• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91544
+
-

خبرها/شهر2

برگزاری نخستین همایش بین‌المللی تجلیل از برگزیدگان مسئولیت‌پذیری اجتماعی

 مدیرعامل شرکت شهر سالم از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی تجلیل از برگزیدگان مسئولیت پذیری اجتماعی خبر داد. به گزارش شهر نوشت، حمید چوبینه در مورد برگزاری نخستین همایش بین‌المللی تجلیل از برگزیدگان مسئولیت‌پذیری اجتماعی گفت: این همایش با همکاری مؤسسه مرهم و به‌صورت مشترک با شهر سالم برگزار می‌شود. او افزود: در این همایش، خیرین، نیکوکاران، نخبگان اجتماعی و سمن‌هایی که در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی فعالیت دارند، شرکت می‌کنند. چوبینه با بیان این مطلب که این همایش امروز با حضور بیش از هزار و 500نفر برگزار می‌شود، تصریح کرد: در ‌این مراسم وزیر بهداشت و درمان، وزیر راه و شهرسازی، معاونین وزیر رفاه، رئیس سازمان بهزیستی، جمعی از اعضای شورای شهر و شهردار تهران و اعضای مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارند.


راه‌اندازی کمپین 
«موتورسوار خوب» در شهر


معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از راه‌اندازی کمپین «موتورسوار خوب» خبر داد. به گزارش همشهری، محمدرضا جوادی‌یگانه با اشاره به جای خالی یک هویت مشخص مثبت و مؤثر برای موتورسواران، گفت: «همواره شیوه رفتار ترافیکی‌ این قشر مورد نقد قرار داشته است، بی‌آنکه دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی‌شان مدنظر قرار گیرد. از سویی به خوبی می‌دانیم که محیط پیرامونی یکی از مؤثرترین عوامل تغییر رفتار در هر کسی است، از این‌رو درگیر کردن خانواده جامعه موتورسواران در فرایند زیست شهری آنان و انتقال نکات و مسائل با اهمیت از سوی آنان می‌تواند هم ابزار تشویقی بوده و هم نقش بازدارندگی و کنترل‌کنندگی از شیوه‎های پرخطر رانندگی را برای آنان در پی داشته باشد.» او ادامه داد: «کمپین موتورسوار خوب با تأکید بر همین رویکرد طراحی شده و قصد دارد با اقدام 360درجه‌ای تغییر رفتار حمل‌ونقلی موتورسواران را با هدف هویت‌بخشی، آگاهی‌بخشی و پایداری رفتار پیش برد.» او تاکید کرد: «این کمپین با رویکردی اجتماعی به موضوع موتورسواران، برخلاف بسیاری از کمپین‌ها که به‌صورت نمایشی و مقطعی عمل می‌کنند، عملیاتی و در بلندمدت، با محوریت خود جامعه هدف، یعنی موتورسواران، آن هم با تکیه بر رفتارهای مثبت و هویت‌بخشی به این قشر و درگیر کردن خانواده و محیط پیرامونی آنان به‌دنبال تغییر رفتار محسوس و پایداری آن است.»
 معاون شهردار یادآور شد: «تهران، امروز به مثابه بزرگ‌ترین کلانشهر ایران با مسائلی قدیمی و تازه‌ مواجه است که اگر بخواهیم به‌صورت کلی برای آن نسخه بپیچیم، قطعا «تغییر رفتار شهروندی» یکی از راه‌حل‌های اساسی آن است. برای حل گام به گام مسائل، کمک گرفتن از گروه‎های هدف به تناسب موضوع، با استفاده از برنامه‌ریزی صحیح و گفت‌وگو برای همراه کردن آنها و انتخاب‌های متنوعی که پیش رویشان قرار دارد اصلی اساسی است که می‌تواند منجر به تغییر رفتار اجتماعی پایداری شود، چراکه فرد خود را کشنگری مؤثر می‌یابد که عمل امروز او نه حاصل دستوری از مراجع بالادست، بلکه نتیجه گفت‌وگو و مشارکت بین او و مسئولین امر است.» او تأکید کرد: «ایجاد حس ناامنی برای شهروندان به‌دلیل تردد موتورسواران در پیاده‌روها، آمار بالای مرگ‌ومیر و جراحت موتوسواران در تصادفات شهری، نارضایتی عمومی شهروندان از رفتارهای پرخطر موتورسواران و... موجب شد تا برای نخستین‌بار رویکرد اجتماعی پیشران رویکردهای انتظامی شود و موتورسوار بودن را به مثابه بخشی از هویت واحد ترافیکی در شهر مدنظر قرار دهیم.» 


افزایش مشکلات معیشتی اقشار ضعیف 
با توقیف وسایل نقلیه


رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران معتقد است که مشکلات اقتصادی امکان اجرای قانون را نمی‌دهد و اینکه در موقعیت‌هایی امکان اجرای قانون نیست. محمد علیخانی در توضیح نقش مشکلات مالی در افزایش آلودگی هوای پایتخت به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «متأسفانه برخی از دوستان مصاحبه من را با یکی از خبرگزاری‌ها به‌گونه‌ای تحریف کردند که گویا من قشر ضعیف جامعه را عامل آلودگی هوای پایتخت می‌دانم که این برداشت غلط است. بسیاری از شهروندان به‌دلیل مشکلات مالی و فشارهای اقتصادی این توانایی را ندارند که وسیله نقلیه اعم از موتور و ماشین خود را تعویض و مدل‌های جدید خریداری کنند و متأسفانه پخش روزانه تصاویر توقیف وسایل نقلیه اقشار ضعیف و کم‌درآمد موجب بروز حواشی برای مدیریت کلان می‌شود. توقیف وسیله نقلیه نان‌آور خانواده نیز کار درستی نیست.» او عنوان کرد: «تصور کنید از ۳میلیون موتورسیکلت پایتخت تعداد ۱۰۰هزار دستگاه آن توقیف شود، این توقیف می‌تواند مشکلات معیشتی را افزایش دهد و هرگاه از مردم عادی نیز سؤال کنیم، همواره حق را به موتورسیکلت‌سوارها می‌دهند، زیرا شرایط اقتصادی امروز حاکم بر جامعه شرایط سختی است.» 
علیخانی با تأکید بر اینکه پلیس به وظیفه خود عمل می‌کند، تأکید کرد: «اگر پلیس بخواهد قانون را بدون توجه به تبعات آن و به‌صورت سفت و سخت اجرا کند، همواره مردم حق را به راکبان موتورسیکلت می‌دهند، زیرا قانون در خیلی از موارد قابل اجرا نیست. من در مصاحبه ‌خود اعلام کردم که توقیف یک موتورسیکلت دودزا کار راحتی نیست و مشکلات اقتصادی یکی از مواردی است که باعث آلودگی هوا می‌شود. من هیچگاه نگفتم که فقرا و اقشار ضعیف جامعه عامل آلودگی هوا هستند، زیرا تنگدستی مردم است که نمی‌گذارد آنها خودرو و موتورسیکلت نو خریداری کنند.» علیخانی با تأکید بر اینکه در قانون آمده خودرو و موتورسیکلت‌های دودزا بایدتوقیف شوند، گفت: «باید دید که در این شرایط اقتصادی آیا توقیف خودرو و موتورسیکلت‌های دودزا اقدام درستی است یا خیر؟ اگر توقیف کنند من می‌گویم کار درستی نیست، زیرا وضعیت اقتصادی را برای اقشار ضعیف جامعه سخت‌تر می‌کند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید