• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93402
+
-

معاون سازمان فرهنگی و ‌هنری شهرداری تهران برنامه‌های فرهنگی دهه فجر را اعلام کرد

تهران میزبان ۵۳۲برنامه فرهنگی‌ وهنری

فرهنگ
تهران میزبان ۵۳۲برنامه فرهنگی‌ وهنری

سیدمحمد فخار- خبر‌نگار

 پایتخت در دهه فجر صحنه اجرای ۵۳۲برنامه سازمان فرهنگی و‌هنری شهرداری در قالب ویژه‌برنامه‌های «مادرانه» است. دیروز به همین مناسبت نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار شد.
سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی و ‌هنری شهرداری تهران در این‌باره گفت: امسال مسیرهای گردشگری انقلاب را فعال می‌کنیم به نام «خط امام و‌ ولایت» که تور یک و دوروزه است و از منزل امام‌خمینی(ره) در جماران و فرهنگسرای امام آغاز می‌شود. مسیر  برنامه بازدید از منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شهیدمطهری، شهیدبهشتی و... خواهد بود و مسیر بعدی باغ‌موزه قصر است که برنامه ویژه داریم و در نهایت زیارت حرم امام که ممکن است 2روز باشد. همراه این خط گردشگری، راوی داریم که مسیر را روایتگری می‌کند. این مسیر در دهه فجر افتتاح می‌شود و در طول سال قابل استفاده خواهد بود. فاطمیان ادامه داد: پویش بزرگ کتابخوانی، برنامه فصل رویش که امسال تندیس دارد و به‌عنوان نشان سازمان شناخته می‌شود، با محورهای بانوان، جوانان، علم و هنر و برنامه پلاک۴۱ در حوزه کودکان که در ۳۰۰ مدرسه اجرا می‌شود، از دیگر برنامه‌های سازمان در دهه مبارک فجر است.
همچنین در میدان امام‌حسین برنامه‌ای به نام «در سوگ یاس» در 8 و 9بهمن برگزار می‌شود. همین‌طور برنامه ویژه عزاداری برگزاری مراسم سمنوپزان است که توسط خود مردم انجام می‌شود و به خواست آنان در منطقه۱۲ است. وی با بیان اینکه برنامه «کوچه‌های بنی‌هاشم» یک‌ نمایشگاه و‌ یک نمایش‌واره است، توضیح داد: این برنامه به‌صورت ویژه مربوط به ذکر فضایل حضرت‌زهرا(س) و تئاترهای کوچک است که از ۲۰دی آغاز شده و تا ۱۰بهمن در میدان ولیعصر جنب بلوار کشاورز برگزار می‌شود. فاطمیان‌پور با اشاره به اجرای برنامه‌های هنری هم اظهار کرد: کنگره شعر ملی فاطمی با مشارکت مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) در منطقه۱۸ برگزار می‌شود که بر مبنای ادبیات آیینی و برنامه ویژه‌ای است که قرار است بعدها به کتاب تبدیل و چاپ شود. همچنین نمایشی ویژه در پردیس تئاتر تهران از ۳ تا ۱۱بهمن به‌صورت رایگان برای مردم برگزار می‌شود. معاون اجتماعی سازمان فرهنگی و ‌هنری شهرداری تهران با بیان اینکه تنها مجموعه‌ای که به‌صورت ویژه برای نوجوانان در حوزه تعزیه کار می‌کند در منطقه۱۴ است، از 3اجرای آیینی در میدان امام‌حسین خبر داد.
همچنین در منطقه۲ نمایش خزان ارغوان در تالار ابن‌سینا برگزار می‌شود. فاطمیان درباره برنامه ویژه ایام میلاد حضرت‌زهرا(س) هم توضیح داد: نخستین برنامه، برنامه «به مادران شهرم» است که شامل غرفه‌هایی است که در برخی نقاط تهران برپا می‌شود و برای مردم یک کارت‌پستال صادر می‌شود که روی آنها رزومه مادرانی است که در خانه سالمندان هستند و خانواده‌ای ندارند. جشنواره «من و مامان» که 4، 5 اجرا در مناطق 5 و ۱۵ است و مادران با فرزندانشان در هر سنی حضور دارند و برنامه «مهرآیین مادران» که برای خانواده شهدای انقلاب و با هدف حل مسائل و مشکلات سخت‌افزاری منازلشان و حتی مشکلات جسمی آنان است، از دیگر برنامه‌های سازمان در ایام ولادت حضرت‌زهرا(س) است. وی از برنامه «مادرتر از مادر» برای کسانی که پرستار و به‌ویژه فعال در حوزه معلولان هستند و تقدیر ویژه از آنان خبر داد ‌و با اشاره به برنامه «آیینه‌داران» گفت: ۵۶۵بانوی شهید در بهشت‌زهرا مدفون هستند و از آنان غافل هستیم. ما تلاش داریم بتوانیم این عزیزان را شناسایی کنیم و در فضای عمومی شهر تصویرشان به نمایش دربیاید.

رونمایی از سردیس سردار شهید قاسم سلیمانی
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از افتتاح 2سالن بزرگ پردیس سینمایی ملت در دهه فجر خبر داد. علیرضا زندوکیلی در نشست خبری دهه فجر، اظهار کرد: پس اعلام شهادت سردار سلیمانی در معاونت هنری ویژه‌برنامه‌ای سریعا تدارک دیده شد به نام «جایزه هنری سردار دل‌ها» که از هر سرفصل عنوان اصلی هنری چند بخش کوتاه را انتخاب کردیم که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بخش پایانی این برنامه انجام می‌شود.
زندوکیلی با بیان اینکه در افتتاح فرهنگسرای شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی اعلام کردیم نخستین سردیس توسط استاد نجیبی تهیه می‌شود، گفت: مقارن با چهلم ایشان، این سردیس رونمایی و نصب می‌شود. البته در سال‌های دیگر جایزه اصلی که امسال برگزار شد تحت عنوان جایزه مقاومت یا سردار دل‌ها ادامه خواهد داشت و تنها ویژه امسال نیست. وی با اشاره به برنامه‌های دهه مبارک فجر از برگزاری مراسم افتتاحیه 2سالن بزرگ در پردیس ملت و چند سالن خرد و کلان و اضافه‌شدن به تعداد صندلی‌های سینما خبر داد. زندوکیلی ادامه داد: افتتاحیه بعدی، باغ کتاب است که در ایام دهه فجر یک سالن بزرگ، یک بلک‌باکس ، یک استودیوی صدا و یک کافه‌گالری افتتاح می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید