• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 9 دی 1398
کد مطلب : 91627
+
-

گردنه‌های پرحادثه فارس

گردنه‌های پرحادثه فارس

 فاطمه عباسی _  خبرنگار

استان فارس سال‌هاست که مقام نخست را در میزان حوادث جاده‌ای و مرگ ناشی از آن در اختیار دارد و وجود راه‌های طولانی، مناطق سخت‌گذر، گردنه‌ها و نقاط پرتگاهی متعدد در این استان سبب شده ‌است فارس همواره با حوادث جاده‌ای متعددی روبه‌رو باشد. 

52 گردنه با طول 775 کیلومتر در محورهای استان وجود دارد که در زمستان و مواقع بارندگی از نقاط پرخطر محسوب می‌شوند. به گفته مسئولان راهداری استان، برخی از این گردنه ها اصلاح ساختار شده، اما مردم معتقدند برخی از این بهسازی‌ها نیز چندان مطلوب نبوده است.  یک راننده کامیون که برای تعویض لاستیک پنچرشده، کنار جاده توقف کرده، می‌گوید: متأسفانه نظارت کافی وجود ندارد؛ فقط اگر تخلفی بکنی، یا مرگ انتظارت را می‌کشد یا جریمه. این راننده جوان به گردنه بعد از پلیس‌راه شیراز - مرودشت اشاره و اظهار می‌کند: این گردنه اسفند سال گذشته آسفالت شده، حالا خودتان عبور کنید و ببینید که آن را تراشیده‌اند. یکی از دلایل از بین رفتن لاستیک و صدمه خوردن به همه سیستم فرمان و چرخ، همین جاده‌های «رنده» شده است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس نیز با اشاره به 170 نقطه حادثه خیز در استان می‌گوید: از این تعداد، 121 نقطه پرتصادف و 49 نقطه دارای تصادف است که 55 نقطه از آن ایمن‌سازی شده است. در 50 نقطه دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی بین 20 تا 80 درصد در حال ایمن‌سازی هستیم.

علیرضا سیاه‌پور می‌افزاید: گردنه‌های اصلی در استان که بیشترین تصادفات را داشتند از سال گذشته در حال ایمن‌سازی هستند. به‌عنوان مثال، امسال 15کیلومتر از گردنه «موک» در فیروزآباد که دارای شیب زیاد است و اطراف آن هم پرتگاه‌های خطرناک وجود دارد، 4خطه شد و زیربار ترافیک رفت. گردنه حسن‌آباد نی‌ریز نیز با طول تقریبی 25 کیلومتر آماده آسفالت‌ریزی است که در صورت تامین اعتبار، نقاط حادثه‌خیز این گردنه نیز تا شهریور سال آینده ایمن‌سازی می‌شود. وی ادامه می‌دهد: باند دوم گردنه «ابوالحیات» در مسیر شیراز به استان خوزستان نیز که از گردنه‌های پرحادثه محسوب می‌شود، با پیشرفت فیزیکی 75 درصد در حال ایمن‌سازی است. 
سیاه‌پور با اشاره به روند کاهشی میزان تصادفات در 8 ماه امسال می‌گوید: با حذف نقاط پرتگاهی، اجرای خاکریز، ایجاد گاردریل و ... شدت تصادفات در استان از فوتی به جرحی کاهش‌یافته است. همچنین میزان تصادفات در سال‌های 96 و 97 نسبت به سال‌های ماقبل کاهش داشته و امسال نیز تا پایان آبان، 3 درصد کاهش در تعداد تصادفات را شاهد بوده‌ایم. 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس ادامه می‌دهد: در طرح راهداری زمستانی امسال، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده ۶۳ راهدارخانه ثابت و ۹ راهدارخانه سیار استان آماده خدمات‌دهی هستند و هیچ‌یک از گردنه ها و محورهای شریانی استان مسدود نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید