• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
سه شنبه 17 دی 1398
کد مطلب : 92207
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYQpp
+
-

رستاخیز

پیکر پاک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان وفادار او با بدرقه تاریخی مردم تهران راهی شد - رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران بر پیکر عالیقدر شهدای مقاومت نماز اقامه کردند - حاشیه نگاری‌های خبرنگاران همشهری از سنگ تمام مردم تهران برای شهدای مقاومت

رستاخیز

کاروان فرمانده شهدای مدافع حرم و همراهانش روز دوشنبه موج عزاداران تهرانی را به حرکت درآورد. میلیون‌ها تهرانی صبح سرد زمستانی 16دی‌ماه برای قدردانی از شهید سپهبد قاسم سلیمانی و 5تن دیگر از شهدای مدافع حرم به خیابان‌ها آمدند. مترو، اتوبوس، خودروی سواری و موتور هرگز کفاف جمعیت حاضر در مسافت 10کیلومتری میدان امام حسین‌ تا میدان آزادی تهران را نمی‌داد. خیل عظیم‌تر پیاده‌ها از کوچه پس‌کوچه‌ها و معابر منتهی به خیابان‌های انقلاب و آزادی تهران به دریای جمعیت اضافه می‌شدند و تراکم آنها توقف مطلق حرکت عزاداران را در جای جای مسیر تشییع ایجاد می‌کرد. مرد و زن، کودک، پیر و جوان بی‌محابا به سیل جمعیت می‌زدند و هوادار و مراقب هم در مسیر راهپیمایی بودند. فراوانی حضور بیشتر زنان در بخش‌هایی از راهپیمایی به چشم حاضران می‌آمد و تحسین راهپیمایان را برمی‌انگیخت. جمعیت حاضر یک صدا داشتند و با هر سلیقه فکری و تنوع فرهنگی سوگوار شهادت سرباز میهن و فرمانده شجاع مبارزه با داعش بودند. پاسداری از منافع ملی و قدردانی از حافظان آن حلقه وصل جمعیت میلیونی حاضر در میدان بود و ندای وحدت از آن بیرون می‌آمد.



پیکر سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و همرزمان شهیدش به‌دنبال استقبال بسیار گسترده مردم شهرهای اهواز و مشهد، دیرتر از موعد به تهران رسید و در نخستین دقایق بامداد روز دوشنبه وارد پایگاه هوایی قدر نیروی هوافضای سپاه شد. مردم تهران نیز با پیش‌بینی چنین شرایطی، حداقل 2ساعت مانده به شروع رسمی مراسم تشییع خودشان را به دانشگاه تهران رسانده بودند. با این حال، خیل عظیم جمعیت در راه مانده باعث شد تا نماز پیکر شهدا با یک ساعت و نیم تأخیر خوانده شود. جمعیت حاضر در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران ساعت 9ونیم صبح نماز پیکرهای شهدا را به امامت رهبر معظم انقلاب به‌جا آوردند. سران 3قوه و مسئولان لشکری و کشوری در صف نخست این مراسم حضور پیدا کرده بودند.

زینب سلیمانی، دختر فرمانده شهید سپاه قدس در سخنانی قبل از نماز با بیان اینکه اسم حاج‌قاسم سلیمانی آشیانه صهیونیسم و تکفیر و نظام سلطه را هم اینک نیز می‌لرزاند، گفت: آمریکا و صهیونیسم بدانند شهادت پدرم موجب بیداری بیشتر انسان‌ها در جبهه مقاومت می‌شود و خانه‌های عنکبوتی آنها را فرو خواهد ریخت. دیروز جهانیان استقبال گرم مردم عراق و ایران در تشییع حاج‌قاسم و ابومهدی را مشاهده کردند و خواهند دید حضور ملت عاشورایی ایران پیام خود را به کل دنیا خواهد رساند. کاروان حامل پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، شهید حسین پورجعفری، شهید هادی طارمی، شهید شهرود مظفری‌نیا و شهید وحید زمانیان حدود ساعت 10صبح به کندی راه خود را از میان جمعیت باز کرد و راهی میدان آزادی تهران شد. تابوت پیچیده‌شده در پرچم شهدا یک نشان متفاوت در خود داشت. شهید ابومهدی المهندس، فرمانده شهید حشدالشعبی اگرچه با پرچم عراق میهمان مشایعت مردم شده بود، ولی غریبه جمع نبود. او به همراه شهید سپهبد قاسم سلیمانی در مبارزه مشترک با داعش آرزوی وحدت کشورهای همسایه را رقم زده بودند. جسم و جان شهید ابومهدی المهندس در معنا و واقع با خون شهدای ایران در هم آمیخته شده بود و مفتخر به مشایعت مردم ایران هم شد تا پس از آزمایش DNA در عراق آرام گیرد. پیکر فرمانده حشدالشعبی عراق امروز در شهر بندری بصره در جنوب عراق و زادگاه این شهید تشییع می‌شود. فاصله 5کیلومتری مسیر تشییع از میدان انقلاب تا آزادی تهران با طواف گروه‌های سینه‌زنی و توسل‌های مردمی حول خودروی حامل شهدا 5ساعت به طول انجامید و ساعت 3ونیم عصر به آزادی رسید. با پایان مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در تهران، پیکر این شهید مقاومت غروب دیروز برای تشییع در جمع دوستدارانش به قم منتقل شد. مراسم استقبال و بدرقه پیکر سردار سلیمانی و همراهانش از حرم مطهر حضرت معصومه(س) به سمت بلوار پیامبر اعظم(ص) و مسجد جمکران برگزار شد. شب‌هنگام پیکر شهید سلیمانی به همراه سایر شهدا عازم موطن خود کرمان شد. 

بازتاب تشییع

 خبرنگار «المیادین» در واکنش به سخنرانی «زینب سلیمانی» دختر سردار به همراه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نوشت: سخنرانی این دو نفر در مراسم امروز دلالت‌های بسیار بزرگی داشت. این شبکه لبنانی در ادامه گزارش داد: هنیه در مراسم دیروز تأکید کرد که محور مقاومت قوی باقی خواهد ماند و قوی‌تر خواهد شد. سخنرانی دختر شهید سلیمانی هم تأکید کرد که انتقام خون شهدا به ناچار گرفته خواهد شد. المیادین سپس اعلام کرد: پرچم‌های سرخ در مراسم تشییع تأکید کرد که انتقام این شهدا در نهایت گرفته می‌شود.
 خبرنگار نیویورک‌تایمز با انتشار تصاویری از راهپیمایی مردم نوشت: من همیشه راهپیمایی‌های چند هزار نفره در ایران را شاهد بوده‌ام‌ و آنها را پوشش خبری داده‌ام. زمانی که جمعیت زیادی حضور دارند اما هیچگاه اینگونه نبوده است. اکنون میلیونی آمده‌اند. آنها همه به میل خود آمده‌اند. به گزارش ایسنا، این خبرنگار همچنین نوشته است: مراسم تشییع ژنرال سلیمانی در حالی در تهران برگزار شده است که دریایی بیکران از مردم از ساعت 6 صبح به محل آمده‌اند. در طول 25سال فعالیت در ایران تاکنون چنین چیزی ندیده‌ام.
 خبرنگار المانیتور با اشاره به مراسم تشییع شهید سلیمانی در توییتر خود نوشت: من تاکنون چنین چیزی در ایران ندیده‌ام. حتی مراسم‌های مذهبی اینگونه (مردم) را جمع نمی‌کند که قاسم سلیمانی کرده است. 
 خبرنگار فرانس 24گفت: سردار سلیمانی برای بسیاری از مردم ایران یک قهرمان تلقی می‌شود و آنها واقعاً او را دوست داشتند. این شبکه نوشت: تهران دوشنبه در مراسم عزاداری و تشییع سردار قاسم سلیمانی سیاهپوش است.
 شبکه خبری الجزیره انگلیسی در گزارشی مفصل از تشییع پیکر سردار سلیمانی از ایشان به‌عنوان قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران یاد کرد و نوشت: جمعیت با در دست داشتن عکس این ژنرال مورد احترام در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران تجمع کردند. این شبکه بخش‌هایی از صحبت‌های دختر سپهبد قاسم سلیمانی را منتشر کرد و نوشت: خانواده‌های سربازان آمریکایی باید روزهای خود را در انتظار شنیدن خبر مرگ فرزندانشان سپری کنند.

حاشیه یک
ایستگاه‌های شلوغ مترو

 چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب یک ساعت قبل از شروع مراسم مملو از جمعیت شده بود و انتظامات مسیر از مردم می‌خواستند در خیابان‌های فرعی حضور پیدا کنند. ساعت 6صبح 2ساعت مانده به شروع مراسم جمع کثیری از مردم زمانی که پیکر شهدا برای تشییع به دانشگاه تهران رسید حضور داشتند.
 ایستگاه‌های متروی چهارراه ولیعصر، میدان ولیعصر، میدان انقلاب و دروازه دولت به فاصله کوتاهی پس از شروع راهپیمایی دچار ازدحام و توقف مطلق شدند. آرامش و صبر راهپیمایان مثال‌زدنی بود. قطارها مسافران را وقتی ایستگاه‌ها خالی می‌شدند پیاده می‌کردند. راهپیمایان نیز از فرصت استفاده می‌کردند و در همان ایستگاه‌ها شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می‌دادند تا به فضای بیرون برسند.
 راهپیمایی 16دی‌ماه برخلاف عمده راهپیمایی‌های عمومی سال‌های اخیر، خالی از هرگونه شعارهای تفرقه‌انگیز بود. همه گروه‌های سیاسی حاضر در راهپیمایی شعارهای مشترکی حول محکومیت عملیات تروریستی آمریکا و ضرورت تداوم مقاومت سرمی‌دادند.
 مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات، لطف‌الله میثمی و سعید شریعتی ازجمله چهره‌های اصلاح‌طلبی بودند که در مراسم تشییع سپهبد قاسم سلیمانی حضور پیدا کرده بودند.
 سخنگوی دولت اصلاحات در انتشار عکس حضور خود در مراسم تشییع با واکنش یکی از کاربران اپوزیسیون توییتری مواجه شده بود که: «مگر نه اینکه همین سپاه انداختت زندان؟» رمضان‌زاده در جواب نوشته بود: «اختلاف ما و سپاه مسئله داخلی کشور است و ربطی به آمریکای تروریست یا هر خارجی دیگری ندارد.»

حاشیه دو
فرهنگ شهادت را می‌توان بمباران کرد؟


  حد فاصل میدان آزادی تا میدان فردوسی دیروز شاید مهم‌ترین نقطه فرهنگی ایران بود؛ جایی که مردم به خونخواهی سردار قاسم سلیمانی علم انتقام برداشتند؛ بسم‌الله قاصم‌الجبارین؛ مردم فریاد حیدرحیدر سر دادند و نشان دادند برای انتقام سردار آماده سر دادن هستند؛ آنچه قاتلان سردار سلیمانی درک نکردند، فرهنگ شهادت ایرانی بود. فرهنگ شهادت را می‌توان بمباران کرد؟
 از ساعت 6صبح سیل جمعیت بود که به سمت دانشگاه تهران محل اقامه نماز و نقطه شروع تشییع پیکر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت حرکت می‌کرد. برآورد تعداد جمعیت محال بود، جمعیت در بخشی از نقاط به‌خاطر ازدحام بیش از اندازه متوقف مانده بود. ایران دیروز در میدان انقلاب جمع شده بود.
 برخی خانواده‌ها با فرزندان خردسالشان در مراسم تشییع حاضر شده بودند. این احتمالا به تأسی از یک پویش مردمی بود که در 2روز گذشته راه افتاده بود؛ پویش مردمی #فرزندان_سلیمانی
 از میدان توحید تا میدان انقلاب چیزی در حدود 20دقیقه پیاده‌روی است؛ در خیابان ستارخان و کوچه پس‌کوچه‌های این خیابان که یکی از خیابان‌های منشعب از میدان توحید است، به‌سختی جای پارک برای وسایل شخصی پیدا می‌شد. مردمی که برای تشییع آمده بودند وسایل نقلیه خود را در دو طرف خیابان پارک کرده بودند.
 مراسم طبق اعلام قرار بود ساعت8 شروع شود. حدود ساعت5/9 صبح بعد از سخنرانی زینب‌گونه زینب سلیمانی، دختر سردار و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و اقامه نماز از سوی رهبر معظم انقلاب، من از سیل جمعیت جدا شدم، از ابتدای خیابان کارگر شمالی به سمت بلوار کشاورز حرکت کردم؛ همچنان رودهای جمعیت بود که از کوچه پس‌کوچه‌ها به این سیل می‌پیوست، این رستاخیز عظیم تهران بود.

عبارات اختصاصی برای سردار سلیمانی

رهبر انقلاب در نماز شهید سلیمانی صفت «غوطه‌ور در خون» را برای این سردار شهید به‌کار بردند. براساس نوشته برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی عباراتی که رهبری در نماز میت حاج قاسم سلیمانی خواندند، عباراتی بود که در تاریخ نقل است رسول اکرم(ص) بر پیکر شهدای بدر خوانده بودند. به گزارش مهر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز  در نماز برای شهید قاسم سلیمانی عبارات اختصاصی را قرائت کردند. رهبر معظم انقلاب در این نماز عبارت «اللهم أدخلهم برحمتک برضوانک، فإنک توفیتهم متلطخین بدمائهم فی سبیل رضاک مستشهدین بین أیدیهم، مخلصین فی ذلک لوجهک الکریم؛ پروردگارا به رحمتت ایشان را به بهشت داخل کن، تو جان آنها را درحالی‌که در راه رضای تو غوطه‌ور در خون‌شان شده و به شهادت رسیده و با اخلاص رو به سوی تو بودند، گرفتی» را قرائت کردند.


کنایه ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری خطاب به ترامپ نوشت: آیا در عمر خود چنین دریایی از انسان‌ها را دیده‌ای؟ آیا هنوز می‌خواهید به مشورت‌های دلقک‌هایی که به شما درباره منطقه ما مشورت می‌دهند گوش کنی؟ هنوز تصور می‌کنی می‌توانید اراده این ملت بزرگ و مردمش را بشکنید؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :