• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 22 دی 1398
کد مطلب : 92587
+
-

بازگشت امید به تالار شیشه‌ای

بازگشت امید به تالار شیشه‌ای

بعد از یک هفته نزول مداوم در مبادلات، دیروز شنبه شاخص بورس بار شدی 1.7درصدی به کار خود پایان داد تا  بار دیگر امید به تالار شیشه‌ای بازگردد. انتظار می‌رود مصوبات مربوط به اعطای وام برای خرید سهام و تصویب آیین‌نامه مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به جهش دوباره بورس در روز‌های آینده منجر شود.

به‌گزارش همشهری، پس از یک هفته نزول که به کاهش 9میلیارد دلاری ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام ایران منجر شد دیروز با کاهش سطح تنش‌های سیاسی و رفع شدن سایه جنگ از سر ایران، شاخص کل بورس تهران با 6هزار واحد افزایش معادل 1.7درصد صعود کرد. به‌گفته فعالان بازار اگر دیروز دامنه نوسان بورس به سطح 5درصد بازگشته بود، احتمال داشت شاخص بورس حتی تا 4.5درصد افزایش یابد. از چهارشنبه هفته قبل و به‌دنبال دامنه‌دار شدن روند نزولی بازار، سازمان بورس تصمیم گرفت برای جلوگیری از نزول، دامنه نوسان را به سطح 2درصد کاهش دهد، قرار است از امروز یکشنبه دوباره دامنه نوسان بورس به سطح 5 درصد باز گردد. در مبادلات دیروز حجم تقاضا به حدی بود که در همان ساعات اولیه از 407شرکتی که سهامشان در بورس و فرابورس دادوستد می‌شود، تقریبا همه شرکت‌ها به‌جز سیمان فارس و سپنتا با رشد 2درصدی قیمت مواجه شدند و در مجموع ارزش صف‌های خرید سهام به 3500میلیارد تومان رسید.

امیدواری برای رشد بیشتر
همزمان با رشد شاخص بورس در مبادلات دیروز پس از یک هفته سقوط سنگین، انتشار 2خبر یعنی اعطای اعتبار برای خرید سهام و تصویب آیین‌نامه معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها امیدواری‌ها را نسبت به تداوم رشد شاخص بورس بیشتر کرده است. به باور تحلیلگران اعمال هریک از این دو مصوبه به تنهایی قادر است اثرات عمیقی بر بازار سهام و رشد شاخص‌ها داشته باشد، بر همین اساس دیروز مدیر نظارت سازمان بورس با اعلام موافقت بانک مرکزی برای خرید اقساطی سهام توضیحات بیشتری در این‌باره داد و اعلام کرد: این نهاد ناظر در هفته جاری عقود اسلامی مرتبط با اجرای این ابزار را معرفی خواهد کرد. او گفت: امکان خرید اعتباری فراهم شده و درصد تضمین سهام از ۵۰ به ۶۰درصد افزایش یافت و با پیگیری‌هایی، معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به تصویب هیأت دولت رسید.

وام خرید سهام
محسن خدابخش، درباره موافقت بانک مرکزی با خرید اعتباری سهام هم توضیح داد:خرید اعتباری از مواردی است که می‌تواند به‌عنوان ابزاری مؤثر مطرح باشد به‌نحوی که افراد حرفه‌ای و نهادهای مالی در دوره‌های گذار افت و خیز بازار بتوانند از این امکان استفاده کنند. بانک مرکزی شرایط لازم را فراهم خواهد کرد تا سهامداران بتوانند خرید اعتباری سهام انجام دهند. او افزود: در هفته جاری راهکارهای اجرای خرید اعتباری سهام و اعطای وام به لحاظ فنی و اعتباری اعلام خواهد شد تا مشخص شود در قالب چه عقود اسلامی‌ای این امکان باید فراهم شود.

اثر تحریم‌های جدید بر بورس
یک روز پس از اقدام تلافی‌جویانه ایران در واکنش به شهادت قاسم سلیمانی، وزارت خزانه‌داری آمریکا دست به اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران زد که این تحریم‌ها شامل برخی شرکت‌های بورس نیز می‌شود با این حال آنطور که تحلیلگران و همینطور شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان دومین شرکت بزرگ بورس اعلام کردند این تحریم‌ها عمدتا تکراری و بی‌اثر است.
به گزارش همشهری، وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی جدید، صنایع آهن و فولاد و ۸ مقام ایرانی که به ادعای آنها در حمله به پایگاه آمریکایی نقش داشتند را تحریم کرد. در فهرست تحریم‌های جدید نام برخی شرکت‌های بورس شامل شرکت‌های آلومینیوم المهدی، فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو، گل‌گهر، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، آلومینیوم ایران، فولاد صبا، فولاد کاوه جنوب، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، ملی صنایع مس ایران، فولاد اوکسین و فولاد و آهن غدیر به چشم می‌خورد. اکنون این پرسش مطرح است که اعمال تحریم‌های جدید چه اثری بر سهام این شرکت‌های مهم بورس خواهد داشت؟
بهزاد صمدی، تحلیلگر بازار‌های مالی با بیان اینکه آمریکا تحریم جدید نداشت، تحریم‌های قبلی را دوباره اعمال کرد و در کانال تلگرامی‌اش نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این در‌ماه می ‌سال۲۰۱۹ صنایع فولاد، آهن، مس و آلومینیوم ایران را تحریم کرده بود. او اضافه کرد: این صنایع از سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام، در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند و جنگ روانی جدید بی‌اثر است. آمارها نشان می‌دهد صادرات فولادسازان ایرانی در آذرماه با وجود تمام تحریم‌های ترامپ ۹۱درصد جهش داشته است.
حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران هم با تأکید بر اینکه صنعت فولاد پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ مشمول تحریم شده بود، توضیح داد: تحریم‌های قبلی تا حدی صادرات محصولات فولادی را دچار مشکل کرد، ولی صادرات فولاد را مختل نکرده بود. زیرا بعد از اعمال تحریم، شرکت‌ها راه صادرات را پیدا کردند حالا هم اگرچه با مشکلاتی مواجهیم، ولی صادرات فولاد کماکان ادامه دارد.
او افزود: سالانه ۲۷ میلیون تن انواع مختلف محصولات فولادی در کشور تولید می‌شود که ۱۴میلیون تن آن در بازار داخل مصرف می‌شود و مابقی باید روانه بازارهای صادراتی شود. این کارشناس صنعت فولاد تأکید کرد: فولاد ایران به لحاظ قیمت و کیفیت، از مزیت رقابتی برخوردار است و در بازارهای صادراتی، مشتریان خاص خود را دارد.
مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه هم درباره تأثیر تحریم‌ جدید بر بورس گفت: معتقدم هیچ تأثیری نخواهد داشت زیرا در مباحث مالی‌رفتاری، موضوعی وجود دارد که به آن «کاهش حساسیت عکس‌العمل» گفته می‌شود؛ در این مواقع گفته می‎شود که حساسیت مردم نسبت به تحریم‌ها کم شده است. سوری، اضافه کرد: معتقدم در مجموع اتفاق خاصی با این تحریم‌های جدید علیه ایران رخ نداده، زیرا این تحریم‌ها اساساً تحریم‌های جدیدی نیست و فقط عکس‌العمل تازه آمریکایی‌ها بود. او توضیح داد: البته فولادی‌ها قبلاً هم تحریم بوده‌اند و تجربه نشان داده که تحریم این بخش تاکنون باعث کاهش فروش آنها نشده، زیرا فولاد، کالایی است که در نهایت با اعمال تخفیف می‌توان همه‌جا آن را فروخت. سوری در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های تولید‌کننده فولاد با وجود تحریم‌های جدید همچنان می‌توانند به فروش خود ادامه دهند؟ گفت: در این مدت که صنایع فولاد‌سازی‌ ایران تحریم شده‌، صادرات فولاد ایران بیشتر شده است و این بخش تاکنون کمترین حساسیت را به تحریم داشته است.

   فولادمبارکه: تحریم‌های جدید اثری ندارد

شرکت فولاد مبارکه هم‌اکنون با ارزشی معادل 6میلیارد دلار دومین شرکت بزرگ بازارسهام ایران است، در واکنش به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای دست به شفاف‌سازی‌ زد و اعلام کرد: با توجه به اقدامات اجرایی این تصمیم، اثری بر سود هر سهم این شرکت نخواهد داشت. طهمورث جوانبخت، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه به همراه شرکت زیرمجموعه (فولاد هرمزگان جنوب) از سال گذشته و پس‌از قرارگرفتن در فهرست تحریم‌های ثانویه، اقدام به اتخاذ استراتژی‌های مناسب در حوزه‌های مختلف عملیات کرده و با توجه به اقدامات اجرایی صورت پذیرفته در این زمینه، تصمیم فوق تأثیری بر سود هر سهم این شرکت نخواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید