• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 9 دی 1398
کد مطلب : 91614
+
-

پایان رزمایش

پایان رزمایش

در سومین و آخرین ‌روز از رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین و براساس سناریوی از پیش تعیین‌شده، عملیات آزادسازی 2کشتی تجاری که از خلیج‌فارس در حال عزیمت به سمت آب‌های بین‌المللی بودند و مورد ربایش توسط دزدان دریایی قرار گرفتند، توسط یگان‌های سطحی و پروازی انجام شد.

در این مرحله پس از ارسال پیام اضطراری کشتی‌های تجاری به مرکز ‌MRCC چابهار، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگرد ‌SH-3 نداجا مورد شناسایی و جست‌وجو قرار گرفت و سپس ناوشکن البرز به‌عنوان یگان فرماندهی رزمایش، شناورهای رزمی مستقر در منطقه را برای انجام عملیات آزادسازی به 2گروه متشکل از یگان‌های ایران، روسیه و چین تقسیم کرد.
در ادامه نیروهای عملیات ویژه با فرود‌آمدن از هوا و سطح روی عرشه کشتی ربوده‌شده، دزدان دریایی را دستگیر و عملیات آزادسازی کشتی را اجرا کردند و پس از اجرای این عملیات، یکی از کشتی‌های آزادسازی‌شده توسط یدک‌کش روسی، یدک کشیده شد. به گزارش فارس، اجرای عملیات اطفای حریق کشتی، دیگر عملیات تمرینی این رزمایش بود.
در رژه پایانی ناوشکن‌های ایرانی البرز و بایندر، ناو موشک‌انداز نیزه، فریگت روسی «یاروسلو مودری»، ناوشکن چینی «شینینگ»، سوخت‌رسان روسی «یلنیا»، یدک‌کش روسی، شناور تندر و شناورهای شهید ناظری و شهید ناصری‌نژاد نیروی دریایی سپاه از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند رژه رفتند.
همچنین علاوه بر یگان‌های سطحی، بالگردهای ‌SH-3 و 
AB-212 نیروی دریایی ارتش و بالگرد Mi-17 نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در رژه پایانی شرکت کردند.
رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین از ششم دی‌ماه با حضور یگان‌های سطحی روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز و در طول ۳روز گذشته تمرینات مختلفی ازجمله تیراندازی سطحی، امداد و نجات دریایی، اطفای حریق و مقابله با دزدی دریایی اجرا شد.

پایان دوره جولان‌دادن آمریکایی‌ها
دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مراحل مختلف تمرینات تاکتیکی در این رزمایش که برای نخستین‌بار بین 3قدرت دریایی مهم جهان طرح‌ریزی شده بود، اجرا شد و تمام مراحل با موفقیت به سرانجام خود رسیده است.
خانزادی با بیان اینکه جلوه جدیدی از توسعه روابط و همکاری بین 3کشور ایران، روسیه و چین در بالاترین سطح خود در حال به نمایش گذاشته‌شدن است، عنوان کرد: وقتی نیروهای نظامی، رزمایشی را برگزار می‌کنند به‌معنای این است که در سایر ابعاد سیاسی، اقتصادی و... به‌خوبی انجام گرفته و امروز ما شاهد این رزمایش مهم و بزرگ هستیم که امنیت در منطقه را هدف دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأکید بر اینکه دوره جولان‌دادن آمریکایی‌ها و ایادی آنها در منطقه به پایان رسیده و هرچه زودتر باید منطقه را ترک کنند، خاطرنشان کرد: از همه کشورهای منطقه دعوت می‌کنیم تا برای نوبت‌های بعدی به این همگرایی و این ائتلاف منطقه‌ای بپیوندند و به این سطح از امنیت کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید