• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93482
+
-

واردات مسافری تزئینات داخلی ساختمان

واردات مسافری تزئینات داخلی ساختمان


ممنوعیت واردات 1300 قلم از کالاهایی که در داخل کشور توان تولید آنها وجود دارد ازجمله تصمیمات دولت در سال گذشته بود. با بهروز چوداری میلانی، رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان شهرستان تهران گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

سهم تولید از تزئینات ساختمان چقدر است؟
حدود 70درصد نیاز بازار پرده از طریق واردات تامین می‌شود و با این روند ممنوعیت واردات این محصولات تأثیری بسیار منفی بر بازار پرده گذاشته است به‌نحوی که با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال باید رونق نسبی بازار را شاهد باشیم اما کسب و کار این صنف با رکود کامل مواجه است. همچنین حدود 20 تا 30درصد نیاز بازار از طریق واردات مسافری تامین می‌شود و به‌دلیل ممنوعیت واردات، مغازه‌دار‌‌ها سفارش مورد نظر مشتری خود را به شکل واردات چمدانی توسط مسافران وارد می‌کنند.

تأثیر ممنوعیت واردات چگونه بوده است؟
در زمینه پارچه‌های تور و حریر که پارچه‌هایی ساده هستند و برای زیر کار استفاده می‌شوند، تولید داخل نسبتا جوابگوی بازار هست اما انواع پارچه‌ها و گیپور نیز به‌صورت مسافری وارد کشور می‌شود. در زمینه پارچه‌های سنگین‌تر و دکوری که برای تکمیل دوخت ودوز پرده و برخی دیگر از تزئینات داخلی ساختمان استفاده می‌شود، میزان تولید داخل به هیچ وجه جوابگوی نیاز بازار نیست و تصمیم دولت در زمینه ممنوعیت واردات این اقلام غیرکارشناسی بوده است.

آیا این صنف با کمبود مواداولیه مواجه است؟
شرایط تولید و واردات محصولات و مواداولیه مورد نیاز صنف تزئینات داخلی ساختمان موجب‌شده تا اکنون در زمینه تامین خیلی از اقلام مورد نیاز فعالان صنفی با مشکل مواجه شویم. یکی از مهم‌ترین این کالاها لمینت است که با استناد به تولید داخل واردات آن ممنوع شد اما هیچ‌یک از محصولات تولید داخل  کیفیت مناسبی ندارد و در عین حال قیمت اینگونه اقلام را تا حد قیمت پارکت‌های وارداتی افزایش داده‌است. در واقع برخی افراد به اسم تولیدکننده در حال سوءاستفاده از شرایط بازار و این تصمیم دولت هستند. تولید داخل در صنف تزئینات داخلی فقط تولید اسمی است وهیچ‌کدام از تولید‌کنندگان به میزانی که اعلام می‌کنند، تولید ندارند یا تولیدات آنها کیفیت ندارد. پارکت قبل از تحریم‌ها متری 27هزارتومان بود اما بعد از تحریم تولیدکنندگان داخلی فقط متری 30هزار تومان کارمزد دریافت می‌کنند تا متقاضی بعد از 4‌ماه‌ منتظرماندن و تامین تمام مواداولیه توسط تولید‌کننده، کالای سفارشی خود را دریافت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید