• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 14 دی 1398
کد مطلب : 92008
+
-

سومین بحران شطرنج در یک‌ماه

میترا حجازی‌پور پس از کشف حجاب در مسابقات قهرمانی جهان شطرنج، از تیم ملی ایران اخراج شد. حجازی‌پور استاد بزرگ شطرنج زنان ایران است که از نونهالی عضو تیم ایران بود و 2نایب‌قهرمانی در دوره نونهالان، مدال نقره جوانان جهان و قهرمانی بزرگسالان آسیا را دارد.
در مسابقات سریع و برق‌آسای جهان که در مسکو برگزار می‌شود، حجازی‌پور بدون پوشش اسلامی سر میز مسابقات حاضر شد. واکنش مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج ایران به این اتفاق، اخراج حجازی‌پور از تیم ملی بود. پهلوان‌زاده مدعی شده است که حجازی‌پور از طرف فدراسیون ایران به این مسابقات اعزام نشده بود: «ما برای حجازی‌پور معرفی‌نامه کشور ایران را صادر نکرده بودیم. او به‌صورت آزاد در این مسابقات شرکت کرد.» 
حجازی‌پور برای تحصیل به فرانسه رفته است و به گفته پهلوان‌زاده مدتی است که در مسابقات داخلی ایران شرکت نمی‌کند. او به تسنیم گفته است: «در این مسابقات فدراسیون ایران فقط برای آتوسا پورکاشیان و سارا خادم‌الشریعه به فیده معرفی‌نامه ارسال کرد و فقط همین 2نفر نمایندگان کشورمان بودند.» 
پهلوان‌زاده مدعی است حجازی‌پور نماینده ایران در این مسابقات نیست اما خبرهایی که روزهای قبل منتشر شده این ادعا را رد می‌کند. سایت فدراسیون شطرنج خبر نهایی از نتایج مسابقات مسکو دارد و اشاره‌ای به نتایجی که حجازی‌پور در این مسابقات گرفته، نشده است. اما در خبری که ایسنا روز هفتم دی به نقل از روابط عمومی فدراسیون شطرنج منتشر کرده، حجازی‌پور نماینده ایران معرفی شده است: «میترا حجازی‌پور، دیگر نماینده شطرنج ایران در روز دوم این مسابقات نتیجه درخشان‌تری نسبت به دیگر نمایندگان ایران کسب کرد. حجازی‌پور در 3 بازی خود مقابل حریفان به برتری رسید و تنها شکست او برابر حریف آمریکایی‌اش بود.» 
پهلوان‌زاده می‌گوید پیگیر شده تا فیده نام حجازی‌پور را از لیست تیم ملی ایران پاک کند: «ما زمانی که متوجه بدون حجاب بودن حجازی‌پور شدیم، به سرعت اعتراض خود را به فدراسیون جهانی شطرنج اعلام کردیم اما به‌دلیل تعطیلات کریسمس، ترتیب اثر داده نشد و به همین دلیل هم این شطرنج‌باز با پرچم ایران حضور داشت.»
این نخستین‌بار نیست که شطرنج‌بازی از ایران در میدان بین‌المللی کشف حجاب می‌کند. درسا درخشانی هم سال2017 در مسابقات جبل‌الطارق کشف حجاب کرد.
گفته می‌شود حجازی‌پور چندی پیش هم در صفحه اینستاگرامش عکسی بدون حجاب منتشر کرده بود اما بعد از انتقاد فدراسیون این عکس را حذف کرد. حجازی‌پور در 18سال گذشته عضو تیم ملی ایران بوده است.
در مسابقات قهرمانی جهان روسیه، فقط تیم زنان ایران شرکت کرده بود. شورای برون مرزی که پیش‌بینی می‌کرد نمایندگانی از رژیم صهیونیستی در این مسابقات حضور داشته باشند، صلاح ‌دید تیم مردان به مسکو اعزام نشوند. این تصمیم پس از آن بود که محمد امین طباطبایی و پرهام مقصودلو، در یک تورنمنت بین‌المللی در اسپانیا با حریفی از رژیم صهیونیستی مسابقه دادند.
علیرضا فیروزجا، دیگر ستاره شطرنج ایران، در اعتراض به اعزام نشدن تیم، با پرچم فیده در مسابقه‌های روسیه شرکت کرد. او در شطرنج سریع نایب قهرمان شد و در برق آسیا ششم. فیروزجا که از او به‌عنوان نابغه شطرنج جهان نام می‌برند، اعلام کرده است از این پس برای فرانسه مسابقه می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید