سازمان محیطزیست با انجمن موتورسیکلتسازان تفاهمنامه امضا کرد
آغاز اسقاط ۱۴۰هزار موتورسیکلت فرسوده
سیدمحمد فخار _ خبرنگار
تفاهمنامه اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده منعقد شد. در این تفاهمنامه، ستاد مدیریت حملونقل و سوخت، انجمن موتورسیکلتسازان و انجمن اسقاط با سازمان محیطزیست برای اسقاط این وسایل آلاینده همراه شدند.
به گزارش همشهری، سیدمحمدمهدی میرزایی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با بیان اینکه یکی از مهمترین احکام مربوط به آلودگی هوا، اسقاط موتورسیکلتهای کاربراتوری فرسوده است که در ماده ۲ قانون هوای پاک به آن اشاره شده است، گفت: در این مصوبه تولیدکنندگان موتورسیکلت موظف هستند به ازای تولید هر موتورسیکلت بنزینی، یک موتورسیکلت فرسوده را از رده خارج کنند. وی تصریح کرد: این مصوبه تا امروز اجرایی نشده است که دلیل آن نبود زیرساخت مناسب و همکاری بینبخشی نهادهای مربوطه است. اجرای این حکم قانونی توسط هیأت وزیران بهمدت یک سال به تعویق افتاد و در این مدت فرصتی به طرفهای مربوطه در اجرا داده شد تا مقدمات فرایند اسقاط موتورسیکلتها را فراهم کنند. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: تلاشها و پیگیریهای مستمر ما در سازمان حفاظت محیطزیست در این زمینه به ثمر نشست؛ بهطوری که با همکاری ستاد مدیریت حملونقل و سوخت و با خواست و نظر مثبت و همت انجمن موتورسیکلتسازان و همراهی انجمن اسقاط تفاهمنامهای در این خصوص منعقد شد. به این منظور جلسه نهایی برای بررسی چگونگی همکاری مسئولان ذیربط و نحوه تامین برگه گواهی اسقاط برای شمارهگذاری موتورسیکلتها در کارخانجات تشکیل شد و پس از بحث و بررسیهای کارشناسی و مفصل همهجانبه درنهایت قرارداد همکاری بین انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده و انجمن صنعت موتورسیکلت ایران برای تامین ۱۴۰هزار برگه اسقاط موتورسیکلت توسط انجمن صنفی مراکز اسقاط برای انجمن صنعت موتورسیکلت منعقد شد. در این جلسه مقرر شد هر دو انجمن براساس مفاد ذکر شده در قرارداد نسبت به اجرای طرح اسقاط با یکدیگر همکاری کنند و براساس قرارداد منعقد شده، نسبت به ارائه تعداد ۱۴۰ هزار گواهی اسقاط از طریق سامانه ستاد سوخت و در صفحه تولیدکنندگان موتورسیکلت اقدام شود. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: براساس این تفاهمنامه مراکز اسقاط موظف هستند تا 27بهمنماه 98حدود ۴۰هزار گواهی اسقاط موتورسیکلت برای موتورسیکلتسازان فراهم کنند و در این شرایط زمینه اجرای فرایند اسقاط به ازای تولید موتورسیکلتهای بنزینی فراهم خواهد شد و دیگر نیازی به تعویق مجدد حکم دولت وجود ندارد. براساس این تفاهمنامه مراکز اسقاط موظف هستند که از اوایل سال آینده صرفاً نسبت به اسقاط موتورسیکلت اقدام و از صدور گواهیهای معادل برای موتورسیکلتها خودداری کنند. همچنین تمامی مراکز اسقاط و تولیدکنندگان موتورسیکلت تحت پوشش انجمنهای مرتبط موظف هستند در چارچوب این تفاهمنامه فعالیتهای اسقاط را انجام دهند و مسئولیت حسن انجام آن برعهده انجمنهای مربوطه است. گزارشهای متعدد از سهم بالای موتورسیکلتهای فرسوده در آلودگی هوای کلانشهرها موجود است. بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از این موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری است که هرکدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو۴ آلاینده منتشر میکنند؛ بنابراین انتظار میرود اسقاط این موتورسیکلتها تأثیر مثبتی بر بهبود کیفیت هوای کلانشهرها داشته باشد.