• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 21 دی 1398
کد مطلب : 92462
+
-

سیل در جنوب شرق کشور

بارش‌های شدید و جاری شدن سیل در برخی مناطق هرمزگان، استان‌های جنوب شرق کشور را در حالت آماده باش قرار داد

سیل در جنوب شرق کشور

فاطمه عباسی _  خبرنگار

در پیش بودن بارش‌های شدید باران در مناطق جنوبی و جنوب غربی کشور سبب شده است مسئولان و نهادهای مدیریت‌کننده بحران نسبت به جاری شدن مجدد سیلاب در این منطقه از کشور هشدار دهند.
پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر موج جدید بارش‌ها از روز جمعه برخی استان‌های جنوبی به‌ویژه هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در حالت آماده‌باش قرار داده است و از صبح جمعه تا لحظه تنظیم این گزارش، بارش‌ها بسیاری از شهرستان‌های این 2 استان را تحت تاثیر قرار داده و با توجه به موضوع یادشده، مسئولان مربوط به شهروندان به‌ویژه در مناطقی که شاهد شدت بارش‌ها هستیم، توصیه می‌کنند احتیاط لازم را مد نظر قرار دهند تا ناپایداری جوی در این استان‌ها آنها را غافلگیر نکند. 

آماده‌باش در هرمزگان
فریدون همتی، استاندار هرمزگان، نیز روز گذشته اعلام کرده بود با توجه به هشدار هواشناسی در زمینه رگبار شدید باران و تگرگ، تندباد شدید و مواج شدن دریا همه مرخصی‌های مدیران و مسئولان اداره‌ها و نهادهای زیرمجموعه دولت لغو می‌شود.
دبیر ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان با بیان این‌که ساکنان شهرستان‌های بندرعباس، میناب، سیریک و بخش‌هایی از بندرخمیر شاهد بیشترین میزان بارش‌ها طی بازه زمانی ۲ روز آینده خواهند بود، به همشهری می‌گوید: در حال حاضر و با تقویت سامانه بارشی در اقصی نقاط هرمزگان، شهرستان‌های واقع در مناطق شرقی، به‌ویژه میناب، با بارش شدید باران مواجه هستند. بارندگی‌ها بیشتر در مناطق مرکزی استان هرمزگان به‌ویژه شهر بندرعباس روی داده و این شهرستان و جزیره قشم بیشترین میزان بارندگی را داشته‌اند. 
رضا مدرس اضافه می‌کند: باید در مناطقی که دچار سیل و آب‌گرفتگی می‌شوند مسیرهای جایگزین برای مواقع ضروری برای عبور دادن ترافیک مشخص شود تا برای مردم مشکلی در ترددهای ضروری ایجاد نشود. 
وی اظهار می‌کند: احتمال طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی آب‌نماها و سیلاب وجود دارد. برای پیشگیری از بروز تلفات انسانی با راهور و دهیاران برای مسدود کردن آب‌نماها هماهنگی شده و از مردم تقاضا داریم تردد غیرضروری نداشته باشند.

سیلاب و آبگرفتگی در قشم
ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان در پی هشدار بارندگی و احتمال بارش باران قابل ملاحظه آماده‌باش صددرصدی اعلام کرده است و در حالی ‌که بیشتر نقاط استان هرمزگان از شامگاه پنج‌شنبه، آماج باران‌های موسمی بود، این بارندگی‌ها در قشم رکورد بارندگی کشور را شکست. 
معاونت عمرانی و مدیریت بحران منطقه آزاد قشم درباره بارندگی‌های روز گذشته در این جزیره به هشهری می‌گوید: با توجه به پیش‌بینی بارش‌ها، آمادگی کامل را برای مقابله با سیلاب‌ها و آب‌گرفتگی‌های احتمالی داشتیم و با وجود بارش شدید باران، مشکل خاصی در این زمینه به وجود نیامد.
محرم بهاروند می‌افزاید: روز گذشته 120 میلی‌متر بارش باران را در جزیره شاهد بودیم که معادل میانگین بارش سالانه ما بوده است. از ابتدای سال تاکنون هم 430 میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به میانگین سالانه افزایش چشمگیری داشته است. 
وی ادامه می‌دهد: آب‌گرفتگی‌هایی سطحی در نقاط مختلف جزیره وجود داشت که به سرعت رفع شد و مشکلی به وجود نیاورد. اکنون هم همه راه‌های مواصلاتی جزیره باز است و تردد در آنها جریان دارد. در روستاها نیز شرایط بحرانی وجود ندارد و آب‌گرفتگی‌ها سطحی بوده است.
علیرضا نصری، فرماندار قشم نیز از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل بارش شدید باران خبر می‌دهد و می گوید: تمامی مفاطع تحصیلی امروز شنبه ۲۱ دی تعطیل است. همچنین امتحانات دانشگاه های قشم به جز دانشگاه پیام نور لغو شد.

 وضعیت بارندگی‌ها در بندرعباس
در بندرعباس نیز به علت بارندگی روز گذشته و طغیان رودخانه شریفی محور جاسک - بشاگرد مسدود شده است.
فرماندار جاسک در این باره می‌گوید: شهروندان، در صورت امکان، تا پایان فعالیت سامانه بارشی از رفتن در محور یادشده خودداری کنند یا با اطلاع از مسیرها ادر صورت ضرورت حرکت کنند. محمد رادمهر در بازدید از شهر و راه‌های شهرستان می‌افزاید: راهداران و پیمانکاران برای راهنمایی افرادی که در مسیرها رفت وآمد دارند، مستقر هستند.

   آب‌گرفتگی معابر در حال رفع شدن است
سرپرست مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری بندرعباس از رفع آب‌گرفتگی‌های شهر با بهره‌گیری از ماشین‌ها و تجهیزات لازم خبر می‌دهد و می‌گوید: رسیدگی به مسائل و مشکلات پیش‌آمده ناشی از بارندگی روز گذشته و امروز با همه نیروهای کارگری و مدیریتی در حال انجام است. مظفر آرمیده، با اشاره به آخرین وضعیت شهر به دنبال بارندگی‌ها، می‌افزاید: با وجود بارندگی شدید، که همچنان ادامه دارد، مشکل چندانی در شهر نداریم. سرپرست مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری بندرعباس با بیان این‌که برخی از معابر دچار آب‌گرفتگی هستند، ادامه می‌دهد: تیم‌های مدیریت بحران شهرداری که از بامداد پنج‌شنبه در آماده‌باش هستند، رسیدگی به مشکلات را دنبال می‌کنند. آرمیده عنوان می‌کند: چند مورد شکستگی درخت نیز در شهر گزارش شده بود که از سوی تیم‌های فضای سبز رسیدگی و مشکل به وجود آمده رفع شده است. فاطمه رکن الدینی سخنگوی استانداری هرمزگان نیز از تعطیلی تمامی مدارس و دانشگاه های شهرستان بندرعباس به غیر از پایه دوازدهم در روز شنبه خبر می دهد.

 هشدار برای ترددهای دریایی
کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان هرمزگان درباره بارش باران در مناطق دریایی استان می‌گوید: در مناطق دریایی استان نیز وزش تندبادهای شدید جنوب شرقی را خواهیم داشت که سبب مواج شدن دریا خواهد شد و شرایط ترددهای دریایی ایمن نخواهد بود. مرضیه سی‌سی‌پور می‌افزاید: اکیدا توصیه می‌شود با توجه به شرایط جوی و دریایی خاص هرمزگان از رفتن به مناطق مرتفع، ترددهای غیر ضروری جاده‌ای خودداری شود.
وی اضافه می‌کند: این سامانه فعال بارشی تا شنبه در استان، به‌ویژه مناطق شرقی، فعال خواهد بود و سبب بارش‌های قابل ملاحظه خواهد شد.
 
آغاز بارش‌های سنگین از امروز در سیستان و بلوچستان
سامانه بارشی که از روز گذشته (جمعه) در سیستان و بلوچستان فعال شده، قوی‌ترین سامانه بارشی سال جاری محسوب می‌شود و ادامه آن تا روز یکشنبه منجر به تعطیلی مدارس 9 شهرستان خاش،‌چابهار، نیکشهر،‌فنوج،‌سرباز،‌دلگان،‌کنارک، مهرستان و قصرقند در روز شنبه‌ شده است.
دوست‌محمد کلیم، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان، در این باره می‌گوید: با توجه به شدت بارندگی‌ها، اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه هفته گذشته اخطاریه جوی صادر کرد و نسبت به وقوع بارش‌های شدید و خیلی شدید در استان هشدار دارد.
وی با بیان این‌که موج بارشی از روز جمعه وارد استان شده و بارش‌ها از برخی نقاط استان گزارش شده است، می‌افزاید: از صبح امروز( شنبه) تا صبح یک‌شنبه باران و رگبار فوق سنگین در استان رخ می‌دهد. بر این اساس، ارتفاع بارش‌های بین 50 تا 90 میلی متر و برخی نقاط بیش از 100 میلی‌متر برآورد می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: تمرکز و هسته بارش‌ها در مناطق مرکزی، غرب استان، جنوب و سواحل است، اما این بدان معنی نیست که سایر نقاط استان بارندگی ندارند. در واقع این سامانه بارش‌های فراگیر و قابل توجهی برای اکثر نقاط استان به همراه خواهد داشت.
عباس‌علی ارجمندی، مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، نیز درباره بارش‌های امروز و فردا در این استان به همشهری می‌گوید: رگبار فوق سنگین باران، رعد و برق همراه با وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ، از مهم‌ترین پیامدهای این سامانه بارشی است که منجر به طغیان رودخانه‌های محلی، آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، بالاآمدن سطح آب سدها، برخورد صاعقه، مه‌گرفتگی و کاهش دید می‌شود. مه‌گرفتگی و کاهش شدید دید افقی در محورهای کوهستانی و لغزندگی برخی محورهای مناطق کوهستانی و سردسیر استان در روزهای آینده نیز محتمل است.
وی می‌افزاید: بیشترین بارش را در حوزه ایرانشهر، بزمان و دلگان، چابهار نیک‌شهر و کنارک خواهیم داشت. مسیرها نیز تاکنون مسدود نشده است. پایان بارش‌ها، بر اساس اخطاریه هواشناسی، صبح یک‌شنبه خواهد بود. به شهروندان توصیه می‌کنیم با توجه به شرایط جوی پیش رو در استان، نکات ایمنی را رعایت و تا حد امکان از رفت وآمدهای غیرضروری خودداری کنند.

   آخرین وضعیت جاده‌های مسدودشده در هرمزگان

کارشناس مدیریت بحران استانداری هرمزگان می‌گوید: جاده رویدر به بندرخمیر و راه‌های روستایی بخش فین و تخت بندرعباس هم به علت طغیان رودخانه‌های فصلی بسته شده است. بابری می‌افزاید: راه‌های روستایی بخش سندرک و جاده چارک به بندرلنگه نیز بسته است. با توجه به هشدارهای هواشناسی، شهروندان تا پایان فعالیت این سامانه از رفت و آمدهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت نیاز با آگاهی از مسیرها از طریق راهداران و پلیس راه‌ها حرکت کنند. همچنین بر اثر بارندگی روز گذشته آب‌نمای رودخانه مهران در روستای کنخ طغیان کرده و بزرگراه بندرخمیر به بندرلنگه مسدود شده است. مسیر جایگزین بندرخمیر، دژگان، سایه‌خوش، بندرلنگه است. همچنین محور سوزا - زیرانگ به علت طغیان آب تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

   بنادر مسافری هرمزگان تعطیل شد

 به علت وزش باد شدید و مواج شدن دریا بنادر مسافری هرمزگان نیز تعطیل است. مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام این خبر می‌گوید: اسکله‌های شهید حقانی، قشم، هرمز و لارک تعطیل است. الله مراد عفیفی‌پور اظهار می‌کند: بندر چارک به کیش نیز به علت مواج شدن دریا تعطیل است. بندر پهل باز است و هموطنان می‌توانند از این اسلکه رفت و آمد کنند.

با توجه به شدت بارندگی‌ها، اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه هفته گذشته اخطاریه جوی صادر کرد و نسبت به وقوع بارش‌های شدید و خیلی شدید در استان هشدار دارد

این خبر را به اشتراک بگذارید