• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92793
+
-

بازارسهام با عبور از هراس جنگ، تغییر چهره داد

10میلیارد دلار رشد در 2روز

شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه با صعودی انفجاری برای دومین‌روز پیاپی 4.4درصد رشد کرد

شاخص کل بورس تهران دیروز و برای دومین‌روز متوالی با صعودی انفجاری 4.4درصد افزایش یافت. این شاخص فقط یک گام دیگر تا عبور از مرز 400هزار واحد فاصله دارد. دستیابی به چنین مرزی، دربورس تهران، تا یک سال پیش رویایی دور و دراز تلقی می‌شد.

به گزارش همشهری، هیجان بار دیگر بر بازار غلبه کرده. دیروز به ارزش بازارسهام 5میلیارد دلار دیگر افزوده شد و به سطح 130میلیارد دلار رسید. هفته قبل سنگین‌شدن سایه جنگ به نزول بورس منجر شده بود، ولی این هفته عبور سایه جنگ از فراز بازار، به رشد افسار‌گسیخته شاخص‌ها منجر شده است. در مبادلات هفته قبل ترس از وقوع جنگ 10میلیارد دلار از ارزش بازار سهام کم کرد اما از روز شنبه که مشخص شد جنگی رخ نمی‌دهد، 11.5میلیارد دلار به ارزش بازار سهام اضافه شده است. شدت صعود بورس به قدری بوده که فقط در 2روز گذشته شاخص بورس 32هزار واحد رشد کرده و 10میلیارد دلار به ارزش سهام شرکت‌های بورس اضافه شده است. بازار سهام 2هفته کاملا متفاوت را با هیجان‌های عجیب سپری کرده. هفته قبل بسیاری در صف‌های فروش ایستاده بودند و هیچ‌کس به جز سهامداران حقوقی، حاضر به خرید سهام نبود اما این هفته صف‌های طولانی برای خرید سهام تشکیل شده به‌طوری که این روزها سهام در بورس نایاب است.

شدت صعود چقدر است؟
ابتدای هفته قبل که مشخص شد سردار سلیمانی به شهادت رسیده، ارزش بازار سهام از 130میلیارد دلار ظرف یک هفته به 120میلیارد دلار نزول کرد، اما از ابتدای هفته جاری بار دیگر بورس به سرعت جایگاه قبلی را پس گرفت و بار دیگر به سطح 130میلیارد دلار بازگشت. از اول هفته جاری ارزش کل بازار سهام 150هزار میلیارد تومان معادل 11.5میلیارد دلار رشده کرده است. هم‌اکنون ارزش کل بورس تهران 1430هزار میلیارد تومان(108میلیارد دلار) و ارزش کل فرابورس 290هزار میلیارد تومان(22میلیارد دلار) است.
 آمار‌ها نشان می‌دهد فقط ظرف روز‌های یکشنبه و دوشنبه شاخص کل بورس تهران 32هزار واحد یعنی روزی 4.4درصد معادل 10میلیارد دلار رشد کرده است. با این مقدار رشد، اکنون شاخص کل بورس تهران فقط یک گام دیگر تا عبور از محدوده 400هزار واحد فاصله دارد. انتظار می‌رود شاخص کل بورس تهران تا محدوده 425هزارواحد بلادرنگ رشد کند.
شدت تقاضا برای خرید سهام در مبادلات روز گذشته به حدی بود که سهامداران جمعا 5200میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس خریداری کردند و بخشی از سهامداران هم به‌دلیل صف‌های طولانی موفق به خرید سهام نشدند. تحلیلگران می‌گویند ریسک‌های سیستماتیک بازار حذف شده و انتظار می‌رود رشد بازار کماکان ادامه داشته باشد ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد دولت در تلاش است بار دیگر برای جلوگیری از تورم، سرمایه‌ها را به سمت بورس هدایت کند، به همین دلیل ظرف روز‌های گذشته درباره دو مصوبه بسیار مهم تصمیم گرفته شده که مصوبه اول معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و مصوبه دوم که قرار است ظرف روز‌های آینده نهایی شود، اختصاص اعتبار یا وام برای خرید سهام است که می‌تواند اثرات عمیقی بر رشد شاخص‌های بورس بر جای بگذارد.
حامد کاوه، کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: روند رو به رشد و متعادل بازار سهام تا پایان سال ادامه‌دار خواهد بود و تداوم این روند دست‌کم در ماه‌های ابتدایی سال آینده نیز دور از ذهن نیست. او با بیان اینکه ریسک‌های سیاسی اثر منفی خود را بر بازار سهام از دست داده‌اند، از بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌عنوان یکی از پیشران‌های بازار سهام یاد کرد و ادامه داد: افزایش سرمایه‌ای که شرکت‌ها از این طریق انجام می‌دهند،‌ به نوعی همسان‌سازی ارزش ریالی دارایی شرکت‌ها با نرخ ارز و تورم است که این موضوع اثر مثبتی بر افزایش قیمت سهام شرکت‌ها خواهد داشت.
محمد گرجی‌آرا، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم گفت: سبزشدن تمام نمادهای بازار، نشان از غلبه فضای هیجانی در بازار بوده و یکی از دلایل ایجاد این شرایط، عقب‌ماندن بازار سرمایه نسبت به بازارهای ارز و طلا و مسکن و سایر کالاها‌ست. او افزود: به‌نظر می‌رسد با رسیدن شاخص به محدوده ۴۰۰هزار واحد، بخشی از انتظارات در قیمت سهم‌ها تخلیه شده و از آنجا به بعد باید منتظر عملکرد شرکت‌ها باشیم.
هومن فلاح، کارشناس بازار سرمایه هم تأکید کرد: رفتارهای هیجانی به‌شدت بر بازار سرمایه حاکم بوده و اگر تنش‌های سیاسی چند روزی بیشتر‌ به طول می‌انجامید، بازار ریزش سنگینی را متحمل می‌شد و زیان سهامداران قابل جبران نبود. او اضافه کرد: اگرچه با فروکش‌کردن تنش‌های سیاسی، به‌نظر می‌رسد رفتارهای هیجانی در بازار کمرنگ شده، ولی معتقدم هیجان بازار از بین نرفته و بورس ما خیلی بیشتر از استاندارد جهانی با رفتارهای هیجانی مواجه است.

بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس
همگام با رشد پر‌شتاب بورس، ارزش سهام شرکت‌های بورس هم به سطوح باور‌نکردنی رسیده. مطابق داده‌های موجود، ارزش کل سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس، به 91هزارو 820میلیارد تومان، یعنی معادل 7میلیارد دلار‌ رسیده و انتظار می‌رود به‌زودی از سطح 100هزار میلیارد تومان هم عبور کند. بعد از آن، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان با ارزش 6.4میلیارد دلار و ملی صنایع مس به ارزش 4.4میلیارد دلار، به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جدول بزرگان بورس قرار گرفته‌اند. هم‌اکنون 20شرکت در بازار سهام ایران حضور دارند که ارزش سهامشان از 2میلیارد دلار فراتر رفته است. از میان این شرکت‌ها می‌توان به پتروشیمی مارون، گل‌گهر، پتروشیمی پارس، پالایش نفت بندرعباس، تاپیکو، نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت اصفهان، همراه اول، مپنا، بانک ملت، چادرملو و مخابرات اشاره کرد.

پر‌بازده‌ترین صنایع بورس
داده‌های آماری نشان می‌دهد تقریبا همه صنایع بورس از ابتدای امسال تاکنون با صعود مواجه شده‌اند، با این حال، داده‌های موجود نشان می‌دهد در این دوره صنایع کوچک‌تر با رشد بیشتری مواجه شده‌اند و صنایع بزرگ هنوز جای رشد دارند. این اطلاعات نشان می‌دهد 22صنعت در بورس توانسته‌اند از اول امسال تاکنون بیش از 200درصد بازده نصیب سهامداران کنند. در این میان میانگین بازده صنعت محصولات چرمی و شرکت‌های فعال در صنعت محصولات کامپیوتری و الکترونیک 437درصد بوده است.

 پربازده‌ترین شرکت‌های بورس
آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون ارزش سهام نیمی از شرکت‌های حاضر در بورس تهران و فرا‌بورس، شامل 510شرکت بیش از 100درصد رشد کرده است. در میان شرکت‌های فهرست‌شده در بورس و فرابورس، 50شرکت حضور دارند که ارزش سهامشان بیش از 500درصد رشد کرده است. با این حال، شرکت‌هایی هم وجود دارند که بیش از این مقدار سود نصیب سهامداران کرده‌اند. طبق داده‌های موجود ارزش سهام شرکت مشانیر از اول سال تاکنون 3207درصد، نوش مازندران2224درصد، دارویی رهاورد تامین1432درصد و سیمان فارس 1390درصد رشد کرده است. شاخص کل بورس تهران از اول امسال تاکنون به‌طور میانگین 115درصد رشد کرده است.


  سهامداران دیروز 5200میلیارد تومان سهام خریدند

   ارزش کل بازار سهام ایران دوباره به سطح 130میلیارد دلار بازگشت

  جمع کل ارزش بازار سهام ایران، شامل بورس تهران و فرابورس به 1720میلیارد تومان رسید 

   همگام با رشد سریع بازار، ارزش هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس به مرز 100هزار میلیارد تومان رسید

این خبر را به اشتراک بگذارید