وصول عوارض یکی از مهم ترین منابع درآمدهای پایدار شهرداری محسوب میشود. عوارض اجرای طرح ترافیک یکی از همان درآمدهای پایدار شهری است. بنابر ماده هفتم مصوبه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدودههای مرکزی شهر تهران» باید در توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا صرف شود.
مدیریت شهری جدید سعی دارد در مسیر مدیریت شهری گذشته پا نگذارد و 100درصد این عوارض را مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران هزینه کند. براساس اطلاعات دریافتی از معاونت حملونقلو ترافیک شهرداری تهران، از ابتدای سال 1398تاکنون، 220میلیارد تومان از درآمد طرح ترافیک محقق شده است. همچنین پیشبینی میشود تا پایان سال، حدود 420میلیارد تومان از درآمد شهرداری تهران ناشی از اجرای طرح ترافیک باشد. درصورتیکه برنامه هدف معاونت حملونقل و ترافیک از وصول درآمد طرح ترافیک جدید در سالجاری، 582میلیارد تومان است. بسیاری از رسانهها اجرای طرح ترافیک جدید را که با حذف رانت همراه بود ناکارآمد و بهمنظور افزایش درآمد شهرداری دانستند. درصورتیکه براساس این آمار، درآمد طرح ترافیک سال1398نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
مهدی همتی مقدم، مشاور اقتصادی و سرمایهگذاری معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در اینباره گفت: 233میلیارد تومان از درآمد طرح ترافیک سالجاری در قالب کمکهای فنی با هدف نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و شبه عمومی هزینه خواهد شد. همچنین قرار است علاوه بر 233میلیارد تومان، 32میلیارد تومان دیگر از محل درآمد سایر سازمانهای این معاونت تأمین شود تا در مجموع 265میلیارد تومان به همراه 745میلیارد تومان از صندوق کارآفرینی امید به توسعه حملونقل عمومی شهر تهران اختصاص دهیم. بدینترتیب 1250میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه توسط صندوق کارآفرینی امید به افرادی که در بخش حملونقل عمومی سرمایهگذاری کنند پرداخت میشود. درحال حاضر منابع طرح ترافیک حاصل شده و صندوق کارآفرینی امید هم به تعهد خود عمل کرده است، با وجود این، درخصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با مشکل مواجه هستیم.
تاکنون 200دستگاه تاکسی از این محل نوسازی شدهاند اما طی تفاهمنامهای که با ایران خودرو منعقد شده 10هزار تاکسی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت باید تأمین شود. براساس نتایج آخرین جلسه با ایران خودرو، نوسازی 5هزاردستگاه تاکسی تا پایان سال عملیاتی خواهد شد. از طرفی با توجه به مشکلاتی که بر سر راه نوسازی اتوبوسها وجود دارد، هدف شهرداری، بازسازی اتوبوسهاست. بنابراین هزار دستگاه اتوبوس نیز از این محل بازسازی خواهند شد. متأسفانه برای بازسازی اتوبوسها مشکل مصوبه هیأت دولت وجود دارد چراکه اگر اتوبوسی بازسازی شود باید مصوبهای مبنی بر ادامه فعالیت اتوبوس بهرغم رسیدن به سن فرسودگی داشته باشیم تا دولت این اجازه را صادر کند. در این مسیر اگر معافیت 5ساله برای اتوبوسهای فرسوده شهر بهمنظور بازسازی محقق شود مانعی برای بازسازی اتوبوسها وجود نخواهد داشت و هزار دستگاه تا پایان سال بازسازی خواهند شد. هزینه بازسازی هر دستگاه اتوبوس حدود 400میلیون تومان است و در کل 400میلیارد تومان از این منابع برای بازسازی هزار دستگاه اتوبوس صرف خواهد شد.
عوارض طرح ترافیک 98همچنان صرف حمل ونقل عمومی میشود
در همینه زمینه :