• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 15 دی 1398
کد مطلب : 92022
+
-

تمجید ظریف از دیپلماسی سردار سلیمانی

تمجید ظریف از دیپلماسی سردار سلیمانی

وزیر امور خارجه با اشاره به همراهی سردار سلیمانی با دستگاه دیپلماسی، او را یک دیپلمات برشمرد که در نزدیک کردن دیدگاه‌ها تبحر داشته است.
محمدجواد ظریف در مصاحبه با صداوسیما با بیان اینکه آمریکایی‌ها در ترور سرلشکر قاسم سلیمانی خطای محاسباتی کردند، اظهار کرد: این خطای محاسباتی بیشتر ناشی از مشورت‌های نادرست با برخی از سران مرتجع منطقه و صهیونیست‌هاست. آنهایی که سیاست تروریست‌پروری آنها عموما با هوشیاری و درایت سردار قاسم سلیمانی خنثی شده است و آنها بابت این موضوع کینه عمیقی از این سردار بزرگ دارند.
ظریف در مورد فعالیت‌های سردار قاسم سلیمانی در عرصه دیپلماسی و در پاسخ به مجری این برنامه مبنی بر اینکه گفته می‌شود سردار سلیمانی یک دیپلمات باهوش بود، گفت: حتما همینطور است. کارهایی که ایشان برای نزدیک کردن دیدگاه‌های مختلف داشتند بی‌نظیر بود. او در این ارتباط توضیح داد: روابط ما با گروه‌های جهادی و مقاومت روابطی برادرانه و اقناعی است و حاج قاسم سلیمانی می‌توانستند با یک دیپلماسی برجسته در بزنگاه‌های حساس با گروه‌های مختلف صحبت کنند و نظرات را با یکدیگر نزدیک کنند.
وی با بیان اینکه در جلسات با ایشان در ارتباط با چگونگی تعامل با همسایگان و کشورهای بزرگ صحبت می‌کردیم و ایشان دارای تفکری دیپلماتیک بودند، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان این بود که بسیار منظم و دقیق بودند.
وزیر خارجه در رابطه با نقش سردار سلیمانی در متقاعد کردن روس‌ها برای حضور در سوریه گفت: روس‌ها به‌خاطر منافع خود در سوریه هستند. البته دیپلماسی ایشان در مورد روسیه نیز موفق بود، همکاری تنگاتنگی با سردار در این زمینه داشتیم و من بسیاری از مواقع که به مسکو می‌خواستم بروم با ایشان هماهنگی و مشورت می‌کردم. حتی در مذاکرات حامیان سوریه که در ژنو، بروکسل و یا آستانه برگزار شده بود با ایشان در مورد این مذاکرات مشورت‌های تنگاتنگ داشتیم.
وزیر خارجه ادامه داد: البته دیدار سردار سلیمانی با آقای پوتین بسیار مؤثر بود. در مورد حضور جدی روسیه در سوریه و نتایجی که در این ارتباط مشاهده شد گفته شده است در جریان سفر سردار سلیمانی به مسکو بین پوتین رئیس‌جمهور روسیه و سردار سلیمانی 140دقیقه گفت‌وگو در جریان بوده که در نوع خود حائز اهمیت ارزیابی می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید