• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 20 اسفند 1396
کد مطلب : 9209
+
-

روزهای سخت 3 وزیر

استیضاح ربیعی، آخوندی و حجتی سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود

نمایندگان هفته جاری طرح‌های استیضاح علی ربیعی، عباس آخوندی و محمود حجتی را بررسی می‌کنند و صلاحیت آنها  را برای سکانداری وزارتخانه‌های کار، راه و کشاورزی بازهم به رأی می‌گذارند.  بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه و از امضا‌کنندگان طرح‌های استیضاح وزیر کارو راه خبرداده است که مجلس سه‌شنبه در دو نوبت صبح وعصر جلسه علنی خواهد داشت و در نوبت صبح استیضاح علی ربیعی و در نوبت بعد از ظهر استیضاح عباس آخوندی را در دستور کار دارد. بررسی استیضاح محمود حجتی در دستور کار جلسه علنی چهارشنبه مجلس قرار دارد. نکته قابل تأمل در به جریان افتادن استیضاح‌های مذکور این است که 3وزیر مذکور در دولت یازدهم باهمین عناوین برسر کاربودند و کمتر از 6‌ماه گذشته با رأی اعتماد مجدد نمایندگان حضورشان را در وزارت‌های مذکور در دولت دوازدهم تمدید کردند. حالا اما در روزهایی که عمر سال96به شماره افتاده و حجم کارهای دولت و وزارتخانه‌ها به چند برابر رسیده است، منتقدان در بهارستان به میدان آمده‌اند و در انتقاد به کاستی‌های موجود طرح استیضاح آنها را به جریان انداخته‌اند.

انتقادات مجلس چیست؟

در مورد حجتی وزیر جهادکشاورزی که 29مرداد‌ماه گذشته با رأی ناپلئونی از مجلس بر مسند وزارت کشاورزی نشست استیضاح‌کنندگان وزیر جهادکشاورزی تعلل و تعویق در پرداخت خسارت به کشاورزان و باغداران آسیب دیده در حوادث طبیعی، سختگیری بیش از حد به دیم کاران، عدم‌داشتن نسخه مناسب برای حل مسائل مربوط به آب و کهولت سن وزیر و معاونانش را مهم‌ترین دلایل در لزوم برکناری او می‌دانند. حجتی نخستین وزیر کابینه دوازدهم بود که طرح استیضاحش به امضای نمایندگان رسید؛ طرحی که در مهرماه سال‌جاری در 15محور به امضای 50نماینده رسید اما به‌دلیل رایزنی‌ها و لابی‌های معاونان وزیر با مجلس تعداد امضاهای آن به یک پنجم طرح اولیه رسید و اعلام وصولش بارها به تعویق افتاد. انتقاد مجلس به علی ربیعی هم متعدد است. به زعم استیضاح‌کنندگانش ناتوانی در زمینه بحث بحران‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور(هواپیمای اخیری که سقوط کرد، وابسته به شرکت آسمان و وزارت رفاه بود)، بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه ذیربط و همچنین عدم‌پاسخگویی به وکلای ملت مهم‌ترین کاستی‌های او در مقام وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
نبود مدیریت حمل‌ونقل هوایی، نبود نظارت کافی در حوزه‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی، ریخت‌‌وپاش‌ها و بی‌برنامگی‌ها در وزارتخانه راه و شهر‌سازی‌ هم ازجمله بهانه‌های استیضاح آخوندی و زیر راه و شهر‌سازی‌ است که به‌شدت مورد توجه مخالفان او در بهارستان است.
به‌رغم همه انتقادات مجلس به ربیعی، ‌حجتی و آخوندی به جریان‌افتادن 3 استیضاح در یک هفته به 2 دلیل عجیب و غیرمدبرانه جلوه می‌کند؛ یکی اینکه زمان زیادی برای قضاوت درباره روند مدیریتی آنها در کابینه دوازدهم سپری نشده است. همچنین مطرح شدن3 استیضاح در هفته پایانی سال نیز دلیل دیگری است که سبب می‌شود به جریان افتادن طرح استیضاح حجتی، ربیعی و آخوندی مدبرانه جلوه نکند چرا که رها شدن سکان مدیریتی وزارتخانه‌های مذکور آن‌هم در ایام تعطیلات قطعا مشکل ساز و چالش‌آفرین خواهد شد.

دلایل استیضاح را باور کنیم؟

مرتضی افقه، اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد چمران اهواز گفت: جمعی از نمایندگان تصمیم گرفته اند در روزهای پایانی سال وزیر رفاه را استیضاح کنند. ساده‌اندیشانه است که باور کنیم دلایل استیضاح صرفاً همان است که گفته شده است، چرا که همین نمایندگان7 ماه پیش به ربیعی رای اعتماد دادند و بعید است از نمایندگان که در فرصتی این چنین کوتاه انتظار برآورده شدن موارد استیضاح را داشته باشند. او در گفت وگو با خبرآنلاین افزود:در واقع، اگر این موارد در زمان رای اعتماد هم وجود داشته و با این وصف، به ایشان رای اعتماد داده شده که باید خود نمایندگان مورد استیضاح قرار گیرند چرا که قصد دارند در حساس ترین زمان و شرایط، مدیریت وزارتخانه ای کلیدی را بعد از7ماه دچار بی ثباتی مدیریتی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید