• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 7 دی 1398
کد مطلب : 91385
+
-

امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر


برابر ماده 18 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان کلیه دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند نسبت به احتساب یک مقطع تحصیلی بالاتر از نظر امتیازات شغلی و سایر امتیازات مقرر در قوانین و مقررات مربوط برای جانبازان اقدام و حقوق و مزایای آنان را مطابقت نمایند. برابر تبصره این ماده اعطای این امتیازات در واحدهای مشمول قانون کار که فاقد طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگری می‌باشند طبق دستورالعمل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.
برابر ماده 28 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اعطای مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر به شهدا و آزادگان نیز تسری یافت. 
برابر بند6 ردیف ث ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس مشمول بهره‌مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر خواهند بود.
فرزندان شهدا نیز برابر بند ز ماده88 که آنان را مشمول برخورداری از کلیه امتیازات جانبازان 50درصد و بالاتر می‌داند مشمول بهره‌مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر خواهند بود.
حوزه شمول دستگاه‌های مجری این قانون در ماده3 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان و ماده2 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران آمده است. به عبارتی با توجه به دستگاه‌های احصاء شده در این دو ماده هیچ دستگاهی از حوزه شمول آن خارج نیست و همه دستگاه‌های تحت پوشش قانون مدیریت خدمات کشوری، نیروهای مسلح، قانون کار و تامین‌اجتماعی و قوانین خاص را شامل می‌شود.
امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر ایثارگران منحصر در امتیازات مادی آن نیست که فقط در قالب ریالی و در حکم حقوقی آنان درج شود، بلکه حسب قانون شامل کلیه امتیازات شغلی و سایر امتیازات مقرر در قوانین و مقررات خواهد بود. لذا هر اقدام اداری که حسب مدرک تحصیلی به کارکنان تعلق می‌گیرد مشمول یک مقطع تحصیلی بالاتر می‌شود. همچنین استفاده از مقطع تحصیلی بالاتر در مزایای اجتماعی همانند انتخابات نیز موثر و نافذ است.
نحوه اجرای یک مقطع تحصیلی بالاتر در دستگاه‌های مشمول قانون کار و تامین‌اجتماعی برابر قانون با ابلاغ وزیر خواهد بود. برابر این ابلاغیه واحدهای مشمول قانون کار که فاقد طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند موظفند همواره به ازای احتساب یک مقطع تحصیلی بالاتر معادل 3.6درصد به مزد هر یک از ایثارگران شاغل اضافه کنند. در واحدهایی که فاقد طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب بوده ولی براساس ضوابط یا عرف کارگاه ملاک تعیین مزد کارگران مدرک تحصیلی آنان می‌باشد، بایستی همواره مزد یک مقطع تحصیلی بالاتر برای آنان محاسبه و برقرار گردد که در هر حال نباید کمتر از 3.6درصد مزد آنان باشد.  منظور از مزد در دستورالعمل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مزد و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل بنا به تعریف مقرر در ماده36 قانون کار می‌باشد. در این ماده مزد چنین تعریف شده است: مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل. در دستورالعمل وزیر آمده است: مزد کارگران مشمول این دستورالعمل که فاقد مدرک تحصیلی رسمی یا دارای مدرک تحصیلی دکترا می‌باشند به همان نسبت 3.6درصد به دریافتی آن اضافه خواهد شد. نحوه احتساب یک مقطع تحصیلی بالاتر در واحدهای مشمول قانون کار که طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی در آنها اجرا شده است به شرح زیر است:
مدرک تحصیلی ایثارگران مشمول همواره یک مقطع تحصیلی بالاتر از مقطع تحصیلی رسمی آنان محاسبه می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید