• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92752
+
-

کاهش هزینه‌های دولت با راه‌اندازی سامانه شفافیت درآمدی


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ایجاد سامانه شفافیت درآمدی را گامی اساسی در  شفافیت بودجه دانست که باعث صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های دولت می‌شود.
حسن لطفی در گفت‌وگو با خانه ملت در رابطه با ضرورت شفاف‌سازی‌ بودجه 99کل کشور، گفـت:  ‌شفاف نبودن بودجه یکی از مشکلات اساسی کشور در سال‌های اخیر بوده و این امر  به  3گام اساسی نیازمند است. نماینده مردم رزن در مجلس، شفافیت و تعیین ردیف‌های معین برای منابع درآمدی، مصارف و هزینه‌ها را مهم‌ترین گام در مسیر شفاف‌سازی‌ بودجه در سال آینده دانست و افزود: ما باید برای منابع و مصارف بودجه ردیف‌بندی مشخصی داشته باشیم. به‌عنوان مثال، درآمدهای حاصل از مالیات صرفا برای حقوق کارکنان دولت باشد و یا درآمد حاصل از فروش نفت تنها در زیرساخت‌ها هزینه شود. بی‌تردید این دسته‌بندی به شفافیت بودجه کمک بسیاری می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم راه‌اندازی سامانه جامع پرداخت حقوق کارکنان دولت را گام دوم در مسیر شفافیت بودجه دانست و اظهار کرد: وزارت اقتصاد، همچنین خزانه داری کل کشور باید برای راه‌اندازی سامانه جامع پرداخت حقوق کارکنان دولت اقدام کنند و احکام کارگزینی همه افرادی که براساس ماده 29قانون برنامه ششم توسعه کل کشور به‌نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند در سامانه ثبت  و حقوق آنها از این طریق پرداخت شود. لطفی ادامه داد: راه‌اندازی سامانه جامع پرداخت حقوق، باعث می‌شود حقوق کارکنان تمامی وزارتخانه‌ها و ارگان‌های کشور صرفا از طریق خانه‌داری کل کشور و با تعیین کف و سقف پرداختی انجام شود و دستگاه‌های نظارتی هم به‌صورت دائمی بر آن نظارت کنند.
نماینده مردم رزن در مجلس با بیان اینکه ایجاد سامانه شفافیت درآمدی گام سوم برای شفافیت بودجه در سال آینده است، تصریح کرد: برای شفافیت درآمدی افراد باید سامانه جامعی راه‌اندازی شود و همه دریافتی‌ها شامل یارانه، بسته حمایت معیشتی، حقوق بازنشستگی، دریافتی از سازمان‌های حمایتی، دریافتی از بنیاد شهید و امور ایثاگران و... در آن به‌صورت شفاف نمایش داده شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: خلأ سامانه شفافیت درآمدی مصارف و هزینه‌های بودجه و نظارت بر پرداختی‌ها را با مشکل مواجه کرده است. چرا که برخی افراد پس از بازنشستگی در سازمان و یا وزارتخانه‌ای با قراردادهای شرکتی، موقت و... مشغول به‌کار می‌شوند و یا بدون آنکه واجد شرایط باشند، دریافتی‌هایی دارند. معتقدم اگر این سه گام اساسی به‌صورت یکپارچه در کشور برداشته شود، علاوه بر شفافیت بودجه در مصارف و هزینه‌ها نیز صرفه جویی می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید