• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 20 اسفند 1396
کد مطلب : 9218
+
-

ممنوعیت افزایش قیمت فولاد تا پایان خرداد۹۷

وزارت صنعت پس از آنکه اتاق تهران و تشکل‌های بخش خصوصی به‌ویژه بنگاه‌های پایین‌دستی مصرف‌کننده فولاد، به نحوه قیمت‌گذاری وعرضه آن اعتراض کردند، ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت فولاد را تا آخرخرداد سال آینده اعلام کرد.


به گزارش همشهری، اختلاف بر سر نحوه عرضه فولاد و فرایند قیمت‌گذاری آن در بورس کالا، باعث‌اختلاف‌ نظرهای فراوانی بین تولیدکنندگان فولاد خام و تولیدکنندگان محصولات فولادی از قبیل لوله و پروفیل، لوازم خانگی، خودرو و... که خریداران و مصرف‌کنندگان ورق‌های فولادی هستند، شده است.


تولیدکنندگان محصولات فولادی که در زنجیره پایین‌دستی صنعت فولاد قرار می‌گیرند، همواره به تعیین یکجانبه قیمت و میزان عرضه توسط تولیدکنندگان فولاد که عمدتا دولتی و شبه‌دولتی هستند، انتقاد داشتند. آنها معتقدند که فولادسازان به بازارهای صادراتی بیش از تامین تقاضای داخل توجه دارند و حاضرند با قیمتی حتی پایین‌تر محصول خود را صادر کنند. این در حالی است که تعرفه واردات فولاد نیز از دید آنها بالاست و تولیدکنندگان پایین‌دستی نمی‌توانند در رقابت با فولادسازان از فولاد وارداتی بهره ببرند. افزایش انتقادها باعث نامه‌نگاری اتاق تهران با رئیس‌جمهور و انتقاد از افزایش قیمت فولاد در صنایع بالادستی به‌دلیل انحصاری بودن عرضه‌کنندگان شده و مسعود خوانساری در نامه‌ای به رئیس‌جمهور فاش کرده که متأسفانه صنعت فولاد کشور که عموما از واحدهای دولتی یا متعلق به نهادهای عمومی تشکیل شده است، مبادرت به افزایش نرخ فولاد تا میزان ۲۰ درصد در خلال دوره زمانی ۲‌ماه گذشته کرده و این در حالی است که اصولا کلیه نهاد‌های تولید فولاد در ایران مبنایی داخلی داشته و فارغ از وابستگی به نرخ ارز است.


محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم در نامه‌ای به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا «درخواست افزایش عرضه فولاد در بورس کالا توسط صنعت فولاد کشور جهت کاهش نرخ آن به دوره زمانی پیش از بروز نوسانات ارزی» بررسی و نتیجه به رئیس‌جمهور نیز منعکس شود. تازه‌ترین خبر اینکه ممنوعیت افزایش قیمت فولاد در بورس کالا تا پایان خرداد‌ماه ۱۳۹۷ از سوی حسن سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و مقرر شده تا فولادسازان و تولیدکنندگان محصولات فولادی نظرات خود را در مورد قیمت‌گذاری و شیوه عرضه فولاد در بورس کالا، ظرف یک هفته در قالبی منسجم به معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس کنند. براساس اعلام اتاق تهران با تصمیم معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت علاوه بر فولاد، تولیدکنندگان دیگر فلزات اساسی مانند آلومینیوم و کاتد مس نیز موظف به افزایش عرضه، صرفا از طریق بورس کالا و سامانه بهین‌یاب هستند و هرگونه عرضه این فلزات خارج از بورس کالا یا با قیمت بالاتر ممنوع و مشمول پیگیری وزارتخانه است.


در 2هفته اخیر فعالان صنایع پایین دست پتروشیمی نیز نسبت به افزایش قیمت مواد اولیه ابراز نگرانی کرده و هشدار داده بودند خطر تعطیلی، بسیاری از بنگاه‌های صنعتی کشور را تهدید می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید