• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91512
+
-

پروانه سلحشوری: پیگیر می‌شوم

نگاه
پروانه سلحشوری: پیگیر می‌شوم


پروانه سلحشوری، یکی از نمایندگان مجلس است که پیگیر تصویب قانون تابعیت ایرانی به افرادی است که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده‌اند. او معتقد است که چون دولت قانون جدید را ابلاغ کرده باید اجرا شود: «مانعی برای عملی شدن این قانون نمی‌بینم.» سلحشوری وعده می‌دهد که پیگیر این مسئله می‌شود.
او حل مشکل دادن تابعیت به این افراد را نتیجه تلاش‌های مجلس و دولت می‌داند: «از سال اولی که وارد مجلس شدیم، موضوع دادن تابعیت ایرانی به فرزندانی را که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده بودند، مطرح کردیم. تا جایی که من می‌دانم، در مجلس‌های قبلی هم این بحث مطرح شده بود اما هر بار به این بهانه که ممکن است مشکل امنیتی پیش بیاید، این طرح رد می‌شد اما به هر حال در مجلس دهم و با تلاش‌های واقعا پیگیرانه دولت و مجلس موضوع دادن تابعیت به این افراد به نتیجه رسید. این لایحه خود دولت بود. معاونت حقوقی دولت و وزارت کار پیگیر موضوع بودند تا مشکلات عده زیادی از مردم حل شود.»  سلحشوری نداشتن هویت را بزرگ‌ترین آسیبی می‌داند که ممکن است یک فرد ببنید: «قبلا تابعیت نمی‌دادند و توجیه‌شان این بود که از نظر امنیتی مشکل پیش می‌آید. از نظر شخص من، نداشتن هویت از نظر امنیتی بدتر از هر چیزی است. کسی که هویت ندارد، یعنی شناسنامه‌ای ندارد، نمی‌تواند خودش را معرفی کند. این مسئله بزرگ‌ترین آسیب را می‌تواند به یک شخص بزند.»‌
پیش از این به فرزندانی که از مادر ایرانی و پدران غیر ایرانی متولد می‌شدند، تابعیت نمی‌دادند تا جلوی خروج زنان ایرانی از کشور را بگیرند. سلحشوری در این‌باره می‌‌گوید: «مخالفان دادن تابعیت به این بچه‌ها می‌گفتند که نباید اجازه بدهیم دختران ما را اتباع خارجی به کشورهای دیگر ببرند. این ایراد به جای دیگر وارد است، باید مرزها را کنترل کنند تا اتباع بیگانه کمتر بتوانند به کشور ما بیایند نه اینکه به این بچه‌ها تابعیت ندهیم.» سلحشوری مشکلاتی را توضیح می‌دهد که در این مدت گریبانگیر این مادران و بچه‌هایشان شده بود: «فرزندان این مادران مشکلات زیادی داشتند. نه شناسنامه‌ای داشتند و نه می‌توانستند ازدواج کنند و برای رد تابعیت باید به افغانستان می‌رفتند. کشوری که تا قبل از آن به چشم ندیده بودند. یک‌بار هم برای گرفتن رد تابعیت فرصت داشتند. این بچه‌ها بچه‌های ایران هستند. در اینجا به دنیا آمده‌اند و تا به حال محل تولد پدرانشان را به چشم ندیده‌اند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید