• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 11 دی 1398
کد مطلب : 91779
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2kvXj
+
-

مرحبا TOGG

قوت و ضعف‌های خودروی تمام الکتریکی ملی ترکیه که به‌تازگی رونمایی شده و شاید تا چندسال دیگر به بازار بیاید

مرحبا TOGG

ساسان شادمان منفرد_روزنامه نگار

«توفاش» برای بسیاری از ایرانی‌ها، نامی آشناست؛ خاصه آنهایی که فرصت و امکانی داشته‌اند تا سری به کشور همسایه‌مان، ترکیه بزنند. کارخانه توفاش در سال1968، یعنی 6سال پس از تاسیس «ایران‌خودرو» (ایران ناسیونال) راه‌اندازی شد. خودروهای این کارخانه ترکیه‌ای، با همکاری فیات به‌سرعت در نقاط مختلف این کشور به حرکت درآمدند. تا سال‌ها ترکیه با این وضعیت به تولید خودرو پرداخت، اما اخیرا مقامات این کشور  خبر از طراحی  خودرویی تمام الکتریکی داده‌اند که از آن می‌توان به‌عنوان نخستین خودروی ملی ترکیه نام برد. 

رؤیای خودروی ملی
اوایل دهه1960 بود که جمال گورسل - رئیس‌جمهور ترکیه - خواست که مهندسان کشورش برای ساخت یک خودروی کاملا ترکیه‌ای اقدام کنند. نتیجه این کار، تولید مدلی به نام DEVRIM به معنی انقلاب بود که البته تنها 4دستگاه از آن ساخته شد، چراکه از نظر فنی، این وسیله نقلیه کارایی لازم را نداشت. بدین ترتیب نخستین خودروی تمام ترکیه‌ای تاریخ، خیلی زود به تاریخ پیوست.

پیدایش TOGG
موضوع داشتن یک خودروی ملی برای ترکیه که سرانش ادعای صنعت و اقتصاد رو به رشد دارند، امری حیاتی محسوب می‌شد. چند سال پیش، رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - به‌سان نیم‌قرن پیش، خواهان ساخت یک خودروی ملی بود و به‌همین دلیل در روز بیست‌وپنجم ژوئن سال2018، گروه سرمایه‌گذاری مشترک اتومبیل ترکیه (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu) با نام اختصاری TOGG به‌همین منظور تاسیس شد. در این فرایند، 6شرکت بزرگ هر کدام سهمی در راه‌اندازی این کارخانه داشتند.

نبرد برای آلودگی هوا
یکی از مهم‌ترین چالش‌های این روزهای شهرهای بزرگ ترکیه، آلودگی هواست. در این میان راه‌حل‌های مختلفی برای مبارزه با این پدیده شوم وجود دارد که یکی از آنها توسعه خودروهای الکتریکی است، به‌همین منظور تمام خودروهای تولیدی TOGG قرار است تمام برقی باشند.

محصول نهایی
مهندسان ترکیه در شرکت پینینفارینای ایتالیا و به کمک طراحان این کارخانه، 2نمونه نخستین را که روز جمعه ششم دی‌ماه رونمایی شده، طراحی کرده‌اند. کارخانه اصلی در گملیک در بورسا قرار دارد. به گفته مقامات کارخانه برنامه اینگونه است که تا سال2022 نخستین مدل‌ها وارد بازار شوند. این مدل، C-SUV یا همان شاسی‌بلند سگمنت سی است. 4مدل دیگر تا سال2030 عرضه خواهد شد. C-SUV جدید با پیشرانه تمام الکتریکی خود به بازار عرضه می‌شود که سرعت ایده‌آلی دارد و قیمتش هم پایین است. موتور الکتریکی خودرو کاملا توسط مهندسان TOGG ساخته شده و حقوق مالکیت معنوی آن کاملا متعلق به ترکیه است.

موتور
طرح موتورهای برقی این خودرو چیز غیرمعمول و غیرعادی نیست. در مدل‌های پایه یک موتور الکتریکی در محور عقب وجود دارد که باید 200اسب‌بخار قدرت را تحویل دهد. در مدل‌های دو‌موتوره، نیرویی به محور جلو اضافه می‌شود و به تمام چرخ‌های C-SUV توانایی حرکت می‌دهد و آن را به‌ خودرویی 2دیفرانسیل تبدیل می‌کند، در حالی که خروجی قدرت آن 400اسب‌بخار است. عدد گشتاور هنوز اعلام نشده، اگرچه TOGG می‌گوید که شتاب صفر تا 100مدل دیفرانسیل عقب، 7.6 ثانیه است. شتاب SUV دوموتوره 4.8 ثانیه خواهد بود.

باتری‌ها
مشتریان می‌توانند از بین 2باتری لیتیوم یون متفاوت، یکی را انتخاب کنند. با هر بار شارژ کردن، گزینه کوچک‌تر، حدود 300کیلومتر و بسته بزرگ‌تر، حدود 483کیلومتر را طی می‌کند. شارژ سریع باعث می‌شود، C-SUV تنها در 30دقیقه به 80درصد شارژ برسد. شرکت که 8سال باتری‌های خودرو را ضمانت کرده، اطلاعات بیشتری درخصوص ظرفیت آنها ارائه نکرده است.

طراحی
خودرو فوق‌العاده زیبا طراحی شده و اتاق جاداری دارد. TOGG در کنار پینینفارینا کار طراحی و ساخت خودرو را پیش برده و در این میان ذائقه و خواست مصرف‌کنندگان ترکیه‌ای را در نظر گرفته است. در طراحی این خودرو، همچنین از فرهنگ آناتولی، به‌ویژه گل‌های لاله الهام گرفته شده و نقش این گل‌ها روی رینگ‌ها و جلوپنجره خودرو قابل رویت است.

شباهت عجیب

شرکت پینینفارینا در سال2018 از یک مدل مفهومی با نام K350 پرده‌برداری کرد که اوج طراحی این شرکت ایتالیایی بود. طراحی این خودروی الکتریکی 400اسب‌بخاری در اختیار شرکتی به نام «هیبرید کینتیک گروپ» در هنگ‌کنگ قرار دارد و این شرکت با پینینفارینا درخصوص K350 همکاری می‌کند. نکته جالب اینجاست که مهندسان و طراحان TOGG نیز در این شرکت ایتالیایی کارهای خودروهای‌شان را انجام می‌دادند. حالا محصول ارائه‌شده ترکیه به‌عنوان خودروی ملی، شباهت عجیبی به K350 دارد. آیا TOGG از طراحی K350 استفاده کرده است؟ شرکت ایتالیایی که با شرکت‌های بسیاری در دنیا قرارداد دارد گفته که چیزی در این خصوص از هیبرید کینتیک گروپ نشنیده است. 

مدل سدان

سال2024 قرار است مدل سواری یا همان سدان TOGG نیز به بازار بیاید. درخصوص مشخصات این خودرو اطلاعات چندانی در دست نیست. اما برخی کارشناسان این مدل را نیز شبیه مدل H600 پینینفارینا دانسته‌اند؛ خودرویی که قرار است در سال2020 به بازار بیاید. قدرت موتور H600 از سوی سازنده، 403اسب‌بخار اعلام شده است. 

داخل خودرو
طراحی داخل خودرو نیز همانند بیرون آن فوق‌العاده شیک است. ابزارهای دیجیتالی در داخل، کیفیت کار را بالا برده و صفحه نمایش مسافر نیز درست مانند آنچه پورشه در مدل تایکان استفاده کرده، وجود دارد. 2مانیتور صفحه لمسی، یکی بالا و یکی پایین کنسول قرار دارد که نمایشگر بالایی مخصوص آب‌وهوا و نقشه است. ضمن آنکه باید گفت که به‌طور کلی، دکمه‌های سنتی در این طراحی به حداقل رسیده است.

هدایت خودکار
سیستم‌های پیشرفته راهنمایی راننده مانند «راننده ترافیک آهسته» برای رانندگی مستقل سطح2 کافی به‌نظر می‌رسد. این سیستم بار مسئولیت راننده را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد زمان برای استفاده از ویژگی‌های هوشمند خودرو می‌شود. با معماری منعطفی که C-SUV دارد، این شرکت می‌تواند خودروهای خود را به‌راحتی به سیستم رانندگی خودکار سطح3 نیز تغییر دهد.


5G
معماری به‌هم پیوسته خودرو باعث به‌روزرسانی‌های بیشتر برای پیشرفت مداوم در نرم‌افزار آن می‌شود. فراتر از اتصال اینترنت خود برای به‌روزرسانی، TOGG دارای توانایی‌های V2X است که به آن امکان می‌دهد، با دستگاه‌های هوشمند در خانه در ارتباط باشد. این خودرو، آمادگی کامل برای استفاده از فناوری 5G را نیز به‌خوبی دارد.

هولوگرافی
در تولیدات TOGG برخی از فناوری‌ها، واقعا ابتکاری هستند. از جمله آنها می‌توان به وجود یک یک دستیار هولوگرافی اشاره کرد. طبق گفته مقامات TOGG، در خودروهای این کارخانه از الگوریتم‌های ردیابی چشم پیشرفته و فناوری‌های تصویربرداری سه‌بُعدی هولوگرافی استفاده شده تا یک تجربه کاربری فراتر از صفحه نمایش معمولی، ارائه شود.


خودروی ملی
اوایل دهه1960 بود که جمال گورسل، رئیس‌جمهور ترکیه، خواست که مهندسان کشورش برای ساخت یک خودروی کاملا ترکیه‌ای اقدام کنند




 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :