![رانندگی با خودروی در حال طراحی](/img/newspaper_pages/1398/10%20DEY/25/laee/1601.jpg)
رانندگی با خودروی در حال طراحی
آیا انسان میتواند با وسیله نقلیهاش مثل یک دوست یا یک همکار ارتباط برقرار کند؟
![رانندگی با خودروی در حال طراحی](/img/newspaper_pages/1398/10%20DEY/25/laee/1601.jpg)
ساسان شادمان منفرد_خبرنگار
چه رابطهای با خودرویتان دارید؟ طبیعتا پاسخ به این سؤال کمی سخت است، چراکه منظور چنین پرسشی در ابتدا چندان واضح بهنظر نمیرسد. پس بیایید از اینجا شروع کنیم. زمانی که خودرو اختراع شد، تنها یک هدف برایش تعبیه شده بود: از نقطه الف به نقطه ب برود. درحالیکه هنوز هم اصلیترین هدف از ساخت یک خودرو همان است، اما کارخانههای مختلف در گوشه و کنار دنیا در زمینه طراحی و عملکرد، انعطافپذیریهای بسیاری را به آن دادهاند. درحال حاضر صحبت از منحصربهفردسازی خودرو برای خریداران است که بهنظر میرسد روزبهروز برایشان فراهمتر میشود و سازندگان رقابت فشردهای در این خصوص با یکدیگر دارند. در مرکز طراحی «فورد اروپا»، طراحان با فناوری جدید، بهگونهای کار میکنند که مطمئن شوند بهترین روشها بهکار گرفته شدهاند. آنها اخیرا روی این موضوع متمرکز شدهاند که چقدر خوب است خودروهایی با محوریت انسان ساخته شود و او از ذائقهاش در تولید بهره ببرد. همانگونه که رئیس این مرکز میگوید، نمیخواهیم فقط فناوری را بهخاطر فناوری نصب کنیم، بلکه قصدمان این است که به مردم از قلب خودرو، سود برسانیم. حالا 3سالی میشود که روی یک تکنیک جدید که مشتری را هیجانزده کرده و خودرو را پیش رویش قرار میدهد، کار میشود. نیکولاس فورنی، یکی از طراحان، اتودها و طرحهای خود را با استفاده از فناوری VR (واقعیت مجازی) بهصورت سهبعدی درآورده است. با روش واقعیت مجازی، طراحان پیش از ساخت، میتوانند داخل خودرو بنشینند و ایدههایشان را تجربه کرده و کارها را بهتر و مؤثرتر انجام دهند. اینگونه میتوانند تمرکز بیشتری بر خودرو داشته باشند، ضمن اینکه چنین چیزی میتواند یک منظره 360درجه در اختیار تیم طراحی قرار بدهد. فناوری جدید همچنین این اجازه را میدهد که شما رانندگی را نیز با خودروی طراحیشده تجربه کنید. با چنین شرایطی، شرکت فورد امیدوار است که در آیندهای نزدیک رابطه بسیار نزدیکی بین انسانها و خودروهایشان بهوجود بیاید.
ما پیروز میشویم
«آمکو لینارتس» رئیس تیم طراحی فورد اروپا که مقر آن در شهر کلن آلمان قرار دارد، درخصوص مراحل طراحی صحبت کرده است. او میگوید: «ما 2مدل تحقیق انجام میدهیم که یکی، تمرکز روی آنچه مشتری در طول روز انجام میدهد، است. ما طراحان خود را سراغ مشتری میفرستیم تا با او یک هفته زندگی کند و ببیند که در این مدت چه کارهایی میکند. دوم اینکه ما ترسها و رویاهای مشتریان را کشف میکنیم؛ مثلا عاشق چه چیزی هستند یا اینکه آنها همیشه دوست داشتهاند که چه کاری انجام بدهند یا چه فردی بشوند. آنگاه روانشناسان شناختی ما موارد بسیاری را برایمان میآورند و از روی آن، طرحی را ارائه میکنیم که مناسب شرایط باشد».
دگرگونی
لینارتس درباره اینکه چگونه این فناوری جدید، باعث دگرگونی خودروها میشود، گفت: «این بستگی به آن دارد که فناوری جدید چگونه درگیر تجربیات انسانی شما میشود. یک سری احساسات است که من همیشه دوست دارم مثل یک فیلم یا یک بازی به آن رجوع کنم. این موضوع چنین ایدهای را ایجاد میکند که یک خودرو، مثل یک دوست، خدمتکار یا یک همکار است. این همان چیزی است که طرح را جالب میکند. اگر شما به سمت خودرو بروید، برخی فناوریها باعث میشود که وسیله نقلیه، شما را بشناسد و شروع به برقراری ارتباط با شما بکند. اینجاست که احساس میکنید نوعی رابطه بین شما و خودرویتان برقرار شده است. به اعتقاد من بزرگترین تغییر در انسانی کردن فناوری این است که شما بتوانید به وسایل و دستگاهها بیشتر اعتماد کنید. درخصوص خودرانها کمی زود است که چنین چیزی را بگوییم؛ چرا که مردم هنوز به روباتها اعتماد ندارند. ما فعلا درباره رابطه بین انسان و خودرو صحبت میکنیم و من تصور میکنم که ما در این راه به پیروزی خواهیم رسید. امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری به فکر آینده هستند. این بدان معنی است که شکاف بین مشتری و آن چیزی که ما اینجا انجام میدهیم، بیش از هر دوره دیگری است».
استفاده از نیروی انسانی هنوز هم با وجود حضور روباتهای قدرتمند و دقیق در کارخانههای تولید خودرو، نشان از این دارد که نمیتوان سلیقه و دقت انسانی را در تولید یک محصول پیچیده در نظر نگرفت.
ساختن خودروهایی با در نظر گرفتن خواست مشتریان به این معنی است که موضوع محوریت انسان در طراحی و تولید انواع اتومبیل در نظر گرفته میشود. مشتریان خودرو را آنگونه که دوست دارند، طراحی میکنند و میتوانند راحتتر با آن ارتباط برقرار میکنند.
تصور کنید که با استفاده از واقعیت مجازی (VR) میتوانید خودرویی که سفارش دادهاید را پیش از ساخت تماشا کرده و حتی با آن رانندگی هم بکنید. این کار به بهبود کیفیت تولید کارخانه و جلب مشتریان بیشتر کمک شایانی کند.