• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93821
+
-

«دیکتاتور» را برکنار کنید

جروم نادلر، یکی از مدیران استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا ترامپ را یک دیکتاتور خواند که باید برکنار شود

استیضاح ترامپ
«دیکتاتور» را برکنار کنید


جواد نصرتی ـ خبرنگار

مدیران استیضاح دونالد ترامپ، در پایان 3روز ارائه پرونده استیضاح، از تندترین تعابیر درباره او استفاده کردند و با دیکتاتور خواندن ترامپ، از سنا خواستند او را برکنار کند.
به گزارش سی‌ان‌ان، جروم نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان که یکی از 7مدیر استیضاح ترامپ است و پرونده استیضاح او را در سنا مطرح می‌کرد، صراحتا خواستار برکناری ترامپ شد. او در نطق خود گفت: «او نیازی ندارد که به کنگره احترام بگذارد. او نیازی ندارد که به نمایندگان مردم احترام بگذارد. او تنها براساس اراده خودش عمل می‌کند. او یک دیکتاتور است. این وضع نمی‌تواند ادامه داشته باشد.»
در انتهای مهلت 3 روزه ارائه پرونده استیضاح، استیضاح آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و یکی از مدیران استیضاح، در نطقی 67دقیقه‌ای برای جمع کردن بحث ارائه پرونده، از جمهوریخواهان خواست فراتر از روابط حزبی درباره برکناری ترامپ تصمیم بگیرند؛ «چیزی که بیشتر مردم نمی‌دانند این است که شجاعت در سیاست را مخالفت با رقبا شکل نمی‌دهد بلکه مخالفت با دوستان است که شجاعت سیاسی را ثابت می‌کند.»
طبق برنامه، بعد از 3روز ارائه پرونده استیضاح توسط مدیران استیضاح، نوبت تیم وکلای ترامپ رسید تا در 3روز کاری، بحث افتتاحیه خود را آغاز کند. همانطور که وکلای ترامپ پیش از این هم نشان داده‌اند، رویکردشان زیر سؤال بردن مبانی حقوقی استیضاح رئیس‌جمهور است. آنها پیش‌تر گفته‌اند که به‌نظرشان تنها وقتی می‌توان رئیس‌جمهور را استیضاح کرد که یک جرم آشکار انجام داده باشد درحالی‌که ترامپ بر این اساس استیضاح نشده است.
ترامپ که در جریان برگزاری محاکمه‌‌اش بارها به دمکرات‌ها حمله کرده و جریان دادگاه را ثمره سیاسی‌بازی دمکرات‌ها خوانده، در توصیه‌ای به تیم وکلای مدافعش از آنها خواسته است که صداقت داشته باشند. به گزارش هیل، ترامپ در مصاحبه‌ای به فاکس گفته است: «کاری که افراد باید انجام بدهند این است که صادق باشند. آنها باید فقط حقیقت را بگویند.» 
او در این فیلم، رویکرد تیم وکلای مدافعش را در پیش گرفت و گفت که در حالی استیضاح می‌شود که مشخصا هیچ جرمی مرتکب نشده است؛ «دمکرات‌ها می‌گویند که لازم نیست جرم مطرح باشد. شاید هم اینطور باشد اما می‌توانید تصور کنید بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشید استیضاح شوید؟»
رویکرد بسیار تند مدیران استیضاح در سنا، باعث شده است برخی این نگرانی را مطرح کنند که اگر ترامپ دوباره در انتخابات سال آینده انتخاب شود، رویکرد بسیار تندتری را علیه دمکرات‌ها در پیش خواهد گرفت و فضای سیاسی در واشنگتن بسیار ملتهب‌تر خواهد شد. ترامپ تا همین جا هم چندان با مجلس نمایندگان که کنترل آن در اختیار دمکرات‌ها بوده است همکاری نکرده و قطعا این رفتارها و استیضاح را فراموش نخواهد کرد و اگر دوباره انتخاب شود، رفتارهای خودسرانه بیش‌تری را در پیش خواهد گرفت. جان دین، یکی از دستیاران نیکسون- رئیس جمهور پیشین آمریکا- در این باره اینطور هشدار داده است: «مشکل واقعی، به نظر من وقتی شروع می‌شود که او دوباره انتخاب شود. در این صورت ما رئیس جمهوری خواهیم داشت که از روش‌های قانونی ایجاد تعادل و همینطور کنترل‌های قانونی فراری است. این اتفاق، باعث خواهد شد تا دموکراسی ما،‌به صورتی بنیادین تغییر کند.»


این خبر را به اشتراک بگذارید