• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 21 دی 1398
کد مطلب : 92528
+
-

هاله‌ای از امید، رؤیت شد

هاله‌ای از امید، رؤیت شد

تیم ملی امید ایران، مسابقات انتخابی المپیک را با یک تساوی مقابل ازبکستان آغاز کرد. کسب یک امتیاز در بازی آغازین آن هم مقابل حریفی که جام قهرمانی دوره قبلی مسابقات را در اختیار دارد، نتیجه امیدوارکننده‌ای است. اما فرصت‌هایی که مهاجمان ایران در این بازی از دست دادند، سایه‌ای از حسرت را روی درخشش آنها در نخستین بازی انداخته است. شجاعی و محبی فرصت‌هایی را از دست دادند که اگر تبدیل به گل می‌شد، ایران می‌توانست با پیروزی مقابل مدافع عنوان قهرمانی، شروع درخشان‌تری را در مسابقات قهرمانی زیر 23ساله‌های آسیا رقم بزند.
  حسرت دروازه‌های خالی
حمید استیلی همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بازی را با حبیب فرعباسی، مجتبی نجاریان، امید نورافکن، عارف آغاسی، متین کریم‌زاده، رضا دهقانی، محمدمهدی مهدی‌خانی، محمد محبی، علی شجاعی، رضا شکاری و اللهیار صیادمنش آغاز کرد. مهدی قائدی هم روی نیمکت نشسته بود تا در هنگام لزوم برای ایجاد تغییر در روند بازی وارد میدان شود. ایران شاید تنها تیم این تورنمنت باشد که موفق‌ترین بازیکن لیگ داخلی‌اش را در جمع امیدهایش دارد و او را در ابتدای بازی روی نیمکت می‌نشاند. دقایق اولیه بازی با برتری ایران و پرس شدید و موفق این تیم در زمین ازبک‌ها آغاز شد اما قهرمان دوره قبل کم‌کم خودش را از زیر فشار قرمزپوش‌های ایران آزاد کرد و حملاتی را روی دروازه فرعباسی تدارک دید. ازبکستان نیمه اول را با یک گل از روی نقطه پنالتی از ایران برد اما فرصت‌های بیشتری هم داشت که با کم‌دقتی از دست داد. خط دفاعی ایران به رهبری امید نورافکن که در پستی غیرتخصصی به میدان می‌رود، در هنگام دفاع نامطمئن ظاهر می‌شد و خوش‌اقبال بود که بیشتر از یک گل نخورد. البته بهترین موقعیت این نیمه برای ایران به‌دست آمد که روی فرار و پاس عالی صیادمنش، موقعیتی عالی در مقابل دروازه خالی نصیب شجاعی شد اما شجاعی بغل پایش را طوری زد که توپ حتی از کنار دروازه هم عبور نکرد و از خط طولی زمین به بیرون رفت!
  یکی زدیم، دو تا نزدیم
اللهیار صیادمنش که هر‌چه از زمان بازی می‌گذشت بهتر می‌شد، در نیمه دوم هم یک موقعیت عالی برای محمد محبی ساخت اما ضربه محبی هم از بالای دروازه راهی اوت شد. ایران 6دقیقه قبل از این اتفاق، روی سماجت رضا دهقانی گل تساوی را به حریف زده بود و اگر محبی کمی در زدن ضربه آخر دقت می‌کرد، می‌توانست 2 بر یک از حریف قدرتمندش پیش بیفتد. مهدی قائدی از ابتدای نیمه دوم جانشین علی شجاعی شد و نمایش نسبتا خوبی داشت که منجر به خلق موقعیت‌هایی روی دروازه ازبکستان شد اما در نهایت بازی با همان نتیجه مساوی به پایان رسید. ساعتی بعد، در دیگر مسابقه این گروه نیز کره‌جنوبی با گل دقیقه93 لی‌دونگ‌جون بر چین غلبه کرد تا حریف روز دوم ایران، در پایان روز اول صدرنشین 3امتیازی گروهC باشد. حمید استیلی هم بعد از بازی با ابراز رضایت از نتیجه به‌دست‌آمده، قول داد حرکت برای صعود را از بازی یکشنبه مقابل کره‌جنوبی آغاز کند.
  300پاس و 17شوت
آمارهای بازی نشان می‌دهند ازبکستان در مالکیت توپ و پاسکاری برتری قابل توجهی نسبت به ایران داشته اما با وجود این امیدهای ایران شوت‌های بیشتری به سمت دروازه حریف زده‌اند و تعداد شوت در چارچوب آنها دوبرابر ازبکستان بوده است. سایت مرجع متریکا میزان مالکیت توپ در نخستین بازی ایران را 61-39 به سود ازبکستان محاسبه کرده و در تعداد پاس‌ها هم برتری مطلق ازبکستان را با نتیجه 513-304 نشان می‌دهد. ازبک‌ها علاوه بر اینکه 209بار بیشتر از ایران پاس داده‌اند، با دقت 86درصدی در ارسال پاس‌ها بسیار دقیق‌تر از ایران عمل کرده‌اند که فقط 71درصد پاس‌هایش درست به مقصد رسیده است. اینها آیتم‌هایی است که از برتری ازبکستان در چرخاندن توپ حکایت می‌کند اما متریکا برای امیدوار‌کردن ایرانی‌ها هم داده‌های خاصی دارد. امیدهای ایران در طول 90دقیقه، 17بار در موقعیت شوتزنی به سمت دروازه حریف قرار گرفته‌اند که رقم بسیار خوبی است. از 17شوتی که ایرانی‌ها زده‌اند، 4ضربه در چارچوب دروازه حریف قرار داشته و یک ضربه تبدیل به گل شده است. در مقابل اما ازبکستان فقط 7بار موفق شده به سمت دروازه ایران ضربه بزند که 2شوت این تیم در چارچوب قرار داشته است؛ یعنی ایران خیلی کمتر از ازبکستان توپ را در اختیار داشته اما دوبرابر بیشتر دروازه حریف را به خطر انداخته است.
  دهقانی و ‌اللهیار بهترین بودند
گلزنی رضا دهقانی به او کمک کرد تا بالاتر از صیادمنش به‌عنوان بهترین بازیکن ایران در مصاف با ازبکستان معرفی شود. هافبک دفاعی تیم‌ملی امید که از باشگاه نساجی می‌آید، 88درصد پاس‌هایش دقیق و درست بود، 5بار از حریف توپ‌ربایی کرد و 3شوت به سمت دروازه ازبکستان زد. او با این عملکرد، نمره7.82را از متریکا گرفت و بهترین بازیکن ایران شد. ‌اللهیار صیادمنش با 2پاس کلیدی جدی‌ترین موقعیت‌های بازی را ساخت که تبدیل به گل نشد. لژیونر تیم‌ملی امید 4دریبل موفق داشت اما 5بار هم توپ را لو داد. او 2بار شوت زد که هیچ‌یک از آنها درون چارچوب نبودند و در نهایت نمره7.25 را از متریکا دریافت کرد. دهقانی و صیادمنش تنها بازیکنان ایران بودند که نمره بالای 7گرفتند. بعد از این 2نفر، رضا شکاری، متین کریم‌زاده و امید نورافکن موفق‌ترین ایرانی‌های این بازی بودند و شجاعی و نجاریان هم ضعیف‌ترین بازیکنان تیم امید بودند که نمره زیر 6 گرفتند. مهدی قائدی که در نیمه دوم به زمین آمده بود هم با 45دقیقه بازی نمره6.50 را از متریکا گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید