• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 14 دی 1398
کد مطلب : 91995
+
-

آخرین ماموریت

آخرین ماموریت

اسماعیل سلطنت‌پور

سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه که دیروز توسط نیروهای آمریکایی به شهادت رسید همواره در ردیف محبوب‌ترین چهره‌های ایران و تأثیرگذار‌ترین افراد منطقه قرار داشت، آمریکایی‌ها برای او از تعبیر شبح یاد می‌کردند که هر لحظه در کشوری بود، گاهی در سوریه، گاهی در عراق، لحظه‌ای در بیروت و گاهی حتی در مسکو! ژنرال قاسم سلیمانی که حالا عنوان شهید هم به القاب او اضافه شده، مغز متفکر تحرکات برون مرزی ایران بود، اوج بروز و ظهور سلیمانی مقارن با ظهور پدیده داعش در عراق بود، حاج قاسم شخصا مسئولیت مقابله با داعش را بر عهده گرفت، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پیش از این روایتی نقل کرده بود که براساس آن ورود روسیه به معرکه سوریه با پیشنهاد شخص سردار سلیمانی بوده است.
سردار محمد جعفر اسدی، فرمانده سابق مستشاران ایرانی در سوریه گفته بود: پس از 4سال مبارزه و مقاومت ایران در سوریه سردار سلیمانی در سفری به روسیه بود که به‌مدت دو ساعت و بیست دقیقه با پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد تا روس‌ها را قانع کند در سوریه حضور یابند. مصطفی بدرالدین به من می‌گفت به لحاظ دیپلماتیک هر فرد در هر سطحی در مدت زمان مشخصی می‌تواند با رئیس‌جمهور کشوری مانند روسیه دیدار کند و وقتی که شنیدم سردار سلیمانی دو ساعت و بیست دقیقه با پوتین دیدار کرده، خیلی تعجب کردم.
پس از اعلام سفر سردار سلیمانی به روسیه، مقامات وزارت خارجه آمریکا به‌شدت از روسیه انتقاد کردند.
روز گذشته و پس از اعلام شهادت سردار سلیمانی، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای نوشت: ژنرال سلیمانی صادقانه برای منافع ملی ایران تلاش کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا در سال2011 (1390) فرمانده سپاه قدس ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده بود؛ با این حال فرمانده نیروی قدس سپاه آزادانه به کشورهای مختلف در رفت‌وآمد بود.
حسین امیر عبداللهیان، معاون وقت عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در رابطه با نقش سردار سلیمانی در جلوگیری از ورود داعش به اقلیم کردستان عراق می‌گوید: زمانی که داعش می‌رفت تا اربیل را به محاصره کامل خود در آورد، سرکنسول ایران در اربیل با من تماس گرفت و گفت همه مردم و حتی خاندان بارزانی اربیل را ترک کرده‌اند. در آن شرایط بحرانی، مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان عراق بیش از 5مرتبه از نیروهای آمریکایی و ائتلاف ضد‌داعش در خواست کمک می‌کند اما آمریکایی‌ها به این درخواست‌های بارزانی هیچ پاسخی نمی‌دهند. پس از دریافت پیام کمک بارزانی، سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با یک پرواز وارد فرودگاه اربیل می‌شود تا مستقیما عملیات شکست محاصره اربیل را فرماندهی کند. طی این عملیات، سردار سلیمانی تنها با 70تن از نیروهایش، در مقابل تروریست‌های تکفیری می‌ایستد و با شکستن محاصره اربیل، این شهر را از سقوط حتمی نجات می‌دهد.
اوج تحرک دیپلماتیک سردار سلیمانی ماجرای همراهی او با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در سفر به تهران بود. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه درخصوص روابطش با سردار سلیمانی به خبرنگار همشهری گفته بود که به‌صورت هفتگی با سردار سلیمانی جلسه دارد، جلساتی که روزهای سه‌شنبه در دفتر مطالعات وزارت خارجه انجام می‌شد و سردار سلیمانی با لباس شخصی در آن حضور می‌یافت، جز یک مرتبه که پس از تحریم ظریف توسط آمریکا تصویری از دیدار سردار سلیمانی با وزیر خارجه منتشر شد درحالی‌که حاج قاسم لباس نظامی به تن داشت.
ظریف سال گذشته به خبرنگار همشهری گفته بود: با سردار سلیمانی بحث‌های اجرایی خودمان را دنبال می‌کنیم، هیچ وقت با ایشان وارد بحث‌های سیاست داخلی نشدیم.

راز محبوبیت حاج قاسم 
سردار سلیمانی نه‌تنها در ایران که در کشورهای منطقه محبوب بود، محبوبیتی که به‌خصوص در لبنان، عراق و سوریه همواره نمود داشت که آخرین آن هنگام تجمع اعتراضی مقابل سفارت آمریکا در بغداد بود که تصاویر سردار سلیمانی در دستان معترضان بود و نام او بر دیوار سفارت.
ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد که مشاور سردار سلیمانی در نیروی قدس سپاه بوده به همشهری گفته است: مردم عراق شاهد بودند که ایران در جنگ عراق در کنار مردم عراق و نیروهای مسلح این کشور کمک کرد تا این کشور از لوث داعش پاکسازی شود. سرسلسله این کمک و فرمانده این کار سردار سلیمانی بود. موقعی که عراقی‌ها می‌بینند یک فرمانده ایرانی در میدان نبرد علیه تروریسمی که شهرهای آنان را مورد تاخت قرار داده و جنایت مرتکب می‌شود آمده تا با این تروریست‌ها مقابله کند طبیعی است به ایشان علاقه‌مند شوند. علاقه سردار سلیمانی به‌خاطر معرفت مردم عراق است که در جریان اوضاع هستند و کمک‌های ایران را دیده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید