• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 94007
+
-

شب‌های ناآرام عراق ادامه دارد

در جریان آخرین حملات موشکی به سفارت آمریکا در بغداد، دست‌کم یک کارمند آمریکایی مجروح شده است

خاورمیانه
شب‌های ناآرام عراق ادامه دارد


نام عراق برای چند روزی بعد از کاهش تنش‌های نظامی در این کشور از سر خط خبری رسانه‌های جهانی دور شد؛ اما فضای نا آرام این کشور همچنان ادامه دارد. اخبار گاه و بی‌گاه از حملات راکتی و موشکی به نقاطی پراکنده در منطقه سبز، عمدتا در نزدیکی محل سفارت آمریکا همچنان شب‌های این کشور را نا‌آرام نگاه داشته است؛ آن هم درحالی‌که تنش‌های میان ایران و آمریکا در سطح منطقه خاورمیانه روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در جریان آخرین رخداد، یکی از رستوران‌های سفارت آمریکا که در محیط بیرونی این ساختمان قرار دارد توسط 3موشک کاتیوشا مورد هدف قرار گرفت. اگرچه در همان ساعات اولیه بامداد دوشنبه حجم بالایی از اخبار
 ضد‌و نقیض درباره این حادثه منتشر شد، اما دست منابع رسمی در این حادثه تا حد زیادی خالی بود؛ امری که به گفته خبرنگار شبکه الجزیره، ممکن است به حساسیت بالای پنتاگون نسبت به انتشار هرگونه اخباری از صدمات مادی و جانی بعد از اینگونه حملات مرتبط باشد. با این حال رویترز به فاصله یک ساعت بعد از وقوع حادثه مدعی شد دست‌کم یک کارمند آمریکایی در جریان حملات موشکی به سفارت آمریکا به‌طور جدی آسیب دیده است.
انتشار این خبر موجی از نگرانی را در فضای رسانه‌های عربی و منطقه‌ای به‌دنبال داشت، چرا که تا حد زیادی یادآور حادثه پایگاه کی‌وان بود؛ حادثه‌ای که در جریان آن یک پیمانکار پنتاگون در نتیجه حملات راکتی کشته شد و به این ترتیب، سیر حوادث خشونت بار بعدی، از حمله خونین به پایگاه حشد شعبی در مرز عراق و سوریه تا هجوم به سفارت آمریکا در بغداد، حادثه فرودگاه بغداد و در نهایت حملات موشکی به پایگاه عین‌الاسد کلید خورد. به فاصله کوتاهی بعد از این حادثه، منابع محلی بغداد از پرواز بالگردهای آمریکایی بر فراز منطقه سبز پایتخت عراق خبر دادند. این بالگردها بعد از قریب به 30دقیقه پرواز در سفارت آمریکا فرود آمده و مجددا به فاصله دقایقی این محل را ترک کردند. خبرگزاری آناتولی در گزارش خود از این حادثه، رفت‌وآمد بالگردهای آمریکایی را به‌احتمال انتقال مجروحان ربط داده است؛ اگرچه با توجه به حساسیت پنتاگون و همچنین رفتار آمریکا در موارد سابق، امکان راستی آزمایی چنین فرضیاتی وجود ندارد. واکنش آمریکا به حادثه بامداد دوشنبه تاکنون به سخنان سخنگوی وزارت خارجه این کشور محدود بوده است. مورگان اورتاگوس در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران گفت: از دولت عراق می‌خواهیم به تعهدات خود برای حمایت از اماکن دیپلماتیک عمل کند. وی همچنین با تکرار ادعاهای پیشین افزود: سفارت آمریکا در بغداد از‌ماه سپتامبر تا‌کنون 14بار از سوی گروه‌های نظامی عراقی مورد حمله قرار گرفته است. از سوی دیگر، واکنش دولتمردان عراقی نیز به این حملات بسیار تند و یکپارچه بوده است. ازجمله نخستین واکنش‌‎ها نیز متعلق به شخص عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر موقت عراق بود که اینگونه اعمال غیرقانونی را قویا محکوم کرد و وعده دستگیری عاملان آنها را داد. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای جداگانه این حملات را غیرقابل قبول دانسته و گفت: تکرار حملات موشکی به سفارت آمریکا در مرکز بغداد، آبروی عراق را در معرض خطر قرار داده و حاکمیت ملی این کشور را تضعیف می‌کند.
تمام اینها در حالی است که تاکنون هیچ نیرویی مسئولیت حملات بامداد روز دوشنبه به سفارت آمریکا را بر عهده نگرفته است و حشد شعبی که از سوی برخی رسانه‌ها متهم به انجام این حمله شده بود نیز با صدور بیانیه‌ای قویا آن را محکوم کرد. روزنامه العربی الجدید با اشاره به این موضوع نوشت: تنش‌های میان آمریکا و ایران بار دیگر عراق را به فضای دهه قبل بازگردانده است؛ زمانی که هیچ اشراف کاملی برکنش‌های بازیگران شبه‌نظامی مختلف وجود نداشت و عاملان بسیاری از حملات نظامی و تروریستی ناشناس باقی می‌ماندند.

ادامه تنش‌های خیابانی
همزمان با تشدید بحران‌های نظامی و امنیتی، فضای خیابان‌های عراق هم شاهد افزایش خشونت میان معترضان و نیروهای امنیتی این کشور است، آن هم درحالی‌که بخش قابل توجهی از مخالفان که هوادار جریان مقتدی صدر به شمار می‌روند خیابان را ترک کرده‌اند. به گزارش شبکه العراقیه، در اثر حمله ناگهانی نیروهای امنیتی به متحصنین در مرکز شهر الناصریه، برای اولین‌بار خیمه‌های معترضان به آتش کشیده شد. این در حالی است که برخی منابع محلی ادعا می‌کنند که حملات از سوی افراد ناشناس صورت گرفته است و نه نیروهای امنیتی! جالب آنکه در جریان این حملات از سلاح گرم نیز علیه معترضان استفاده شده است، اگرچه تا‌کنون گزارشی از کشته شدن کسی در درگیری‌های عصر روز یکشنبه در دست نیست. روزنامه الشرق‌الاوسط که ازجمله رسانه‌های سعودی حامی جریان اعتراضی اخیر در عراق به شمار می‌رود نوشت: به‌نظر می‌رسد مقتدی صدر با خارج کردن هواداران خود از خیابان، چراغ سبز لازم برای سرکوب سایر مخالفان را به نیروهای امنیتی داده است. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت روند اعمال خشونت علیه تجمعات اعتراضی به‌تدریج طی روزهای آینده بیشتر شود. این ادعا در حالی مطرح شده که مقتدی صدر در آخرین بیانیه خود، ضمن تکرار مطالبه خروج هوادارانش از خیابان بر ضرورت حفظ امنیت معترضان خیابانی تأکید کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید