• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 11 دی 1398
کد مطلب : 91796
+
-

انقلاب چهارم صنعتی با تولید گوشی داخلی

وزارت ارتباطات در هماهنگی با اپراتورهای تلفن همراه و وزارت صمت، تلاشی جدید را برای افزایش تولید تلفن همراه هوشمند در کشور آغاز کرده است

ارتباطات
انقلاب چهارم صنعتی با تولید گوشی داخلی


افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا استفاده از تلفن‌های هوشمند در کشور کمتر شود و در مقابل گوشی‌های قدیمی و غیرهوشمند به‌خاطر قیمت پایین‌ در بازار افزایش فروش پیدا کنند.
به همین‌خاطر طرح جدیدی برای رشد زیست‌بوم تلفن هوشمند تولید داخل ارائه شده تا با هماهنگی چند نهاد کاربران قادر به خرید گوشی‌های هوشمند میان رده ارزان قیمت را به‌صورت قسطی از اپراتورهای تلفن همراه داشته باشد.
به‌گزارش همشهری روز گذشته وزیر ارتباطات در مراسم امضای تفاهمنامه حمایت از تولید گوشی‌های ایرانی، تحقق این هدف را کمک به توسعه تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم دانست.
محمد جواد آذری جهرمی در این مراسم با تأکید بر اینکه با رشد قیمت ارز تلفن همراه بسیار گران شده‌است و بسیاری از کاربران وقتی گوشی تلفن همراه خود را از دست می‌دهند، دیگر نمی‌توانند گوشی نو خریداری کنند، گفت: پس از راه‌اندازی خط تولید 4 برند معروف گوشی ایرانی، پس از گذشت 2 سال، می‌توانیم سالانه ۲میلیون گوشی تولید کرده و در اختیار کاربران قرار دهیم.
براساس تفاهمنامه‌های امضا شده میان وزارت ارتباطات، پست‌بانک، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و همچنین وزارت صنعت صندوقی خط اعتباری 200میلیارد تومانی برای تولید گوشی تلفن همراه ایرانی ایجاد می‌شود.
 بر این اساس صندوقی با سرمایه‌گذاری 100میلیارد تومانی پست بانک و 100میلیارد تومان بانک مرکزی ایجاد می‌شود تا این سرمایه در قالب وام در اختیار اپراتورها قرار گیرد. مسئولیت ثبت‌نام و ارزیابی توان خرید متقاضیان این گوشی‌ها را اپراتورها از طریق سایت برعهده می‌گیرند. بعد از ارائه وام، اپراتورها باید به شکل یک جا گوشی‌هایی را که متقاضیان برای دریافت آن ثبت‌نام کرده‌اند از تولید‌کننده بخرند و به فروش برسانند.
براساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت امضا شده همچنین برخلاف شیوه‌های قدیمی که برای رشد تولید داخل گمرگ واردات اجناس خارجی زیاد می‌شود این بار به جای افزایش نرخ، نرخ واردات قطعات مورد نیاز تلفن همراه کاهش پیدا خواهد کرد تا هزینه تولید داخلی کمتر شود و در نهایت گوشی ارزان‌تری به‌دست کاربران برسد.
وزیر ارتباطات روز گذشته همچنین از استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای که برای تولید‌کنندگان داخلی گوشی تلفن همراه درنظر گرفته می‌شود خبر داد و گفت: به‌دلیل رعایت حقوق مردم این شرکت‌ها باید استانداردهای خوبی در حوزه شبکه توزیع و فروش مناسب، کیفیت خدمات و خدمات پس از فروش داشته باشند.
در این مراسم همچنین سیدستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، کمک به توسعه بازار و شبکه فروش اپراتورهای همراه و تأمین مالی فروش اقساطی از طریق پست بانک و نیز حمایت از تولید داخلی را ازجمله اهداف وزارت ارتباطات در این طرح برشمرد.
مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت نیز طی سخنانی، صنعت مخابرات را پس از صنعت خودرو، دومین حوزه فعال در زمینه تعمیق ساخت داخل دانست و از برنامه وزارت صمت برای کاهش ۱۰میلیارد دلاری واردات تا پایان ۱۴۰۰ و جایگزینی آن با تولید کالاهای ساخت داخل خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید