• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94207
+
-

عرضه خرما و کشمش تا پایان سال در بورس کالا

رئیس سازمان بورس و مدیرعامل بورس کالا همزمان از عرضه 2 محصول خرما و کشمش در بازارسرمایه تا پایان سال خبر داده‌اند. به گزارش همشهری، ایران با تولید ۱۷۵ هزار تن کشمش در سال، سومین تولیدکننده کشمش جهان، پس از آمریکا و ترکیه است. همچنین سالانه 7‌میلیون تن خرما دردنیا تولید می‌شود که سهم ایران از این میان، یک‌میلیون و ٦٦‌هزار تن، معادل 23درصد کل تولید خرمای جهان است. با این حال سهم ایران از تجارت جهانی این2 محصول کمتر از سهمش در تولید آنهاست. به گفته تحلیلگران برای افزایش سهم ایران در بازارهای صادراتی این 2 محصول، باید مکانیزم‌های مدرن و رقابتی جایگزین شیوه‌های تولید و فروش سنتی شود.

روند رو به افول 
آمارهای موجود نشان می‌دهد در سال‌های اخیر کشت خرما به‌دلیل نبود سازو کار‌های رقابتی، صرفه اقتصادی‌اش را از دست داده و همین موجب شده برخی کشاورزان نخل‌ها و مزارع را رها کنند. البته باید به حضور پررنگ واسطه‌ها در فقدان یک بازارکارا و مؤثر هم اشاره کرد که موجب‌شده انگیزه کشاورزان در تداوم تولید ازبین برود؛ چنان‌که محمدرضا رضایی کوچی، نماینده مردم جهرم در مجلس گفت: خرما محصولی فراموش شده است که اگر فکری به حال آن نشود، شرایط تولید آن سخت‌تر شده و روبه کاهش می‌رود. او افزود: عرضه خرما در بورس کالا می‌تواند انگیزه‌ای دوباره را در  نخلداران ایجاد کند؛ زیرا وقتی محصولی در بورس عرضه ‌شود، سود اصلی نصیب کشاورز می‌شود.رضایی کوچی گفت: با عرضه خرما در بورس کالا نخل‌هایی که به‌دلیل نبود صرفه اقتصادی و همچنین مشکلات آب رها شده‌اند، دوباره به مدار تولید بازمی‌گردند. او افزود: اگر کشاورزان نحوه عرضه محصولات را در بورس یاد بگیرند، شک نکنید که ظرف مدت کوتاهی شاهد رونق اقتصادی مناطق جنوبی کشور خواهیم بود.

عرضه تا پایان سال
در چنین شرایطی مسئولان بازارسرمایه تصمیم گرفته‌اند، شیوه‌های جدیدی را که  قبلا در ایجاد بازارمعاملات مدرن زعفران، پسته و زیره جواب داده است، برای عرضه خرما و کشمش هم به‌کار گیرند. مدیرعامل بورس کالا  با بیان اینکه ‌اکنون زیره، زعفران و پسته در بورس کالا دادوستد می‌شوند؛ گفت: دنبال آنیم که علاوه بر خرما و کشمش، زیره را هم در بورس کالا عرضه کنیم. حامد سلطانی نژاد با اشاره به اینکه احتمالا خرما و کشمش تا پایان سال در بورس کالا عرضه می‌شود؛ افزود: هم‌اکنون معاملات فردایی زیره در میان فعالان قدیمی بازار این محصول انجام می‌شود و این معاملات چیزی شبیه معاملات بازار مشتقه بورس کالا‌ست. وجود چنین بازاری نشان می‌دهد بازرگانان وتولیدکنندگان زیره به ابزار پوشش ریسک نیاز دارند.

عرضه محصولات چند استان
همزمان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم از پیگیری‌های جدی برای پای کار آوردن دست‌اندرکاران خرید و فروش خرما و کشمش در بورس کالا خبر داد. شاپور محمدی، گفت: چند استان کشور از پتانسیل عرضه محصولات خرما و کشمش در بورس کالا برخوردارند. او افزود: همانطورکه زعفران و پسته بازار مناسبی پیدا کردند؛ خرما و کشمش نیز با همکاری وزارت جهادکشاورزی جای خود را در سبد عرضه‌های بورس کالا پیدا خواهد کرد. محمدی تأکیدکرد: نگهداری خرما و کشمش نسبت به پسته سخت‌تر است. یعنی پسته نسبت به خرما ماندگاری بیشتری دارد؛ بنابراین انبارهایی که برای نگهداری پسته، خرما، زعفران و کشمش نیاز است باید جانمایی و تجهیز شوند. اگر این کارها انجام شود خرما و کشمش هم مانند پسته و زعفران قابلیت عرضه را در بورس کالا خواهند داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید