• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93235
+
-

روزهای سخت کشتی در آستانه المپیک

محسن محمود صفری| کشتی‌گیران آزادکار ایران در جام پلیکونه ایتالیا شروعی توفانی در دو وزن داشتند، اما در وزن‌های دیگر حذف شدند. روز گذشته محمدحسین محمدیان در وزن 97کیلوگرم و امیر حسین زارع در وزن 125کیلوگرم مدال طلا گرفتند ولی بهنام احسان‌پور و یونس امامی نمایندگان ایران در اوزان 65و 74کیلوگرم با شکست مقابل رقبایشان خیلی زود از گردونه مسابقات کنار رفتند.
  65کیلو و دردسرهای غلامرضا محمدی
بهنام احسان پور که در مسابقات جهانی 2019در وزن 61کیلوگرم مدال برنز گرفت، برای اینکه شانسی برای حضور در بازی‌های المپیک 2020داشته باشد تصمیم گرفت به وزن 65کیلوگرم بیاید. در تورنمنت ایتالیا احسان‌پور در دور نخست مقابل گور اوگانسیان دارنده مدال برنز بازی‌های اروپایی از اوکراین قرار گرفت و با نتیجه 4بر 4پیروز شد اما در دور بعد مقابل واسیلی شوپتار اوکراینی که مدال برنز جهان را دارد، 6بر 4باخت و با توجه به شکست این حریف در مقابل کشتی‌گیر آمریکایی، احسان‌پور از دور مسابقات حذف شد. با توجه به سطح کیفی کشتی در وزن 65کیلوگرم به‌نظر می‌رسد شاگردان غلامرضا محمدی برای گرفتن سهمیه المپیک با چالش‌های فراوانی مواجه باشند. یزدانی، مقصودی، نصیری و احسان‌پور بهترین‌های ایران در وزن 65کیلوگرم هستند ولی فاصله بسیاری با نفرات شاخص این وزن ازجمله باجرانگ، رشیدوف، نیازبیکوف و اتوگورا دارند.
 امامی جرقه‌ای که آتش نگرفت
یونس امامی در وزن 74کیلوگرم شروع تحسین برانگیزی داشت. او در کشتی اول جیمز گرین از آمریکا  راکه مدال نقره و برنز جهان را دارد، 15بر 5شکست داد. امامی در کشتی دوم با نتیجه 7بر یک در برابر فضلی ارلیماز کشتی‌گیر گمنام ترکیه شکست خورد. او اگر این کشتی‌ را می‌برد، در دور بعدی باید با کشتی‌گیر رژیم اشغالگر مبارزه می‌کرد. در این وزن کایل دیک و سمیر دمیرتاش به فینال رسیدند. امامی مدال برنز جهان در وزن 70کیلوگرم را دارد. او برای اینکه در وزن المپیکی قرار گیرد به یک وزن بالاتر آمده است. با عملکردی که امامی در چند وقت اخیر داشته است، می‌شود به سهمیه المپیک در این وزن امیدوار بود.
 تمجید از محمدیان و زارع
کشتی آزاد ایران در این تورنمنت 2 مدال طلا به‌دست آورد. محمدحسین محمدیان در 97 کیلوگرم و امیرحسین زارع در 125کیلوگرم به قهرمانی رسیدند. محمدیان در 5 دور کشتی 41امتیاز کسب کرد و هیچ امتیازی از دست نداد. او در کشتی سوم خود کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک را درحالی‌که 4امتیاز پیش بود، ضربه فنی کرد. محمدیان دارنده مدال برنز جهان، 4 سال به‌دلیل محرومیت از دنیای قهرمانی دور بود اما با عملکردی که ماه‌های اخیر داشته، به‌نظر می‌رسد خودش را یکی از المپیکی‌ها می‌داند. امیر حسین زارع هم با 19سال سن عملکرد قابل‌قبولی در این تورنمنت داشت. او روز تولدش بلال ماخوف روس قهرمان جهان و المپیک را برد تا اتحادیه جهانی از او تمجید کند. اتحادیه در متنی که برای زارع نوشته، به این نکته اشاره کرده: «اولین قهرمانی ماخوف در جهان زمانی به‌دست آمد که زارع فقط 6سال سن داشت.» 
کشتی ایران 2سهمیه برای المپیک توکیو گرفته و برای اینکه با تیمی کامل در ژاپن حاضر شود، باید 4سهمیه دیگر در وزن‌های65، 74، 97و 125کیلوگرم به‌دست بیاورد.  

این خبر را به اشتراک بگذارید