• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
چهار شنبه 11 دی 1398
کد مطلب : 91794
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/o2QKA
+
-

گشایش آزادراه تهران- شمال؛ از یکشنبه

4روز دیگر قطعه نخست بزرگراه تهران- شمال به‌صورت آزمایشی باز می‌شود

گشایش آزادراه تهران- شمال؛ از یکشنبه

زمزمه‌هایی از آزادسازی قریب‌الوقوع تردد در قطعه نخست آزادراه تهران- شمال شنیده می‌شود. وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: به‌زودی این قطعه به‌صورت آزمایشی زیر بار ترافیک می‌رود و برخی منابع آگاه، تاریخ دقیق آزادسازی تردد خودروها در این مسیر را 15دی‌ماه اعلام می‌کنند.

به گزارش همشهری، حداقل 23سال از آغاز عملیات اجرایی در آزادراه تهران - شمال می‌گذرد؛ اما فقط قطعه4 این آزادراه به‌عنوان ساده‌ترین قطعه اجرایی به بهره‌برداری رسیده است. حالا، در شرایطی که 3سال از سررسید نخستین وعده افتتاح قطعه نخست آزادراه تهران- شمال می‌گذرد، کار عمرانی به پایان رسیده و شمارش معکوس برای افتتاح آن آغاز شده است. فعلا آن‌گونه که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: کارگران در حال رنگ‌آمیزی، خط‌کشی، شست‌وشو و نظافت این مسیر 32کیلومتری هستند و برق این مسیر نیز وصل شده و به‌محض تکمیل امور باقی‌مانده، عبور و مرور آزمایشی در این مسیر آغاز می‌شود. محمد اسلامی، تاریخ دقیقی برای آزادسازی تردد خودروها در این مسیر اعلام نکرده؛ اما عزیز‌الله شهبازی، استاندار البرز می‌گوید: این قطعه از 15 دی‌ماه به‌صورت آزمایشی زیر بار ترافیکی خواهد رفت.

دلیل اهمیت قطعه نخست
به گزارش همشهری، مراحل مطالعاتی این آزادراه از سال۱۳۵۳ آغاز شد؛ اما آغاز عملیات اجرایی آن عملا تا اواسط دهه70 به‌طول انجامید. پروژه آزادراه تهران- شمال، 121کیلومتر طول دارد و متشکل از 4قطعه است که قطعه سوم آن به‌دلیل شیب و خصوصیت‌های جغرافیایی منطقه، سخت‌ترین و فنی‌ترین قطعه آن محسوب می‌شود؛ اما قطعه اول، به‌واسطه نزدیکی با تهران و نقشی که می‌تواند در کاهش بار ترافیکی ورودی جاده چالوس داشته باشد از اهمیت بالاتری برخوردار است. افتتاح این قطعه، ترافیک ورودی جاده چالوس و اتوبان تهران-کرج در مواقع اوج سفر به شمال را برطرف می‌کند و ضمن دور زدن ترافیک مبدأ جاده چالوس، طول مسیر تهران تا چالوس را 60کیلومتر کاهش می‌دهد. این اتفاق به‌منزله کاهش حداقل یک‌ساعته زمان سفر در مقایسه با جاده چالوس است و عوارض 30هزار تومانی تردد خودروی سواری در این قطعه از آزادراه را نیز به‌راحتی توجیه می‌کند.

از کجا برویم؟
قطعه اول این آزادراه از تقاطع غیرهم‌سطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز می‌شود و پس از عبور از مناطق کن، روستای سولقان و امامزاده عقیل به تونل تالون می‌رسد که ۴۸۷۰متر طول دارد و از دل منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند. این قطعه در سه‌راهی شهرستانک تمام می‌شود و تا زمانی که قطعه دوم آزادراه به بهره‌برداری نرسد، ترافیک آن به جاده چالوس هدایت خواهد شد. قطعه دوم آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک پل زنگوله را شامل می‌شود و ۲۲کیلومتر طول دارد. این قطعه در کنار جاده چالوس فعلی امتداد می‌یابد و از طریق تونل البرز به طول ۶۴۰۰متر ارتفاعات البرز را پشت سر می‌گذارد تا به پل زنگوله برسد. ساخت و افتتاح این قطعه هرچند فقط 5کیلومتر از مسیر فعلی را کاهش می‌دهد اما ساخت آن از حلقه‌های ناگزیر احداث آزادراه تهران- شمال است. همچنین قطعه سوم آزادراه تهران-شمال از پل زنگوله آغاز می‌شود و تا سه‌راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد ادامه پیدا می‌کند. این مسیر ۴۷کیلومتری، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین بخش از این پروژه است که تکمیل آن رؤیای آزادراه تهران- شمال را محقق خواهد کرد. قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال نیز حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد تا چالوس است که ۲۰کیلومتر طول دارد و به‌عنوان آسان‌ترین قطعه آزادراه، در سال۱۳۹۱ به‌بهره‌برداری رسیده است.

   افتتاح قطعه دوم آزادراه تا ۱۴۰۰

طبق اعلام مقام‌های وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان، افتتاح رسمی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در دهه فجر امسال انجام خواهد شد، اما هنوز تصمیم راسخی برای پیگیری عملیات اجرایی در قطعه دوم این پروژه گرفته نشده است. رئیس بنیاد مستضعفان چندی پیش اعلام کرده بود که برای گشایش قطعه دوم این آزادراه تا قبل از پایان دولت دوازدهم با مسئولان دولتی و رئیس‌جمهور توافق شده تا مسیر رفت این قطعه در کنار جاده چالوس ساخته و زیر بار ترافیکی برود؛ زیرا اجرای کامل این قطعه، هزینه بالایی دارد و ورود به آن، عملا اجرای کل قطعه را سخت‌تر می‌کند. پرویز فتاح می‌گوید: عملیات عمرانی در قطعه دوم آزادراه تهران- شمال به 30درصد رسیده و اگر بخواهیم همه قطعه دوم را بسازیم با میزان پیشرفت کنونی به عمر این دولت نمی‌رسد؛ بنابراین پیشنهاد کرده‌ایم نیمی از قطعه دوم را بسازیم تا بتوانیم این قطعه را نیز تا پایان دولت به بهره‌برداری برسانیم. به گفته او، این پیشنهاد را وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه و شخص رئیس‌جمهور پذیرفته‌اند و اگر این تصمیم اجرایی شود می‌توان تا پیش از پایان دولت دوازدهم در اوایل بهار سال۱۴۰۰ قطعه دوم آزادراه تهران-شمال را نیز افتتاح کرد.

قطعه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۳کیلومتر از 15 دی‌ماه به‌صورت آزمایشی از سمت غرب پایتخت زیر بار ترافیکی می‌رود

این خبر را به اشتراک بگذارید