• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 22 دی 1398
کد مطلب : 92570
+
-

ادای احترام شهر

هم‌اندیشی شورای شهر تهران به ادای احترام به جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراین اختصاص دارد

ادای احترام شهر

 بدون شک فضای کنونی جامعه علاوه بر تمام اتفاقات اخیر، تحت‌تأثیر حادثه هواپیمای اوکراینی هم قرار گرفته؛ حادثه‌ای که نه‌تنها خانواده‌هایی را در پی از دست دادن عزیزان‌شان داغدار کرد بلکه خاطر مردم را نیز مکدر کرده است. بسیاری از شهروندان برای آنکه ابراز همدردی کنند و بتوانند نشان دهند که حادثه رخ داده چقدر بر آنها تأثیر گذاشته، با یکدیگر درباره ماجرا صحبت می‌کنند. از اظهارنظرهای احساسی و بعضا غیرکارشناسی گرفته تا ارائه مطالبی که بر نگاهی منطقی استوار شده‌اند، همگی از یک عبارت حکایت می‌کنند: «مردم ناراحتند.» در این میان اعضای شورای شهر تهران نیز به‌عنوان نمایندگان شهروندان، دیروز به بیان نظر خود درباره حادثه‌ای تلخ که بیخ گوش شهر تهران به وقوع پیوست پرداختند و ضمن ابراز ناراحتی و بیان تسلیت، نکاتی را یادآور شدند. البته برخی از اعضای شورا نیز اعلام کرده‌اند از شدت ناراحتی، چیزی برای بیان ندارند. برخی دیگر هم از اجرای برنامه‌های فرهنگی گفته‌اند تا از طریق آنها، امکان ابراز همدردی مردم با خانواده‌های جانباختگان و ادای احترام به درگذشتگان فاجعه‌ هواپیمای اوکراینی فراهم شود.

خطای فاحش انسانی که قابل گذشت نیست


حسن خلیل‌آبادی، ‌عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا 
حادثه هواپیمای اوکراینی غم بزرگی برای تک‌تک افراد جامعه است که از ابتدا دارای ابهاماتی بود. مسئولان اگر ابتدا اطلاع داشتند که این حادثه در اثر برخورد موشک است، باید همان زمان به مردم اطلاع می‌دادند تا ذهن آنها گمراه نشود و دوگانگی در اطلاع‌رسانی به‌وجود نیاید. اگر هم اطلاع نداشتند، نباید تکذیب می‌کردند و می‌گذاشتند نتیجه قطعی اعلام شود تا مردم دچار بی‌اعتمادی نشوند و به‌دنبال آن وارد گرداب جو‌سازی‌ هم نمی‌شدیم. امکان خطای انسانی همیشه وجود دارد. ولی این خطا از نوع خطای فاحش انسانی است و به حدی است که قابل گذشت نیست. امروز سیستم‌های ایمنی دقیقی در دنیا وجود دارد که تشخیص هواپیماهای نظامی را تسهیل می‌کند.

ای کاش حرف‌های امروز مسئولان را 4روز قبل می‌شنیدیم 

شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا 
ما خودمان را در کنار بازمانده‌های جانباخته سانحه هواپیمای737 اوکراینی می‌دانیم؛ مخصوصا که جوانان نخبه کشور را دراین سانحه از دست داده‌ایم. خطای انسانی در دنیا وجود دارد. در کشور هم بارها اتفاق افتاده و این نخستین و آخرین نیست،اما مسئولان در این 3روز می‌توانستند حداقل موضع‌گیری نکنند. آنها تا لحظه آخر انگشت اتهام را به سمت دیگر گرفتند. درست است کشور مخالفان جدی دارد، ولی همین مطلبی که امروز فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران گفتند می‌توانستند روز چهارشنبه بگویند و افراد غیرمسئول هم نظر نمی‌دادند. مگر می‌شود خطایی اتفاق افتاده باشد و مسئولان رده اول در جریان آن خطا نباشند؟ با توجه به اطلاعات شبکه‌ای پیشرفته آمریکا که در اختیار کشورهای دنیا گذاشته بود و با توجه به اینکه مردم فهیم تهران در بزنگاه تاریخی نشان دادند که می‌فهمند، ‌ای کاش حرف‌های امروز مسئولان را 4روز قبل می‌شنیدیم. کسانی که از اول می‌دانستند چه اتفاقی افتاده و پنهان‌کاری کردند و فضای عمومی را به سمتی بردند که دغدغه پنهان‌کاری برای مردم ایجاد شود، باید معرفی شوند.

 خواسته بحق مردم  

سیدابراهیم امینــــی، نایـب‌رئیس شورای شهر تهران
ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، موضوعی تأسف‌آور و غمبار بود. اما اعتراف دیرهنگام در ماجرای بوئینگ۷۳۷ که جان بیش از ۱۷۰ انسان بی‌گناه را گرفت، درد این مصیبت را دوچندان کرد. ضمن اینکه پیامد چنین رفتاری، اعتماد عمومی را زیر سؤال برد و احساسات جامعه را جریحه‌دار کرد. از این‌رو و به‌ باور من برای کاهش پیامدهای این موضوع، باید هرچه سریع‌تر مقصران حادثه و عاملان پنهان‌کاری آن عزل و محاکمه شوند. چرا که این، خواسته بحقی است که باید انجام شود و به اطلاع افکارعمومی برسد.

مسئولان استاد فرصت‌سوزی هستند 

محمد علیخانی، ‌عضو کمیسیون عمــران و حمل‌ونقل
حادثه هواپیمای اوکراینی از ابتدا هم مشکوک بود. مردم ما همواره نشان داده‌اند مردم خوبی هستند. آنها خوبی‌شان را در مراسم سردار شهید قاسم سلیمانی نشان دادند. آنها آمدند تا یک فضای همدلی در کشور ایجاد کنند، ولی مسئولان ما استاد فرصت‌سوزی هستند. مسئولان باید قدر چنین مردمی را بدانند. خوبی که مردم ما دارند، در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. متأسفانه برخی رفتارها و پنهان کاری‌ها به هیچ وجه قابل توجیه نیست. قابل‌قبول نیست که به مردم دروغ گفته شود یا واقعیت گفته نشود. آنهایی هم که ندانسته اظهارنظر کردند، مقصر هستند. آقای حاجی‌زاده گفتند افرادی که اظهارنظر کردند، تقصیری نداشتند چون نمی‌دانستند، ولی اگر نمی‌دانستند چرا با ابتدا اعلام کردند جعبه سیاه را نمی‌دهیم. این برای کشور ما در دنیا خیلی بد شد. خیلی بد است که چنین مسئله‌ای را اول دیگران بگویند و بعد ما بگوییم. چنین آسیبی قابل جبران نیست. حداقل با مردم خودمان صادق باشیم.

بدتر از شلیک سهوی، شلیک عمدی به اعتماد عمومی است

محسن هاشمی‌رفسنجانی، ‌رئیس شورای شهر تهران
ابتدا حوادث تأسف‌بار چند روز اخیر که در کرمان به درگذشت بیش از 60نفر، در فیروزکوه  درگذشت 20نفر در اثر تصادف اتوبوس و اخیرا 176نفر به‌علت سقوط هواپیما براثر اصابت سهوی، را به همه ایرانیان تسلیت می‌گوییم. محور مشترک فجایع اخیر، نقش قصور و تقصیر مسئولان مربوطه و عدم‌پاسخگویی به افکار عمومی است. بدتر از شلیک سهوی به هواپیما، شلیک عمدی به اعتماد عمومی است. چرا باید 4روز حقیقت از رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، پنهان نگه ‌داشته شود؟ نباید عملکرد صداوسیما و رسانه‌های رسمی را در تهییج بیش از اندازه مردم و دو‌قطبی کردن فضای جامعه نادیده گرفت که برخی مشکلات کوچک را بزرگنمایی می‌کنند و از کنار مشکلات بزرگ با بی‌توجهی می‌گذرند. شاید بی‌مناسبت نباشد که به‌مناسبت سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، یادی از ایشان کنیم؛ البته مراسم سالگرد به دلیل همزمانی با مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی توسط مقام معظم رهبری، با یک هفته تعویق برگزار می‌گردد. امروز بیش از هر زمان دیگری، جای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خالی است و مردم در حسرت عقلانیت، خویشتنداری و تدبیر ایشان هستند. امروز کشور به وحدت نیاز دارد، اما نه وحدتی که به‌معنای خاموشی و حذف صدای بخش بزرگی از جامعه به‌نفع افراطیون باشد. آیت‌الله هاشمی منادی وحدت بود، اما وحدت را در میانه‌روی می‌دانست؛ میانه‌روی یعنی افراطیون و تفریطیون از مواضع خود کوتاه بیایند و کنار مردم حرکت کنند. اگر ما نتوانیم اعتماد عمومی و قدرت ملی را ترمیم کنیم، در برابر تهدیدات بیگانگان آسیب‌پذیر خواهیم بود. برای ترمیم اعتماد ملی نیاز به مسئولیت‌پذیری مقامات داریم نه فرافکنی و انداختن تقصیرات به گردن دیگران یا زیردستان.  در این فجایع کرمان و تهران، قطعا کسانی مقصر هستند و باید مسئولیت را بپذیرند و استعفا بدهند تا مردم شاهد مسئولیت‌پذیری ما باشند. اگر هیچ مقامی حاضر نیست به‌عنوان پذیرش مسئولیت در این حادثه، استعفا بدهد، شخصا حاضرم برای عذرخواهی از مردم و ترمیم احساسات جریحه‌دار شده عمومی از عضویت در شورای شهر تهران استعفا بدهم.

باید سریع تراعتماد از دست رفته مردم را جلب کنیم

محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران
سقوط هواپیمای اوکراینی، حادثه بسیار تلخ و ناگواری بود. در این میان اما پذیرش اشتباه انسانی در چنین مواردی امری طبیعی است. گرچه تأسف‌آور است و پرهزینه بود بعد از حادثه تلخ شهادت سردار سلیمانی و همراهانش اما متأسفانه ما شاهد2رویداد بسیار غمبار بودیم بعد از این ماجرا. یکی بحث جان باختن بیش از 60 نفر ازهموطنان کرمانی که در جریان تشییع پیکر شهید سلیمانی رخ داد و مردم مظلوم و عزادار کرمان که برای عرض تسلیت و حضور در مراسم آمده بودند تا در اندوه همشهریان خود مشارکت کنند، بابت ناکارآمدی و سوء‌مدیریت و عدم‌پیش‌بینی درست، جان عزیزانشان را از دست دادند. ما در این حادثه، متأسفانه شاهد یک بی‌توجهی به این حادثه سخت بودیم و نه برخوردی با عوامل این ناکارآمدی آشکار صورت گرفت، نه هیچ توضیح آشکاری بابت این همه ناتوانی و بی‌توجهی به جان مردم مشاهده شد. این روند اما متأسفانه به‌خاطر همین بی‌توجهی در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تکرار شد و ما شاهد اصرار نابجا و گزارش غلط مسئولان هواپیمایی کشوری در این ماجرا بودیم.  به‌رغم اینکه به‌نظر نمی‌رسد مسئولان نسبت به اصل ماجرا بی‌خبر بوده‌اند، اما این گزارش غلط دردی را به دردهای مردم ایران و به‌خصوص بستگان جانباختگان اضافه می‌کند.
اینکه چرا باید این اشتباه انسانی را با پوشاندن حقیقت اطلاع‌رسانی نکنیم. این موضوع قطعا بی‌اعتمادی مردم به مسئولان را به‌دنبال داشته است. با چه منطقی ما شاهد چنین رفتار نادرستی بودیم که برای پوشاندن حقیقت، باید یک دروغ گفته شود و و برای اینکه آن دروغ را ادامه دهیم، چندین دروغ را تکرار کنیم که وضعیت امروز را به بار بیاورد و تمام اعتماد مردم به نظام مدیریتی کشور را زیر سؤال ببرد. چنین خطایی سبب شد مردم به رسانه‌های خودی بی‌اعتماد شوند. گفتیم که می‌توانید به کارشناسان دشمن اعتماد کنید اما به‌نظرات کارشناسان سازمان هواپیمایی کشور اعتماد نکنید. گفتم که می‌توانید به سخنان نخست‌وزیر کانادا اعتماد کنید اما به سخنان سخنگوی دولت اعتماد نکنید. تا دیرتر نشده باید برای اعتماد از بین‌رفته مردم، دولت و مقامات مسئول، سریعا و با صراحت از مردم، از خانواده‌های جانباختگان و از افکار عمومی ایران و جهان عذرخواهی کرده و مسئولان این دروغگویی را به مرد معرفی کنند و به اشد مجازات برسانند.

نماد و نشانی به یاد جانباختگان

سید‌محمـود میرلوحی، عضو شـورای شهر تهران 
سقـــوط هواپیمای اوکراین، حادثه بسیار تلخی بود. با اینکه آمریکا و دیگران در پی فرصت‌طلبی از این موضوع بودند، اما در جاهایی که ایراد و اشکال وجود دارد، باید با مردم خود صادقانه سخن بگوییم؛ نباید حقایق را از آنها پنهان کنیم. از این رو، 4روز تأخیر در اعلام حقیقت از سوی مسئولان، جای تأسف بسیار دارد. همچنین باید تأسف خورد از جان‌‌باختن تعداد زیادی از هموطنان و جوانان و تحصیلکردگانی که در این پرواز حضور داشتند. به همین‌خاطر حتما باید به فکر کاری باشیم که یاد این افراد همیشه در خاطره‌ها بماند. ضمن اینکه باید به نوعی با خانواده‌های این جانباختگان اعلام همدردی شود تا احساس کنند این حادثه تلخ از حافظه‌ها پاک نخواهد شد. این حادثه هم جزو هزینه‌هایی است که مردم ما برای اینکه ایران، ایران بماند، پرداختند؛ دربرابر توطئه‌های دشمنانی که باعث و بانی تحریم‌ها، مشکلات و به‌تازگی ترور سردار سلیمانی هستند. به باور من، تلخی‌های این حادثه و همه جوانب آن باید برای افکار عمومی باز شود و آسیب‌های آن نیز مورد توجه قرار گیرد. به هر حال، مجموعه مدیریت شهری(اعضای شورا و شهردار تهران) فردا صبح اول وقت (امروز صبح) در جلسه هم‌اندیشی موضوعی را مطرح می‌کنیم و حتما نشان و نمادی از این جانباختگان و همچنین محلی را برای سرنشینانی که جان خود را در این حادثه تلخ از دست داده‌اند، درنظر می‌گیریم و این موضوع را در اولویت قرار می‌دهیم.

فریبکاری و دروغگویی قابل گذشت نیست

مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران 
موضوع سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که بر اثر خطای انسانی رخ داد 2پیامد داشت. 2اتفاق تلخ در جریان سقوط هواپیما قابل تعمق و تامل است. نخست، وقوع چنین اشتباهی است و قابل توجیه نیست، آن هم وقتی که همه عوامل در اختیار ما هست و اگر موشکی از طرف دشمن به سمت پایتخت شلیک شده باشد، مدتی طول می‌کشد تا داخل خاک کشور شود و به تهران برسد؛ این موضوع قابل پیگیری است که با این اوصاف چطور چنین خطای بزرگی رخ داده و یک هواپیمای مسافربری مورد اصابت قرار می‌گیرد. اما مورد دوم که بسیار وحشتناک‌تر و غیرقابل توجیه‌تر از مورد اول است، فریبکاری و دروغگویی کسانی است که حقایق را به‌مدت 4روز از دید مردم پنهان می‌کنند. به‌نحوی که رسانه‌های خارجی و عوامل خارجی در این زمینه، بیان‌کننده مطلب پنهان شده می‌شوند. خسارات و لطمات موضوع دوم، یعنی دروغگویی بسیار سنگین‌تر از خسارت موضوع اول است و به هیچ‌وجه قابل گذشت و عفو نیست. حقیقتا زبان قاصر است از بیان پیامدهای چنین خطای بزرگی که اعتماد مردم را نشانه می‌رود. باید خون گریست به حال ملتی که با حضور بی‌سابقه‌ خود در جریان بدرقه پیکر مطهر قهرمان ملی خود، بزرگ‌ترین تشییع تاریخ را خلق می‌کنند، اما چنین مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

مصیبت وارده را کنترل کنیم 

الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی 
مرگ مسافران هواپیمای اوکراینی یک مصیبت ملی و در سطح بین‌المللی فاجعه است. مردم روزهای سختی را می گذرانند. در این روزها باید تلاش کنیم که آسیب های روانی و اجتماعی بر مردم کنترل شود .
 به هر حال سوگواری و خشم مردم باید در یک فضای ایمن باشد و شرایط خاص این روزها به گونه ای مدیریت شود که ما کمترین آسیب را داشته باشیم. در مدیریت شهری قرار بود دیدارهایی با خانواده های حادثه هواپیما داشته باشیم،  ولی منتظر نتیجه قطعی بودیم. در حال حاضر اگر مدیریت شهری قرار باشد جایی را برای سوگواری مشخص کند، از طریق سخنگوی شورا اعلام خواهد شد. 

مجموعه اقدامات مدیریت شهری برای کاهش آلام مردم

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران
اینکه مسئولان ذیربط و کسانی که در جریان این اتفاق بودند سرانجام پس از 3روز، خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی را اعلام کردند، یک رویکرد مبتنی بر ایجاد بی‌اعتمادی میان مردم و افکار عمومی بود و به هیچ عنوان پذیرفته نیست. چنین رفتاری برای انقلابی که با رویکرد مبتنی بر شفافیت، راستگویی، در جریان گذاشتن همه مسائل با مردم و در کنار مردم بودن به پیروزی رسیده و این موضوع همواره در رویکردهای بنیانگذار کبیر انقلاب و رهبری وجود داشته منافات دارد. همچنین این جریان، با وداع تاریخی مردم با سردار سلیمانی به‌عنوان یکی از اسطوره‌های ملی سرزمین ما که نقطه عطفی در تاریخ کشور ایجاد کرده و سبب ایجاد سرمایه اجتماعی کم‌نظیری بعد از 4دهه برای نظام، دولت و همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان شده سنخیت نداشت. چرا که خطای انسانی در فعالیت‌ها و تاکتیک‌های نظامی، اصل پذیرفته‌شده‌ای است و پنهان‌کاری آن به هیچ عنوان از سوی مردم پذیرفته نخواهد شد. به هر حال این درد و غم و اندوه آنقدر عمیق است که اقدامات نهادی عمومی مانند مدیریت شهری نمی‌تواند آنطور که باید، در کاهش اندوه و آلام خانواده‌ها و عموم مردم اثر‌گذار باشد؛ اما به‌عنوان نمایندگان مردم تهران در شورای شهر ضرورت دارد با تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده، مجموعه‌ای از رویکردها و اقدامات را پیگیری و دنبال و در راستای کاهش آلام مردم، این اقدامات را اجرا کنیم. ازجمله این کارها می‌تواند حضور اعضای شورا در میان خانواده‌های عزیز جانباختگان باشد، می‌تواند نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌ها به یاد این عزیزان باشد یا در مواردی که خانواده جانباختگان با مشکلات مالی مواجه‌اند، کمک مالی مدیریت شهری در حد اختیارات قانونی‌اش باشد. اما مهم‌تر از همه اینها، ما به‌عنوان اعضای شورای اسلامی شهر تهران به نمایندگی از مردمی که از این قضیه و تأخیر در اعلام آن ناراحت هستند، عذرخواهی کرده و اعتراض خود را اعلام می‌کنیم. همچنین می‌توانیم به نمایندگی از مردم بخواهیم که ضمن تبیین تمامی ابعاد این فاجعه، مقصران حادثه اعلام شوند و درنهایت برخورد قانونی با آنها صورت بگیرد. ضمنا تدابیر لازم برای ایجاد امنیت در آینده و عدم‌تکرار چنین خطاهایی هم ازجمله اقدامات مدیریت شهری می‌تواند باشد.

برخورد با مسئولان سقوط هواپیما فارغ از ملاحظات سازمانی

زهرا نژاد‌بهرام ، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران 
حادثه سقوط هواپیمای اوکراین که حامل تعداد زیادی از هم‌میهنان ما بود، بسیار رخداد تلخ و تأسف‌باری است. مسئولان مرتبط با این حادثه باید شناسایی شده و با آنان برخورد شود. در واقع، تنها راه برون‌رفت از بحران فعلی یعنی سقوط هواپیمای اوکراینی این است که مسئولان این بحران فاجعه‌بار که به شکل مستقیم و غیرمستقیم در آن دخالت داشته و حقوق ملت ایران را تضییع کرده‌اند، شناسایی، معرفی و مجازات شوند. حفظ حقوق ملت ایران در گرو پاسخگویی سریع، فارغ از ملاحظات سازمانی احتمالی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید