی بازی‌های رفت‌وبرگشت که هر سال با روسیه برگزار می‌شود و دیگری بازی دوستانه با چین در ایران. بازی ایران و چین قرار بود 27فروردین برگزار شود. دیروز ایسنا خبر داد که این بازی لغو شده است. در صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی خبر از این بود که چین به‌دلیل بیماری کرونا حاضر نیست تیمی به ایران بفرستد. اما عسگری می‌گوید چین قبل از شیوع ویروس کرونا اعلام کرده بود به ایران نمی‌آید: «اول ژانویه بود که چین بازی دوستانه با ایران را لغو کرد. اما این اقدام آنها قطعی نبود. توضیح چینی‌ها این بود که احتمال همگروهی ایران و چین در مسابقات قهرمانی آسیا وجود دارد و بهتر است که بعد از مراسم قرعه‌کشی برای انجام این بازی تصمیم بگیرند.» 
قرعه‌کشی مسابقات فروردین برگزار می‌شود اما چین قبل از این مراسم، دلیل دیگری برای لغو قطعی بازی دارد: «آنها این‌بار گفتند به‌دلیل ویروس کرونا به‌طور قطع به ایران نمی‌آیند.» عسگری این موضوع را که چینی‌ها برای این بازی پول خواسته بودند، رد می‌کند: «نه این بحث مطرح نبود. ما همه کارها را برای انجام بازی کرده بودیم. حتی برای تیم جا هم رزرو کرده بودیم.»
چرا روس‌ها به ایران نمی‌آیند؟ عسگری جواب می‌دهد: «تیم‌های فوتسال زنان ایران و روسیه خواهرخوانده‌اند. طبق تفاهمنامه‌ای که بین فدراسیون 2کشور امضا شده، آنها هر سال اسفند بازی‌های رفت‌و‌برگشتی را برگزار می‌کنند. هزینه بلیت رفت‌وبرگشت با خود تیم‌هاست و بقیه هزینه‌ها با میزبان است. در تفاهمنامه در هیچ بندی درباره پول صحبتی نشده است.» او می‌گوید که انصراف روسیه هم رسمی نیست و تا آنها به‌طور رسمی چیزی اعلام نکنند، فدراسیون این خبر را منتشر نمی‌کند: «روس‌ها گفته‌اند که به‌خاطر مسائل امنیتی به ایران نمی‌آیند اما به‌طور رسمی این انصراف را به فدراسیون اعلام نکرده‌اند.» 
طبق برنامه، بازی‌های ایران و روسیه باید روزهای اول، دوم و پنجم اسفند در تهران برگزار می‌‌شد، تیم ملی ایران هم اردیبهشت‌ سال آینده به روسیه می‌رفت.
لغو برنامه سفر تیم‌های روسیه و چین به ایران، اهمیتی فراتر از مرزهای ورزش دارد. این 2کشور در یکی دو دهه اخیر روابط سیاسی نزدیکی با ایران داشته‌اند.
تیم فوتسال ایران مدافع عنوان قهرمانی آسیاست اما با لغو این بازی‌های دوستانه، این نگرانی وجود دارد که این قهرمانی را می‌تواند امسال‌ تکرار کند یا نه.

این خبر را به اشتراک بگذارید